• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3630 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳۱ شهريور

رفع تحريم‌ها فرصت توسعه مناسبات با كوبا را فراهم كرده است

كامبيز شيخ‌حسني سفير ايران در كوبا

جناب آقاي دكتر حسن روحاني، رييس‌جمهور طي سفري به منطقه، روز دوشنبه و سه‌شنبه بنا به دعوت رسمي جناب آقاي رائول كاسترو، رييس‌جمهور كوبا به اين كشور همپيمان سفر كرد. ديدار با رهبر تاريخي انقلاب كوبا، فرمانده فيدل كاسترو كه ماه گذشته نودمين سالگرد تولد او با مراسم باشكوهي در كوبا بزرگ داشته شد، همچنين ملاقات رسمي با رائول كاسترو، رييس‌جمهور كوبا، پس از برگزاري مراسم استقبال رسمي در كاخ رياست‌جمهوري، از اهم برنامه‌هاي جناب آقاي دكتر روحاني بود. همچنين ايشان و هيات همراه در ضيافت شام رسمي كه از طرف رييس‌جمهور كوبا به افتخار مقام ايراني و هيات همراه ترتيب داده شده بود، شركت كردند.
توسعه روابط با كشورهاي امريكاي لاتين و كاراييب، از سياست‌هاي اعلامي دولت جناب آقاي دكتر روحاني است و ايشان همواره بر اين رويكرد تاكيد كرده‌اند. روابط سياسي جمهوري اسلامي ايران و كوبا طي بيش از 37 سال، به ويژه در حوزه سياسي در سطح بسيار بالايي دنبال شده است. تهران و هاوانا از سال‌ها قبل، مكانيسم رايزني‌هاي ادواري ميان مسوولان دو كشور در سطوح مختلف را در دستوركار دارند و همكاري‌هاي خوبي هم در مجامع جهاني ميان دو كشور در جريان بوده و است. رايزني در سطوح عاليرتبه ميان دو كشور، قطعا در تحكيم هرچه بيشتر اين مناسبات تاثيرگذار خواهد بود. رفع تحريم‌هاي ناعادلانه در فضاي پسابرجام نيز فرصت خوبي براي نيل به هدف توسعه مناسبات با كشورهاي اين منطقه و كوبا فراهم آورده و در سفر جاري هم موضوعات مهم منطقه‌اي و بين‌المللي، همچنين تحكيم مناسبات همه‌جانبه، به ويژه در حوزه‌هاي اقتصادي و علمي با اين كشور دنبال خواهد شد. امضاي چند سند همكاري و توليدات مشترك در حوزه بهداشت، درمان و بيوتكنولوژي نيز در جريان اين سفر و در حضور روساي جمهور دو كشور انجام شد.
جمهوري اسلامي ايران و جمهوري كوبا، به دليل داشتن سياست‌هاي مستقل و مواضع انقلابي، در تاريخ انقلاب‌هاي خود و به واسطه تلاش نظام سلطه براي تحميل انزوا بر آنان، تجربيات مشترك زيادي دارند و اخيرا هم، با رفع تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران به دنبال اجرايي شدن توافق برجام و گشايش‌هاي تدريجي در نحوه اعمال تحريم‌هاي ظالمانه امريكا عليه كوبا با اعاده روابط ديپلماتيك بين هاوانا و واشنگتن از سال 2015، موضوعات بسياري براي گفت‌وگو و تبادل تجربه و فرصت‌هاي فراواني براي همكاري ميان دو طرف به وجود آمده است. تحولات مهم منطقه غرب آسيا، تحولات مهم منطقه امريكاي لاتين و نقش محوري دو كشور در مناطق خود از ديگر زمينه‌هاي رايزني مقامات عاليه دو كشور است.
همچنين جمهوري اسلامي ايران از معدود كشورهايي (تنها 7 كشور در جهان) است كه كوبا با آن داراي كميسيون مشترك اقتصادي است. تاكنون 15 كميسيون مشترك اقتصادي ميان ايران و كوبا برگزار شده و بيش از 40 سند همكاري ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري كوبا در زمينه‌هاي مختلف به امضا رسيده است. تاكنون هم همكاري‌هاي مختلفي در حوزه‌هاي بهداشتي، بيوتكنولوژي، امنيت غذايي و حمل و نقل در ذيل توافقات كميسيون‌هاي مشترك عملياتي شده است.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي جمهوري اسلامي ايران از طرف كشورمان رياست كميسيون مشترك را برعهده دارد و جناب آقاي دكتر هاشمي، وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، رييس محترم جمهور را در اين سفر همراهي مي‌كنند. قرار است شانزدهمين نشست كميسيون مشترك در اوايل سال آتي ميلادي برگزار شود و در حاشيه اين سفر، رايزني‌هايي براي تمهيد زمينه‌هاي برگزاري ثمربخش نشست آتي كميسيون مشترك، انجام شد. از طرف كوبا آقاي مالميركا، وزير تجارت و سرمايه‌گذاري خارجي كوبا، مسووليت كميسيون مشترك را برعهده دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون