• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3629 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور

مرتضي الويري:

در كنار روحاني افراد ديگري نامزد خواهند شد

مرتضي الويري، عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان معتقد است شانس راي‌آوري روحاني بسيار بالاست. او مي‌گويد حضور روحاني مي‌تواند تندروهاي اصولگرا را در موضع انزوا قرار دهد. الويري كه با ايلنا مصاحبه كرده به پرسش‌هايي درباره انتخابات 96، احتمال كانديداتوري احمدي‌نژاد، شوراي شهر و شهرداري تهران پاسخ داده. چكيده اظهارات الويري به اين شرح است:
***
  نظر من به عنوان يك فعال اصلاح‌طلب اين است كه كانديداي مورد نظر ما روحاني خواهد بود. همان‌طور كه در سال ۹۲ هم مطرح بود روحاني كانديداي اصلاح‌طلبان نيست بلكه كانديداي مورد حمايت اصلاح‌طلبان است.
  اصلاح‌طلبان نامزد ديگري را پيشنهاد نخواهند كرد. البته طبيعي است در كنار روحاني افراد ديگري نامزد خواهند شد كه اگر اتفاق خاصي براي ايشان افتاد، جاي خالي او را پر كنند چرا كه وقتي شناسنامه انقلاب ردصلاحيت مي‌شود، هيچ اتفاقي بعيد نيست.
  در شرايط فعلي روحاني كانديداي مطلوب اصلاح‌طلبان خواهد بود و علي‌القاعده نبايد براي او مشكلي پيش بيايد چراكه فردي وفادارتر به انقلاب و رهبري از روحاني كه شانس راي‌آوري و تاييد صلاحيت را توامان داشته باشد، نمي‌توانيم پيدا كنيم. بنابراين محاسبات ما روحاني مورد تاييد شوراي نگهبان خواهد بود ولي لازم است كه پيش‌بيني‌هاي لازم را صورت دهيم.
  حالت ايده‌ال براي ما اين است كه بتوانيم چه در دولت و چه مجلس نيروهايي را داشته باشيم كه عيار اصلاح‌طلبي آنها بالا باشد و بتوانند در حوزه‌هاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي اهداف اصلاح‌طلبي را دنبال كنند. اما در دنياي واقعيات زندگي مي‌كنيم و نبايد براي تكيه به اين آرمان‌ها شكست سياسي را تجربه بكنيم. اينجاست كه بحث تعامل پيش مي‌آيد و در اين تعامل ناچاريم از بخشي از اين آمال كوتاه بياييم.
  از اين تصميم خوشحال هستيم كه توانستيم تعداد نمايندگان وابسته به جبهه پايداري را در مجلس كاهش دهيم. اين روش در ساير انتخابات‌ها نيز مي‌تواند مصداق داشته باشد.
  ما مي‌توانيم كانديدايي معرفي كنيم كه از نظر ما ايده‌آل است اما شوراي نگهبان حتما او را رد مي‌كند يا شانس راي‌آوري بالايي ندارد. اگر چنين كاري بكنيم آيندگان مارا نخواهند بخشيد كه چرا به دليل پافشاري روي ايده‌آل‌هاي خودمان موجب شديم كه يك فردي شبيه احمدي‌نژاد مسند كار را به عهده بگيرد و به منافع ملي آسيب بزند.
  اگر در سال ۹۲ روي روحاني ائتلاف نمي‌كرديم و عارف انصراف نمي‌داد، رييس‌جمهور حتما فردي شبيه به قاليباف يا جليلي بود.
  روحاني پشتوانه راي بالايي در جامعه اصولگرايي دارد. مورد تاييد و از دوستان قديمي مقام رهبري است كه خود اين براي حل و فصل مسائل كشور كمك زيادي مي‌كند.
  زماني كه امتيازات روحاني را رصد مي‌كنيم بر نقاط ضعف روحاني چشم نمي‌بنديم. اما معتقدم نبايد ايده‌آل فكر كنيم. در دنياي واقعيات زندگي مي‌كنيم و بايد مواقعي ميلي‌متري به جلو رفت.
  تجربيات تاريخي نشان مي‌دهد هرگاه جريان‌هاي تندرو به روش‌هاي ناصواب و غيرمنطقي به مقابله برخيزند، اين به ضرر آن جريان و به نفع جريان مقابل خواهد بود.
  در سال ۹۴ هم فراموش نمي‌كنيم چطور ليست اصلاح‌طلبي را ليست انگليسي خواندند ولي پيروزي همين ليست را همه ما مشاهده كرديم. گرچه حركت‌هاي تهمت‌آميز و غيرمعقول را به ضرر اخلاق در جامعه مي‌دانم ولي در اين كارزار روحاني ضرر نخواهد كرد و نهايتا بداخلاق‌ها و هنجارشكنان متضرر خواهند شد.
  تندروها خيلي متوجه نيستند كه كشتي‌اي را با پروژه‌هاي مختلف نظير فيش‌هاي حقوقي سوراخ مي‌كنند كه تبعات آن دامن همه نظام را خواهد گرفت.
  برداشت من اين است كه مردم وقتي احساس كنند جرياني قرار است با فشار تبليغاتي و شانتاژ، موضوع يا فردي را به آنها حقنه كند، عكس‌العمل نشان مي‌دهند. در بيست سال اخير مصاديق زيادي در اين مورد وجود داشته است.
  به نظر من فيش‌هاي حقوقي پوست خربزه‌اي بود كه زير پاي دولت گذاشتند و از نظر من دولت بي‌توجهي كرد و گرفتار اين منازعه شد.
  تصور مي‌كنم كه تحقيق و تفحصي كه در شوراي شهر و مجلس درباره شهرداري در حال اجراست، ابعاد موضوع را بيشتر مشخص خواهد كرد. بدون ترديد قبل از انتخابات معلوم خواهد شد ميزان اين تخلفات در مقايسه با بحث فيش‌هاي حقوقي چقدر بالاتر و مهم‌تر بوده است.
  به خوبي به ياد دارم كه بعد از اتمام دوره شهرداري چند ماه به دادگاه مي‌رفتم و مي‌آمدم. البته من از تمام اين موارد تبرئه شدم اما اتلاف وقت زيادي را به بار آورد. آن هم روي موضوعات عجيب و غريب. شايد براي خيلي‌ها باعث تعجب باشد اما من مورد سوال قرار گرفتم كه چرا يك جلد ديوان حافظ به يك نفر هديه دادم يا چرا چند سكه بهار آزادي به مديراني كه شايسته بودند، براي تشويق داده شده است.
  فراموش نمي‌كنم بعد از اينكه از ماموريتم به عنوان سفير در اسپانيا برگشتم، قاضي پرونده در مراسم عروسي پسر آقاي حقاني نزد من آمد و حلاليت طلبيد.
  در حوزه شوراي شهر، كميته‌اي با مسووليت دكتر محمدعلي نجفي مسائل شوراي شهر را رصد مي‌كرد. كارهايي انجام شده و قرار است كارگروهي كه با رياست دكتر نجفي كار مي‌كرد كارهاي خودش را با شوراي عالي سياستگذاري هماهنگ كند تا دوگانگي به وجود نيايد.
  ممنوع‌التصويري و ممنوع‌البياني رييس دولت اصلاحات جاذبه و تمايل مردم را به توجه به ديدگاه اينها بيشتر مي‌كند. مطمئن باشيد اگر اجازه مي‌دانند هر روز آقاي خاتمي در تلويزيون صحبت كند، هرگز يك كليپ چند دقيقه‌اي چنين اثري نداشت؛ ولي وقتي اين ممنوعيت را مي‌گذارند مردم بيشتر مي‌خواهند صحبت‌هاي ايشان را بشنوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون