• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3629 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور

هشت ماه مانده به انتخابات راه اصولگرايان و جبهه پايداري از هم جدا شد

سناريوي انتخاباتي پايداري

احزاب|پيش‌تر موعد انتخابات كه مي‌رسيد دردسرهاي اصولگرايان با جبهه پايداري شروع مي‌شد اما حالا جبهه پايداري به صورت خودجوش به سراغ نقاط افتراق خود با اصولگرايان رفته و در حالي كه حدودا هشت ماه تا انتخابات باقي مانده است صادق محصولي، قائم‌مقام اين تشكل در مصاحبه‌اي با خبرگزاري اصولگراي فارس سر ضمير پايداري را يك بار ديگر براي اصولگرايان نمايش مي‌دهد. اين مصاحبه كه بنا به نوشته فارس پس از بازبيني توسط محصولي و اعمال نظر مجدد وي بر متن گفته‌هايش منتشر شده نشان مي‌دهد پايداري‌ها تغيير نكرده‌اند و بر همان سبيل گذشته گام بر‌مي‌دارند.
محصولي در اين مصاحبه صراحتا مي‌گويد كه بين تكليف شرعي و وحدت اصولگرايان به گزينه اول عمل مي‌كنند. او در ابتداي مصاحبه از شوراي فقهي سخن مي‌گويد و نقش آيت‌الله مصباح. ناگفته پيداست كه وظيفه تعيين تكليف شرعي اين جريان توسط شوراي فقهاي خودشان انجام مي‌شد و اساسا كاركرد اين شورا توشيح مصوبات و تطابق عملكرد اين حزب سياسي با شرع است. بنابراين آنها به تكليف تعيين شده توسط شوراي فقيهان خود كه زير سايه نام آيت‌الله مصباح قرار مي‌گيرد عمل خواهند كرد و آن طور كه محصولي در مصاحبه‌اش مي‌گويد كه اگر تعارضي ميان اين تكليف و منافع كل جريان اصولگرا پديد‌ آيد آنها به تكليف تعيين شده توسط آيت‌الله مصباح عمل خواهند كرد.
اصلح نامقبول
آنها با استراتژي انتخاب اصلح ولو نامقبول و راي نياور جلو رفتند و گفتند اصلح نامقبول را به صالح مقبول ترجيح مي‌دهيم. اين همان اتفاقي بود كه در انتخابات سال 92 و حتي پيش از آن در انتخابات مجلس نهم هم رخ داد. در انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 جبهه پايداري ابتدا به سراغ كامران باقري لنكراني رفتند. آيت‌الله مصباح‌يزدي در مورد او گفت: من در پيشگاه الهي شهادت مي‌دهم در بين كساني كه در يازدهمين دوره رياست‌جمهوري كانديدا شده‌اند جناب آقاي دكتر لنكراني ‏اصلح هستند و اميدوارم كه اين شهادت برگ زريني درنامه 80 ساله من باشد. برخي از افرادي كه كانديدا شدند من به آنها ارادت دارم و آنها نور چشم من محسوب مي‌شوند اما براي اين كار مناسب نيستند ولي ‏بيني وبين‌الله شهادت مي‌دهم كه روي زمين و زير اين آسمان كسي اصلح از آقاي لنكراني نمي‌شناسم.
با اين حال كانديداي اصلح آيت‌الله مصباح از انتخابات كناره گرفت. همان زمان شايعه شد از طريق شوراي‌نگهبان به او گرا داده‌اند كه رد صلاحيت مي‌شود و به همين دليل كنار رفت. پس از باقري لنكراني آنها به سعيد جليلي روي آوردند؛ نتيجه آن شد كه همه مي‌دانند.
دعواي اصلح و صالح
پس از انتخابات 92 فشارها به جبهه پايداري شدت گرفت و اصولگرايان ايده اصلح نامقبول آنها را تمام قد رد كردند با اين حال به دليل شرايط بحراني‌اي كه در انتخابات مجلس دهم داشتند باز هم سراغ پايداري‌ها رفتند. در گام اول محوريت جامعتين را كه به‌طور سنتي و عرفي در ميان‌شان پذيرفته شده بود، كنار گذاشتند و محوريت را به فقهاي ثلاث دادند و آيت‌الله مصباح را وارد گود كردند. نتيجه اين استراتژي وزن بالاي كانديداهاي محبوب جبهه پايداري در ليست 30 نفره تهران شد. ليستي كه همه اصولگرايان از سنتي و معتدل تا جديدالورود و تندرو را به كام شكست كشاند تا يك بار ديگر نتيجه همپيماني با پايداري روشن شود.
جابه‌جايي مدعي و شاكي
در حالي كه صداي اعتراض اصولگرايان از گوشه و كنار شنيده مي‌شد آنها تصميم گرفتند براي جبران شكست قبل به مكانيزم عرفي خود روي بياورند. پس بار ديگر آيت‌الله مصباح را حذف كردند و محوريت را به دبيران كل جامعتين سپردند. پس از اين رويداد جبهه پايداري ساكت نماند و در مصاحبه ديروز محصولي پاسخ مفصلي به آنها داد. محصولي صراحتا اعلام كرد احتمال حمايت از چهره جديد وجود دارد و هيچ الزامي نمي‌دانند كه تا لحظه آخر اصول خود را فداي وحدت اصولگرايان كنند. اين همان اتفاقي بود كه اصولگرايان از مجلس نهم به اين سو چند بار طعم تلخ آن را چشيده‌اند و حالا در فاصله هشت ماه مانده به انتخابات باز هم در بر همان پاشنه مي‌گردد. حالا به جاي آنكه اصولگرايان مدعي شوند و از جبهه پايداري بابت وحدت شكني‌هايش توضيح بخواهند اين سران جبهه پايداري هستند كه در جايگاه مدعي نشسته‌اند.
شيفت مصداقي
اما در جبهه پايداري نيز يك تغيير شگرف در شرف وقوع است. آن‌طور كه محصولي مي‌گويد به نظر مي‌رسد آنها اصلح نامقبول را دست كم فعلا كنار گذاشته‌اند: «اصلح كسي است كه از جهت اصول و ارزش‌هاي اصولگرايي و انقلابي نمره بالاتري مي‌آورد و امكان راي آوري و ان‌شاءالله اجماع روي او نيز وجود دارد. بنابراين ان‌شاءالله سراغ او خواهيم رفت و نتيجه هم خواهيم گرفت.: آنها در تعريف اصلح پارامتر راي‌آوري را هم گنجانده‌اند تا از اصلح نامقبول به اصلح راي آور شيفت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون