• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3627 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۷ شهريور

تداوم اختلاف‌هاي مسكو- واشنگتن در سايه آتش‌بس در سوريه

«توافق مسكو و واشنگتن شامل سرنوشت بشار اسد نمي‌شود»، «مسكو و واشنگتن در مورد احرار الشام اختلاف دارند»، «تلاش مسكو براي تبديل توافق آتش‌بس سوريه به قطعنامه‌اي از سوي شوراي امنيت»، «نرم‌تر شدن آنكارا در خصوص سرنوشت بشار اسد»، سرفصل اخباري از سوريه كه از روز دوشنبه آتش‌بس را تجربه مي‌كند اما در سايه اين توقف نسبي آتش، هركدام از دو طرف يكديگر را متهم به نقض يا كارشكني مي‌كنند. روس‌ها مي‌گويند امريكايي‌ها نتوانسته‌اند تمام طرف‌هاي مقابل را به توقف آتش متقاعد كنند و امريكايي‌ها و سازمان ملل هم دولت بشار را به تعلل در قبال ارسال كمك‌ها متهم مي‌كنند. باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا نيز روز جمعه به وقت واشنگتن با مشاوران نظامي و امنيتي خود و همچنين وزراي دفاع و خارجه در خصوص اين آتش‌بس و همچنين روند مبارزه با داعش ديدار كرد. دولت امريكا بيش از ديگر طرف‌هاي ذي‌ربط با آتش‌بس سوريه، تاكيد دارد كه دمشق و البته روسيه مانع رسيدن كمك‌ها به شهر حلب هستند. مهم‌ترين مساله‌اي كه واشنگتن مدعي آن است، اجرا نشدن يكي از بندهاي توافق آتش‌بس موجود مبني بر عقب‌نشيني ارتش سوريه از مسير اصلي در شمال حلب موسوم به جاده كاستلو است كه روسيه مي‌گويد ارتش از آن عقب‌نشيني كرده اما امريكا ادعا دارد كه نيروهاي ارتش سوريه هنوز در آن منطقه حضور دارند و مانع از رسيدن كمك‌هاي بشردوستانه هستند. نيروهاي مخالف سوري نيز مدعي هستند كه ارتش در پاره‌اي موارد به نقض آتش‌بس پرداخته و از مناطق شمالي حلب نيز عقب‌نشيني نكرده است تا كمك‌ها از آن مناطق به شرق حلب برسد. در همين حال روسيه نيز مخالفان سوري و حامي آنها را عامل اصلي اجرا نشدن كامل توافق آتش‌بس مي‌داند. مسكو مي‌گويد مخالفان مسلح از زمان آغاز آتش‌بس بارها آن را نقض كرده‌اند و ارتش سوريه حق دارد به دفاع از خود بپردازد.
استفان دي‌ميستورا، نماينده سازمان ملل در بحران سوريه نيز از دو طرف خواسته تا هرچه سريع‌تر راه را براي امدادرساني به بيش از 100 هزار غيرنظامي در حلب هموار كند. نهادهاي امدادرسان سازمان ملل اما مي‌گويند كه دو كاروان امدادرساني در مرزهاي تركيه- سوريه آماده ورود به خاك سوريه هستند كه توانايي تامين مايحتاج اوليه براي 80 هزار نفر به مدت يك ماه را دارند. همزمان با اين تحولات، ماريا زاخارووا، سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام كرد كه اختلافاتي ميان روسيه و ايالات متحده پيرامون گروه احرار الشام و همچنين روند تمايز ميان تروريست‌ها و مخالفان در سوريه وجود دارد. وي افزود: امريكا هنوز اقدام به تمايز مخالفان ميانه‌رو از تروريست‌ها نكرده است.
ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل در مورد مذاكرات در سازمان ملل نيز اعلام كرده است كه سوريه قصد دارد آتش‌بس برقرار شده در سوريه را تحت سايه قطعنامه‌اي لازم الاجرا در سازمان ملل قرار دهد. به گفته وي ممكن است در جلسه چهارشنبه آتي در جلسه ويژه شوراي امنيت پيرامون سوريه اين قطعنامه تصويب شود. چوركين تصريح كرد كه اين قطعنامه به منزله موافقت با توافق آتش‌بسي به شمار مي‌آيد كه هفته گذشته حاصل شد و روز دوشنبه به مرحله اجرا درآمد و راه را براي انتقال كمك‌هاي انساني و از سرگيري احتمالي مذاكرات صلح باز كرد. او ادامه داد: آتش‌بس در روز پنجشنبه پايدار بود اما ماده ديگري در اين توافق كه بر رساندن كمك‌ها به مناطق محاصره شده تاكيد دارد، هنوز اجرا نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون