• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3627 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۷ شهريور

نشست سران اتحاديه اروپا بدون بريتانيا در اسلواكي برگزار شد

تلاشي براي حفظ وحدت

گروه جهان


رهبران 27كشور عضو اتحاديه اروپا منهاي بريتانيا در براتيسلاواي اسلواكي گرد هم آمدند تا بتوانند دوباره هدف مشترك خود از ايجاد اتحاديه اروپا را بازيابي كنند و در مورد خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا به بحث و بررسي بپردازند. همچنين رهبران اين اتحاديه طبق برنامه در خصوص بحران مهاجرت و همچنين مشكلات اقتصادي اتحاديه اروپا به بحث و تبادل نظر پرداختند.
اگرچه اين نشست بدون حضور ترزا مي، ‌نخست‌وزير بريتانيا برگزار شده است اما بسياري به اين اميد به براتيسلاوا آمدند كه رهبران اتحاديه به نقشه راه جديدي براي اروپا دست پيدا كنند، تا اتحاديه از شوك به وجود‌آمده از رفراندوم بريتانيا به طور كامل خارج شود و برنامه‌هاي خود را بدون بريتانيا به پيش ببرد.
رابرت فيكو، نخست‌وزير اسلواكي كه ميزباني اين نشست را برعهده دارد در حاشيه آن به خبرنگاران گفت: ما مي‌خواهيم وحدت را نشان دهيم و اين يك پروژه منحصر به فرد است و ما نياز به ادامه آن داريم.
فرانسه و آلمان كشورهاي محرك اتحاديه اروپا از زمان آغاز روند اين اتحاديه در حدود نيم قرن پيش با يكديگر در حال همكاري هستند و به‌شدت تلاش كردند تا اين اتحاديه را در ريل خود نگه دارند و حتي ماه گذشته سران اين دو كشور به ايتاليا و در كنار نماد موسس اتحاديه اروپا رفتند تا نشان دهند به آرمان‌هاي تاسيس اين اتحاديه كماكان پايبند هستند.
با اين وجود هرچند نشست روز گذشته بدون حضور بريتانيا برگزار شد، اما آنگلا مركل، صدراعظم آلمان در اين نشست تاكيد كرد كه ما در يك وضعيت بحراني به سر مي‌بريم. وي تاكيد كرد كه من اميدوارم كه براتيسلاوا مخفف اين واقعيت است كه ما مي‌خواهيم باهم كار كنيم و مي‌خواهيم مشكلات اروپا حل شود. مركل در ادامه در خصوص برنامه‌ريزي‌ها در خصوص اقتصاد اتحاديه اروپا نيز گفت: ما بايد از طريق اقداماتي كه ما را بهتر نشان دهد وارد عمل شويم.
فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه نيز گفت: نقشه راه براتيسلاوا در راستاي كمك به بازگرداندن اعتماد به شهروندان در پروژه اروپاي متحد است. اولاند برنامه آينده اروپا را به سه بخش تقسيم و عنوان كرد: بخش اول برنامه‌ها حفاظت از امنيت اروپا، بخش دوم آماده‌سازي براي آينده اروپا كه ما را قادر مي‌سازد تا بتوانيم يك قدرت بزرگ در مقياس جهاني از نظر اقتصاد و ايجاد اشتغال شويم و در بخش آخر اميد به جوانان است.
چند هفته پيش از اجلاس سران براتيسلاوا رهبران برخي كشورهاي اتحاديه اروپا جلسات منطقه را با رهبران اروپا به صورت محدود برگزار كردند تا بتوانند به نگاهي مشترك در آينده اجراي برنامه‌هاي اتحاديه دست پيدا كنند، به خصوص بحث پناهندگان كه از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. چرا كه بحث پناهندگان تبديل به محل اختلاف اصلي ميان كشورهاي اتحاديه اروپا شده است. كشورهاي شرق اتحاديه از جمله مجارستان، اسلواكي، جمهوري چك و تعداد ديگري از كشورها با راه‌حل‌هاي پيشنهادي از سوي بروكسل مخالف هستند و عملابا برخي كشورهاي ديگر وارد يك درگيري جدي شده‌اند به گونه‌اي كه لوكزامبورگ از اعضاي اتحاديه خواسته بود مجارستان را به دليل نوع برخورد و رفتار با پناهجويان از عضويت در اتحاديه تعليق يا اخراج كنند.
علاوه بر اين موضوع مشكلات اقتصادي نيز دامن اتحاديه اروپا را گرفته است. جاي يونان در يورو واحد پولي اتحاديه اروپا زير سوال رفته است و يك شكاف عميق بين كشورهاي طرفدار رياضت اقتصادي به رهبري آلمان و كشورهايي با تفكر دولت رفاهي به وجود آمده است.
با اين حال مارك روته، نخست‌وزير هلند اصرار دارد كه همواره اين نزاع‌ها وجود داشته است. وي افزود من به عنوان رهبر يك كشور موسس اتحاديه اروپامي‌دانم كه تفاوت در تمام دوران وجود داشته حتي در دوره‌اي كه اتحاديه كار خود را با شش كشور آغاز كرد نيز اين مشكلات وجود داشت. ولي ما بايد مطمئن شويم كه مي‌توانيم به راه‌حلي مناسب دست پيدا كنيم.
دونالد توسك، رييس شوراي اروپا از اعضاي اتحاديه اروپا خواسته است كه بي‌رحمانه و صادقانه به دنبال رفع مشكلات اين اتحاديه باشند. توسك، با تاييد اين مساله كه اتحاديه اروپا دچار بحران است، گفت: «ما بايد كاملا در اينجا، در براتيسلاوا اطمينان پيدا كنيم كه بعد از اين نشست، شهروندان ما در اروپا درس‌هاي لازم را از تجربه خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا آموخته‌اند و ما قادر هستيم كه ثبات و امنيت را حاكم كنيم. ديپلمات‌هاي نزديك به دونالد توسك اميدوارند كه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را به تقويت مرزهاي اتحاديه اروپا را قانع كنيم. يكي از اين موارد ارسال ۲۰۰ نيروي كمكي اضافه به همراه ۵۰ خودرو براي محافظت از مرزهاي بلغارستان است.
گفتني است سال آينده در كشورهاي قدرتمند اتحاديه اروپا، يعني آلمان، فرانسه و هلند انتخابات سراسري برگزار مي‌شود و رهبران اين سه كشور علاوه بر اينكه به دنبال قدرتمندتر كردن اتحاديه اروپا هستند، نگران آراي شهروندان خود در اين انتخابات هم هستند. نظرسنجي‌هاي قبل از انتخابات نشان مي‌دهند كه بسياري از شهروندان آلمان و فرانسه خواهان فاصله گرفتن از اتحاديه اروپا هستند.
با اين وجود اين روزها هر تصميمي در اتحاديه اروپا اتخاذ شود، شايد با توجه به تغيير رهبران اصلي اتحاديه اروپا در سال آينده تمام آن را تحت تاثير قرار دهد. اندرو داف، عضو سابق پارلمان اروپا مي‌گويد: رهبران آلمان، فرانسه و هلند به‌شدت تحت تاثير احزاب پوپوليست در انتخابات ملي سال آينده خود هستند. ايتاليا و اسپانيا نيز بيشتر به سمت سياست‌هاي ملي سوق پيدا كرده‌اند. اكنون 27 عضو با چند استثنا اكثرا ضعيف هستند. هركسي اگر بخواهد دنبال طرحي بزرگ براي آينده اتحاديه اروپا در نشست اسلواكي باشد نا اميد خواهد شد. زيرا اميدي براي يك جهش بزرگ روبه جلو براي اتحاديه اروپا در نشست براتيسلاوا نيست. شايد صحبت از تغيير معاهده يا اصلاحات عمده نهادي اتحاديه اروپا وقتي ديگر مطرح شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون