• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3628 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ شهريور

در آستانه روز جهاني گردشگري، معاون گردشگري كشور خبر داد

كاهش ميزان گردشگران مذهبي بعد از حادثه سفارت عربستان

اعتماد
با نزديك شدن روز جهاني گردشگري، روز گذشته معاون گردشگري كشور در حاشيه نشست با اهالي رسانه از تنديس برترين‌ها و پوستر روز جهاني گردشگري رونمايي كرد و به تشريح برنامه‌هاي اين روز پرداخت. مرتضي رحماني موحد با اشاره به اينكه شعار امسال سازمان جهاني جهانگردي (UNWTO) «گردشگري براي همه و ترويج دسترسي جهاني» است، گفت: «در تمام كشورها برنامه‌هاي اين روز با توجه ويژه به گردشگري افراد ناتوان جسمي و معلولان طراحي شده است، ما هم براي اين روز در ايران «گردشگري براي همه، همه براي گردشگري» در نظر گرفته‌ايم.» روي پوستري كه براي اين روز طراحي شده است، نمادهايي از معلولين و سالمندان و خانواده‌ها قرار دارد. رحماني موحد در خصوص توجه ويژه متوليان گردشگري به افرادي كه شرايط خاص دارند، گفت: «به دنبال اين هستيم كه از تمام ظرفيت‌هاي گردشگري براي همه ذي‌نفعان به ويژه كساني كه به دليل شرايط جسمي دسترسي كمتري به جاذبه‌هاي گردشگري دارند، استفاده كنيم. پوستري هم كه براي اين روز تهيه شده با همين رويكرد طراحي شده است.» رحماني موحد در اين جلسه اعلام كرد آيين بزرگداشت روز جهاني گردشگري روز 5 مهرماه در سالن همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما برگزار خواهد شد.
معاون گردشگري كشور در خصوص استاندارد‌سازي هتل‌ها گفت: «استانداردسازي فرآيند طولاني است كه در چند سال اخير در بخش تعرفه، علاقه‌مندي و قيمت تمام شده با موانعي روبه‌رو شده است. در حال حاضر تعرفه‌هاي استاندارد‌سازي به يك دهم كاهش يافته و جذابيت‌هاي لازم براي استانداردسازي ايجاد شده است. استانداردسازي هتل‌ها هنوز به
۵۰ درصد نرسيده است، ما با طيف وسيعي از تاسيسات گردشگري روبرو هستيم كه نشان‌هاي افتخاري دارند و بايد ساماندهي شوند و اين كار آساني نيست.» رحماني موحد در مورد برنامه‌هايي كه معاونت گردشگري براي حمايت و توسعه گردشگري دريايي دارد، گفت‌: «اقدامي مشابه شوراي راهبردي سلامت در اين حوزه پيش بيني كرده‌ايم، با اين تفاوت كه ما در حوزه گردشگري سلامت با 4 يا 5 دستگاه اجرايي روبه‌رو هستيم، اما در مورد گردشگري دريايي حداقل با 12 دستگاه اصلي روبه‌رو هستيم و تا به يك متن مشترك و نتيجه برسيم، زمان زيادي مي‌طلبد. در آذرماه نشستي در استان بوشهر خواهيم داشت تا اقدامات مربوط به شوراي راهبردي را نهايي كنيم.»
موضوع ديگري كه در جلسه روز گذشته مطرح شد موضوع كنسولگري عربستان و تاثيرات اين حادثه در گردشگري مذهبي ايران بود. رحماني موحد گفت: «يكي از مولفه‌هاي مهم در توسعه گردشگري بحث امنيت و تعاملات و روابط دو جانبه با كشورهاي ديگر است. وقتي حوادثي از اين جنس اتفاق مي‌افتد، تاثير خود را بالطبع در تعاملات مردمي و سياست‌ها و تصميمات دولت‌ها دارد. در مورد سفارت عربستان، گردشگري مذهبي ما در حوزه خليج فارس آسيب ديده است و با وجود اينكه ما تلاش مي‌كنيم راه‌هاي ديگري را براي حضور گردشگران اين منطقه جست‌وجو مي‌كنيم اما از نظر رواني مي‌توانيم بگوييم بي‌تاثير نبوده و در بهار امسال كه فصل حضور گردشگران مذهبي با آمار بالا طي سال‌هاي گذشته بود، كاهش محسوسي را شاهد بوديم.»  معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي در مورد استفاده از ظرفيت‌هاي وزارت امور خارجه براي توسعه گردشگري گفت: «يكي از اقدامات قابل دفاع در حوزه گردشگري تعامل سازنده با وزارت خارجه است. هم به دليل اينكه من خودم را عضوي از وزارت امور خارجه مي‌دانم و از سوي ديگر اين وزارتخانه به واسطه ماموريت‌ها و مسووليت‌هايي كه دارد حمايت از گردشگري را سرلوحه سياست‌هاي خود قرار داده است. ما در سه عرصه با وزارت امور خارجه فعاليت مشترك داريم، يك مورد خدمات كنسولي و رواديد و فرودگاه‌هاي بين‌المللي است، در دولت يازدهم رواديد فرودگاهي دو هفته‌اي را آغاز كرديم و حالا مدت اين رواديد به سه ماه رسيده است. رواديد الكترونيك مراحل پاياني خود را طي مي‌كند. در بخش روابط دو جانبه، با تعامل آمار و اطلاعاتي كه با وزارت امور خارجه داشتيم، توانستيم كشور هدفمان را در بازار گردشگري ترسيم كنيم و سه اولويت را براي آن تعيين كنيم و بر همين اساس منابع مالي كه در اختيار داريم را مديريت كنيم و با اين كشورها فعاليت خود را در بحث نمايشگاهي و آشنا‌سازي و يادداشت‌هاي تفاهم و كميته‌هاي فني مشترك جست‌وجو كنيم تا منجر به ارتقاي سطح همكاري‌هاي رسمي شود. سومين حوزه‌اي كه در ارتباط با وزارت خارجه تعريف كرده‌ايم، مربوط به ديپلماسي عمومي است، هم در بخش رسانه و حضور خبرنگاران خارجي مرتبط با صنعت گردشگري و هم در بحث نمايندگي‌هاي اطلاع‌رساني گردشگري، در حال حاضر حدود 20 نمايندگي را با همكاري وزارت خارجه فعال كرده‌ايم. در بحث تخصصي گردشگري سلامت هم وزير امور خارجه از اعضاي‌ اصلي شوراي راهبردي گردشگري سلامت هستند. از اقدامات ديگري كه به زودي اجرايي خواهد شد، ايجاد بخشي مختص موضوع گردشگري و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ايران در سايت وزارت امور خارجه است. مي‌توان گفت اين ارتباط بين سازمان و وزارت امور خارجه جزو همكاري‌هاي برتر در سطح بين دستگاهي محسوب مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون