• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3625 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۴ شهريور

چهره‌ها- خبرها

تركيه رسما خواستار «بازداشت موقت و مشروط» گولن در امريكا شد

 دولت تركيه براي نخستين بار رسما از امريكا خواست تا «فتح‌الله گولن» را موقت و مشروط بازداشت كرده و به اين كشور تحويل دهد. به گزارش فارس، درحالي كه مقامات تركيه بارها گفته‌اند «درخواست رسمي جهت استرداد فتح‌الله گولن» را به امريكا داده‌اند اما دوباره رسانه‌هاي تركيه از درخواست رسمي وزارت دادگستري اين كشور براي بازداشت اين اپوزيسيون امريكانشين خبر مي‌دهند. وزارت دادگستري تركيه روز سه‌شنبه رسما از ايالات متحده خواست تا گولن را به جرم طراحي كودتا عليه دولت منتخب مردم بازداشت كند. بر اين اساس، اين نخستين درخواست تركيه براي «بازداشت موقت و مشروط» گولن در امريكاست. ماه گذشته هياتي از تركيه راهي امريكا شد تا با مقامات وزارت دادگستري اين كشور ديدار كرده و اسنادي را دال بر مجرم بودن گولن به آنها ارايه كنند.

 

ادوارد اسنودن را ببخشيد

دو گروه حقوق بشري سرشناس در امريكا از باراك اوباما خواستند ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه‌هاي اطلاعاتي اين كشور را مورد عفو قرار دهد. به گزارش ايسنا، به نقل از اينديپندنت اين دو سازمان اتحاديه آزادي‌هاي مدني امريكا و عفو بين‌الملل هستند كه به همراه يك گروه ديگر موسوم به كمپين حقوق بشر و چند گروه كوچك ديگر برنامه‌ريزي كرده‌اند تا امروز (چهارشنبه) كمپيني را تحت عنوان كمپين عفو اسنودن همزمان با انتشار فيلمي درباره اين افشاگر امريكايي به كارگرداني اوليور استون، به راه بيندازند. بن ويزنر، وكيل اسنودن و يكي از مديران اتحاديه آزادي‌هاي مدني امريكا چند روز پيش در مراسم افتتاحيه فيلم «اسنودن» گفت: من فكر مي‌كنم اوليور استون در عرض دو ساعت كارهاي بيشتري به نفع ادوارد اسنودن در مقايسه با تلاش‌هاي وكلاي او در عرض سه سال انجام مي‌دهد. قرار است فردا در جريان يك كنفرانس خبري اسنودن از طريق ويديو كنفرانس از مسكو كه از زمان انتشار افشاگري‌هايش به آنجا پناه برده، سخنراني كند. براساس آمارهاي وزارت دادگستري امريكا باراك اوباما اگرچه در طول رياست‌جمهوري‌اش بيشتر از هر رييس‌جمهور ديگري به كاهش مجازات زنداني‌ها پرداخته اما تنها 70 حكم عفو رياست‌جمهوري صادركرده است. ويزنر تاكيد كرد: تا زماني كه دولت امريكا نخواهد اتهامي متناسب عليه اسنودن مطرح كند و ما نيز حرفي درباره اين مساله نزنيم، محاكمه عادلانه‌اي وجود نخواهد داشت. اين البته به آن معني نيست كه يك نوع ديگري از توافق جاي آن را بگيرد. من فكر مي‌كنم پاسخ مناسب به پرونده اسنودن مجازات نيست، بلكه بايد از او تشكر كنيم.

 

30 نظامي ديگر بلژيك در راه عراق

وزير دفاع بلژيك اعلام كرد كه 30 نظامي ديگر را براي كمك به عمليات آزادسازي شهر موصل به عراق اعزام خواهد كرد. به گزارش ايسنا، وزير دفاع بلژيك در گفت‌وگو با راديو وي. آر. تي اين كشور اعلام كرد: وزارت دفاع حدود 30 نظامي را تا پيش از پايان سال جاري ميلادي براي حمايت از نيروهاي عراقي در عمليات آزادسازي موصل و كمك به آنها، به عراق ارسال خواهد كرد. مسووليت سربازان بلژيكي در عراق تنها به حمايت از نيروهاي عراقي محدود خواهد بود. بلژيك هم‌اكنون بيش از 100 سرباز، مربي و مشاور نظامي در عراق دارد و 6 جنگنده نيز براي بمباران داعش در عراق و سوريه به خاورميانه اعزام كرده است.

 

ديدار قريب‌الوقوع ترامپ با نمايندگان نهادهاي اسلامي

اسامه جمال، دبيركل شوراي نهادهاي اسلامي امريكا در مصاحبه با ايلاف گفت: ما با دو حزب دموكرات و جمهوري‌خواه تماس برقرار مي‌كنيم و اكنون ديدارها با مسوولان كمپين انتخاباتي ترامپ را آغاز كرده‌ايم. ما براي بررسي بسياري از مسائل و آگاهي يافتن از ميزان آمادگي وي براي پيوستن مسلمانان به كمپينش و فعاليت آنها در دولت وي در صورت پيروزي در انتخابات با وي ديدار خواهيم كرد. من هفتم آگوست گذشته با هدف تقويت طرح يك ميليون راي‌دهنده كه از پوشش‌دهي رسانه‌اي جهاني برخوردار شده است، ديدار كردم. هدف اصلي تشويق مسلمانان براي شركت بي‌سابقه در انتخابات در تمامي ايالت‌ها و شهرهاست. ما با اقليت‌هاي ديگر نيز تماس برقرار مي‌كنيم تا جبهه جديدي را براي بسيج تمامي امكانات تشكيل دهيم.
وي درباره چگونگي برخورد با آنها به عنوان نهادهايي در اين انتخابات و امكان ترغيب راي‌دهندگان براي راي دادن به يك نامزد مشخص گفت: ما از هيچ كسي حمايت نمي‌كنيم، با اين حكم كه نهادهايي معاف از پرداخت ماليات هستيم، اما در هر حال كسي كه از اقليت مسلمان انتقاد و مسلمانان را از ورود به كشور منع مي‌كند احتمالا حمايتي از اين اقليت دريافت نمي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون