• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3627 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۷ شهريور

نفس مركل و مهاجران در سينه حبس شد

برلين سرنوشت‌ساز

گروه جهان| ايالات متحده تنها كشور غربي نيست كه بحران‌هاي ناشي از جنگ جهاني با تروريسم به مساله‌اي در انتخابات آن بدل شده است. آنگلا مركل، صدراعظم آلمان كه حزب دموكرات مسيحي وي مدت‌هاست در راس حاكميت قرار دارد خود را براي ماراتن ديگري در انتخابات محلي در روز يكشنبه مهيا مي‌كند. همزمان با شكل‌گيري كمپين‌ها براي انتخابات فدرال سال آينده در آلمان، فشارها بر انگلا مركل به دليل سياست درهاي باز وي در قبال مهاجران هر روز در حال افزايش است. يك سال پيش محبوبيت خانم مركل آسيب ناپذير به نظر مي‌رسيد اما از همان نزديك به يك سال پيش اين نزول روند خود را آغاز كرده است. در برلين نيز كه پايتخت چندمليتي آلمان به حساب مي‌آيد درست مانند ديگر مناطق اين كشور، حزب راستگراي «جايگزين براي آلمان (AFD) توانسته است جمعيت راي‌دهنده را از احزاب كهنه كار و مستقر در عالم سياسي آلمان دور كند و دليل آن هم سياست‌هاي ملي‌گرايانه سرسختانه اين حزب و مخالفت‌هاي جدي آن با مهاجران است. دو هفته قبل بود كه حزب دموكرات‌مسيحي كه آنگلا مركل رهبري آن را بر عهده دارد در انتخابات در خانه خانم صدراعظم در ايالت مكلنبورگ-فورپومرن آلمان سوم شد. اين در حالي بود كه حزب آلترناتيوي براي آلمان و حزب چپ ميانه سوسيال دموكرات‌ها در آن انتخابات مقام‌هاي اول و دوم را به دست آوردند. اگر حزب آلترناتيوي براي آلمان بتواند دموكرات مسيحي‌ها را در انتخابات برلين در روز يكشنبه هم شكست دهد، اين پيروزي ائتلاف ميان سوسيال دموكرات‌ها و دموكرات مسيحي‌ها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و همچنين مي‌تواند بر رويكرد نگاه‌هاي سياسي در انتخابات فدرال در سال آينده تاثيرگذار باشد. يك تحليلگر مسائل سياسي در برلين در اين خصوص مي‌گويد: احزاب حاكم در سطح ملي بايد دوباره به جايگزين‌هايي براي ائتلاف بزرگ فكر كنند و اين تنها پيام اصلي است كه احتمالا از انتخابات پيش رو در برلين بايد شنيده شود.
به گزارش واشنگتن تايمز در چنين شرايطي دموكرات مسيحي‌ها بايد به «ائتلاف با سبزها» و «حزب چپ» در سطح ملي فكر كنند. شكست دموكرات مسيحي‌ها در برلين مي‌تواند به تنش موجود ميان دموكرات مسيحي‌ها و سوسيال مسيحي‌‌ها بيفزايد. سوسيال مسيحي‌ها سياست‌هاي خانم مركل در خصوص مهاجران را اصلي‌ترين دليل شكست‌هاي اخير مي‌دانند. زماني كه يك سال پيش خانم مركل از پذيرش يك ميليون مهاجر در آلمان از سوريه و ديگر مناطق بحراني و جنگ زده استقبال كرد، تنش‌ها ميان سوسيال مسيحي‌ها و حزب خانم مركل آغاز شد. در همان زمان بود كه بسياري از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مرزهاي خود را به دليل موج بي‌سامان مهاجران بستند. يك تحليلگر مسائل آلمان در اين خصوص به واشنگتن تايمز مي‌گويد: شكست در انتخابات برلين مي‌تواند فرصت ديگري براي سوسيال مسيحي‌ها باشد كه حزب خواهرگونه خود يعني دموكرات مسيحي‌ها به رهبري مركل را بكوبند. اين شكست مي‌تواند احتمال ائتلاف سوسيال مسيحي‌ها با دموكرات مسيحي‌ها در انتخابات سال آينده را كاهش دهد. در حالي كه حزب آلترناتيوي براي آلمان توانست با مخالفت با سياست‌هاي مهاجرپذيري خانم مركل در بسياري از انتخابات‌هاي محلي برگ برنده‌اي را به اسم خود سند بزند، نتيجه انتخابات 4 سپتامبر در ايالت مكلنبورگ-فورپومرن آلمان بسياري را شوكه كرد. اين نخستين‌بار در تاريخ پس از جنگ آلمان بود كه حزب دموكرات مسيحي به حزبي از جناح راست نتيجه را واگذار كرد. كارشناسان مسائل داخلي آلمان در همان زمان هم اعتقاد داشتند كه آنچه آنها سياست‌هاي بسيار مخرب خانم مركل در حوزه مهاجران مي‌دانستند بر ساير مسائل مورد توجه در انتخابات ايالتي سايه انداخته بود.
با وجود تمام انتقادها، خانم آنگلا مركل كه هم صدراعظم است و هم رهبر حزب دموكرات مسيحي مي‌گويد كه مي‌داند سياست‌هاي درهاي باز وي در خصوص مهاجران منجر به شكست حزب در انتخابات شده است اما همچنان از تصميم خود حمايت مي‌كند. وي در اين خصوص مي‌گويد: نتيجه‌هاي انتخاباتي اخير به دليل سياست‌هاي من در قبال مهاجران است اما من همچنان هم اعتقاد دارم تصميمي كه گرفتم بهترين تصميم بود.
در برلين كه همواره گرايش‌هاي چپ در انتخابات داشته است، حزب آلترناتيوي براي آلمان مسير سختي را پيش رو دارد. برلين در حال حاضر تحت حاكميت اشتراك سياسي ميان سوسيال دموكرات‌ها و دموكرات مسيحي‌هاست اما گفته مي‌شود كه هر دوي اين احزاب احتمالا راي‌دهندگان خود را در جدال با حزب آلترناتيوي براي آلمان از دست خواهند داد. اين نخستين‌بار است كه حزب آلترناتيوي براي آلمان به دنبال كرسي‌هاي پارلماني برلين رفته است. اين پيروزي احتمالي مي‌تواند به حزب ضدمهاجر «آلترناتيوي براي آلمان» از مجموع 16 پارلمان ايالتي 10 پارلمان را بدهد. در چند روز گذشته خبري در خصوص درگيري ميان 20 پناهجو و 80 راستگراي افراطي در يكي از ايالت‌هاي آلمان به گوش رسيده است كه مي‌تواند بر تصميم راي‌دهندگان در برلين تاثيربگذارد. گفته مي‌شود پليس‌هايي كه براي مهار اين وضعيت وارد معركه شدند نيز نتوانستند كاري از پيش ببرند و خود در ميانه اين درگيري مجروح شدند. در شرايطي كه انتخابات فدرال 2017 آلمان نزديك است به نظر مي‌رسد كه شكست در برلين مي‌تواند كار را براي خانم مركل در آن انتخابات بسيار سخت‌تر كند و صداي منتقدان وي را هم بلندتر خواهد كرد. پيروزي‌هاي اخير حزب آلترناتيوي براي آلمان گوياي اين است كه رهبران اين حزب مي‌خواهند به راي‌دهندگان بقبولانند كه اين حزب از هميشه قدرتمند‌تر است و مي‌تواند انتخاب عاقلانه‌اي براي پارلمان ملي باشد. از سوي ديگر اين پيروزي مي‌تواند پيامي به رهبران پوپوليست ديگر كشورهاي اروپايي باشد كه آلمان در مسير قرار گرفتن در حيطه راستگراهاي افراطي است.
در نتيجه اين انتخابات در آلمان ديگر احزاب راديكال راست در اروپا مي‌توانند ادعا كنند كه شريكي قدرتمند در آلمان با اهداف و آمال يكسان دارند. رهبر جبهه ملي فرانسه مارينه لوپن كه در چند ماه اخير حزب راست وي موفقيت‌هايي هم داشته است اندكي پس از انتخابات 4 سپتامبر ايالت مكلنبورگ-فورپومرن آلمان در توييتر خود نوشت كه آنچه ديروز غيرممكن به نظر مي‌رسيد امروز ممكن است. حتي دونالد ترامپ، نامزد جمهوريخواهان در انتخابات امريكا هم از اين نتيجه انتخابات بهره‌برداري كرد و اين نتيجه را ميوه سياست‌هاي احمقانه ليبرال‌گونه خانم مركل در حوزه مهاجران دانست. وي تاكيد كرد كه سياست درهاي باز منجر به افزايش نرخ جرم در آلمان شده است و البته اين ادعايي بود كه مقام‌هاي رسمي آلمان آن را با آمار و ارقام رد كردند. دونالد ترامپ در يكي از سخنراني‌هاي خود در اواخر ماه گذشته ميلادي سياست‌هاي مهاجرپذيري مركل را مورد نقد قرار داد و همچنين هيلاري كلينتون رقيب دموكرات خود در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا را هم به تلاش براي تبعيت و دنباله روي از سياست‌هاي آنگلا مركل متهم كرد. وي در اين خصوص گفته بود: هيلاري كلينتون مي‌خواهد آنگلا مركل امريكا باشد و شما مي‌دانيد كه موج مهاجرت به آلمان چه بلايي بر سر اين كشور آورد.
آلمان به دليل اتفاق‌هاي ناشي از فعاليت‌هاي جريان‌هاي نازي همواره استثنايي در اروپا در برخورد با جمعيت راستگراي عالم سياست بوده است. اتفاق‌هايي كه در اتريش و هلند به عنوان نمونه رخ مي‌داد در آلمان بعيد بود. با اين‌همه موفقيت‌هاي حزب آلترناتيوي براي آلمان تصوير را تغيير داده است و از سوي ديگر احزاب كهنه كار و مستقر در آلمان را هم به دليل شكست در برابر اين حزب زيرسوال برده است. با وجود تمام شكست‌ها به نظر نمي‌رسد كه خانم مركل سياست‌هاي خود را تغيير دهد. وي پس از انتخابات 4 سپتامبر و شكست حزبش در آن نيز گفته بود كه اولويت سياستمداران بايد بازجلب اعتماد راي‌دهندگان باشد و اينكه از مساله مهاجرت بهره‌برداري سياسي نكنند. بر اساس آخرين نظرسنجي صورت گرفته در 14 سپتامبر تنها 32 درصد از آلماني‌ها از دموكرات مسيحي‌هاي تحت فرمان خانم مركل حمايت مي‌كنند و اين در حالي است كه دورنماي مشخصي در مورد جايگزين مركل در اين حزب وجود ندارد. همه مي‌دانند كه وضعيت مركل خوب نيست اما هيچ كس سخن از جايگزين براي وي نيز به ميان نمي‌آورد. بسياري در آلمان مي‌گويند كه از عملكرد مركل راضي نيستند اما خوب، جايگزيني هم براي آن ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون