• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3628 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۸ شهريور

پاسخ سازمان بهزيستي به گزارش «اعتماد»

اعتماد| روز 16 شهريورماه سال جاري گزارشي با عنوان «متادون؛ ناجي دولبه» در صفحه 8 روزنامه «اعتماد» منتشر شد. مجيد رضازاده، رييس مركز توسعه پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور كه يكي از  مصاحبه‌شوندگان اين گزارش بوده، پاسخي براي «اعتماد» ارسال كرده است:
با عنايت به اينكه مطلب درج شده از سوي اينجانب در آن روزنامه حاوي اشتباهات بارز علمي و محتوايي و نيز ادبياتي است كه باعث سوءبرداشت‌هاي زيادي از آن شده كه اصولا با ديدگاه اينجانب به عنوان كارشناس پيشگيري و درمان اعتياد و متخصص پزشكي اجتماعي از يك سو و همچنين به عنوان رييس مركز توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي كشور مغايرت دارد، لذا مستدعي است تدبيري اتخاذ فرماييد توضيحات زير به نحو مقتضي به اطلاع مخاطبان محترم  و فهيم آن روزنامه برسد:
سازمان بهزيستي كشور به عنوان سازماني تخصصي و دانش‌بنيان كه پرچمدار پيشگيري و درمان اعتياد بوده است همواره از اتخاذ تدابير علمي و رويكردهاي متنوع و اقداماتي كه شواهد اثربخشي آنان را به ثبات رسانيده، حمايت كرده و عملكرد فعلي و تاريخچه پيشگيري و درمان كشور نيز گواه آن است.
در همين راستا اولين الگوي درمان اعتياد به نام مراكز «خودمعرف»  در بهزيستي شكل گرفت، مراكزي كه در آن براي درمان معتادان داوطلب از كلونيدين استفاده مي‌شد و بعدها با ورود متادون به نظام درمان كشور بالغ بر 1000 مركز درمان سرپايي با واحد درمان نگهدارنده با متادون را داير نمود و در طي- بالغ بر- يك دهه گذشته براي ارتقاي مداخلات درمان آموزش‌هاي گسترده‌اي را براي درمانگران به ويژه پزشكان به اجرا درآورد.
بنابراين بدنه كارشناسي سازمان به خوبي با مفهوم اعتياد و بهبودي و درمان آن آشناست و به رويكردهاي مختلف از جمله استفاده از داروهاي  شبه‌مخدر مثل متادون آگاه است.
متادون يكي از داروهاي مورد استفاده در درمان و كاهش آسيب اعتياد است كه نسبت به داروهاي معمول و رايج بسيار آمن بوده و غير از موارد بسيار محدود قابليت استفاده براي اغلب افراد حايز شرايط را  دارد و با اينكه متابوليسم آن كبدي است ولي در صورت تجويز مناسب و تحت نظر پزشك، آسيب چنداني به كبد وارد نمي‌آورد و از اين جهت حتي براي مصارف درازمدت و حتي تا آخر عمر هم مناسب است و تنها نياز به ارزيابي‌هاي دوره‌اي دارد و با توجه به نيمه عمر طولاني و ويژگي‌هاي منحصر به فرد فارماكوديناميكي كه دارد براي درمان جايگزين بسيار مناسب است. در درمان با متادون و در حين مصرف درماني آن فرد مي‌تواند به عملكرد بهتر در شغل و خانواده و اجتماع برسد و از وضعيت تثبيت و رسيدن به سبك زندگي مطلوب بهره‌مند شود. البته اين به آن معني نيست كه نمي‌توان آن را در سم‌زدايي استفاده كرد، بلكه مورد اصلي تجويز آن سم‌زدايي نيست و بهتر است از روش‌هاي ديگر براي سم‌زدايي بهره جست.
متادون در بزرگسالان،‌تقريبا هيچ ممنوعيت مصرف مطلقي ندارد و جز براي بيماران با كاهش سطح هوشياري مي‌توان در تمامي افراد استفاده كرد. حتي در بيماري‌هاي خاص با رعايت و تنظيم دوز، داروي ارجح درمان اعتياد محسوب مي‌شود. در درمان زنان معتاد باردار نيز اين دارو انتخابي است.
مطالعات بسيار زيادي ماندگاري درازمدت بر درمان، در بيماراني كه از متادون به عنوان درمان نگهدارنده استفاده كرده‌اند، در مقايسه با ساير روش‌ها، را ثابت كرده است و در ايران نيز شواهد نشان مي‌دهد موفقيت استفاده پرشكي از اين دارو در كاهش آسيب اعتياد و كنترل موج ايدز بسيار موثر بوده است.
با اين توضيحات از نظر اينجانب متادون در درمان و كاهش آسيب اعتياد، نه‌تنها داروي مضر و خطرناكي نيست بلكه بسيار آمن، مفيد و موثر است كه البته بايد با روش صحيح و تحت نظارت پزشك و در فضاي درماني و بهداشتي و براي افراد حايز شرايط تجويز گردد.
بنابراين نه‌تنها تجويز آن خيانت نيست بلكه كمك بزرگي است به كاهش بار اعتياد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون