• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3630 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳۱ شهريور

جابري انصاري پس از ديدار با بشار اسد در دمشق :

ايران از آتش‌بس در سوريه استقبال مي‌كند

گروه ديپلماسي| سوريه مدت‌هاست پرونده تمام كشورهاي منطقه‌اي و اعم كشورهاي فرامنطقه‌اي شده است. سرتيتر تمام خبرها سوريه و تحولات به روز اين كشور است كه هر روز شكل جديدتري به خود مي‌گيرد و البته كه در سايه اين تحولات نه تنها گره قديمي بازنمي‌شود كه بر تعدد لايه‌هاي پيچيده افزوده نيز مي‌شود. حسين جابري انصاري، معاون عربي آفريقايي وزيرامورخارجه پس از اقامتي كوتاه در تهران به دنبال رايزني‌هاي فشرده در مسكو راهي دمشق شد. ديدار با بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه در حالي صورت گرفت كه اين نخستين‌بار بود كه جابري انصاري در جامه معاون عربي و آفريقايي وزير امور خارجه راهي پايتخت سوريه شده بود. روسيه و ايران از قريب به 5 سال پيش همكاري‌هاي فشرده سياسي و نظامي با هم در سوريه را رقم زده‌اند كه اخيرا با حضور نظامي وسيع روسيه در بحران سوريه بر تنوع و تعدد ديدارهاي مقام‌هاي سه كشور نيز افزوده شده است.
در ديدار جابري انصاري با بشار اسد هيات‌هاي سياسي از هر دو طرف حضور داشتند و بشار اسد در اين ديدار با اشاره به اينكه هرچه دولت سوريه در ميدان نبرد و صحنه آشتي ملي موفق عمل كند، پشتيباني دشمنان از گروه‌هاي تروريستي بيشتر مي‌شود، افزود: تجاوز امريكا به مواضع ارتش سوريه در ديرالزور در راستاي حمايت از داعش نمونه‌اي از اين پشتيباني است.
اسد بر اهميت حمايت جمهوري اسلامي ايران، روسيه و ديگر كشورهاي دوست از پايداري ملت سوريه درمبارزه با تروريسم تاكيد كرد.
معاون عربي آفريقايي وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران نيز دراين ديدار گفت: ايران براي هرگونه حمايتي از سوريه در نبرد سرنوشت ساز با تروريسم مصمم است. روابط مستحكم ايران وسوريه فقط بر منافع مشترك دو كشور محدود نمي‌شود بلكه اين روابط براساس ديدگاه مشترك و آگاهي سياسي دو كشور از خطراتي است كه همه ملت‌هاي منطقه را تهديد مي‌كند. مهم‌ترين اين خطرات تروريسم و تندروي است.
معاون عربي آفريقايي وزير امورخارجه همچنين با وزيرخارجه سوريه ديدار كرد و اوضاع سياسي و ميداني سوريه و منطقه را مورد بحث و بررسي قراردادند. حسين جابري انصاري و وليد المعلم در اين ديدار بر اهميت گسترش هماهنگي و همكاري‌هاي دوجانبه و تشكيل كميته‌اي براي برگزاري دوره‌اي جلسات براي دستيابي به اهداف راهبردي مشترك در آينده تاكيد كردند.
جابري انصاري پس از ديدار با نخست وزير سوريه درگفت‌وگو با خبرنگاران در دمشق افزود: ما همواره در طرح‌هاي مختلفي كه براي پايان بحران سوريه ارايه كرديم بر موضوع آتش‌بس تاكيد داشتيم. آتش‌بس به عنوان يك مقدمه براي كاهش رنج‌هاي انساني و مشكلات موجود و زمينه ساز خروج از وضعيت بحراني كنوني به شمار مي‌رود. ايران از آتش‌بس در سوريه استقبال مي‌كند، اما آتش‌بس‌ها نبايد مورد سوءاستفاده جريان‌هاي تروريستي قرار گيرد. آتش‌بس جدي بايد زمينه ساز برخورد اساسي با تروريسم و افراط‌گرايي باشد و مشكلات و فاجعه انساني جاري را كاهش دهد.
جابري انصاري افزود: هماهنگ‌سازي سياست‌هايي كه در اين مرحله بايد پيگيري شود، مسائل انساني و ابعاد سياسي و امنيتي بحران سوريه، مجموعه اقدامات و تلاش‌هايي كه بايد با همكاري يكديگر و همكاري ديگر كشورهاي منطقه و جهان و كشورهايي كه ديدگاه‌هاي مشتركي با آنها درباره اين وضعيت داريم بايد انجام شود، از ديگر محورهاي گفت‌وگو با مسوولان سوريه بود. براي كمك كردن به خروج سريع‌تر سوريه از بحران موجود و پايان درد و رنجي كه ملت سوريه دراثر ادامه بحران فعلي دارند تبادل نظر شد. درباره بي‌ثباتي، ناامني، افراط گرايي و تروريسم كه فقط مساله سوريه نيست بلكه مساله همه منطقه و كشورهاي جهان است و مشكلاتي براي همه كشورها و ملت‌هاي منطقه و جهان داشته است رايزني‌هاي مفصل و جدي داشتيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون