• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3630 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳۱ شهريور

صدراعظم آلمان در برلين باخت، رييس‌جمهور روسيه برد

پوتين و مركل در ترازوي انتخابات

گروه جهان| روز يكشنبه روزي سرنوشت‌ساز براي دو كشور بود. روسيه و آلمان؛ دو قدرت بزرگ جهاني كه نتايج انتخابات آنها مي‌توانست آينده‌اي كه در انتظار رهبران اين دو كشور قرار دارد را به نمايش بگذارد. در آلمان انتخابات محلي برلين، يكي از مهم‌ترين مناطق آلمان، برگزار شد تا به آنگلا مركل، صدراعظم اين كشور شمايي از انتخابات سراسري سال آينده در اين كشور را نشان بدهد. در طرف مقابل انتخابات سراسري در روسيه نيز براي ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه نماد يك نوع نمايش قدرت و تثبيت مشروعيت به حساب مي‌آمد. اما نتايج اين دو انتخابات براي رهبران اين دو كشور بسيار متفاوت بود. در آلمان آنگلا مركل انتخابات برلين را واگذار كرد تا زنگ خطر براي او به صدا دربيايد و در روسيه پوتين توانست با قدرت هرچه تمام‌تر در انتخابات پيروز ميدان شود. هرچند كه ترديد‌ها در خصوص ميزان مشاركت و احتمال تخلف در انتخابات تا حدودي نتايج آن را تحت‌الشعاع قرار داده اما بر نتيجه نهايي آن تاثير زيادي نگذاشته است.
مركل: تجديدنظر مي‌كنم
آنگلا مركل روز دوشنبه براي نخستين بار اعلام كرد كه آماده تغيير در سياست‌هاي بحث برانگيز پناهندگي است؛ استراتژي‌اي كه نشان مي‌دهد وي متوجه شده است كه اين سياست‌ها موجب شده تا تلفات سنگيني براي وي در انتخابات‌هاي متعدد محلي به وجود بيايد و موجب ظهور راست افراطي قدرتمند در آلمان شود. مركل در كنفرانس خبري روز دوشنبه گفت: اگر من مي‌دانستم كه مردم آلمان تغيير در سياست‌هاي پناهندگي را مي‌خواهند دست به كار مي‌شدم اما اكنون آماده‌ام تا اين كار را انجام دهم.  وي ادامه داد اگر مي‌توانستم در زمان به عقب برگردم باز مي‌گشتم و در بحران پناهجويي سال 2015 بهتر عمل مي‌كردم. او خطاب به خبرنگاران گفت: من به عنوان رهبر حزب دموكرات مسيحي و صدراعظم آلمان مسووليت اين شكست را مي‌پذيرم، او همچنين نتيجه اين انتخابات را تلخ توصيف كرد.  حزب دموكرات مسيحي به رهبر مركل در انتخابات روز يكشنبه بدترين نتايج خود را در طول ساليان اخير به دست آورد و در انتخابات منطقه برلين تنها 6/17درصد را كسب كرد و در جايگاه دوم قرار گرفت.  در طرف مقابل حزب راست افراطي آلترناتيوي براي آلمان از زمان جنگ جهاني دوم موفق شد به بالاترين ميزان آرا در منطقه برلين دست پيدا كند، هرچند اين حزب در جايگاه پنجم قرار گرفت اما توانست 5/14درصد از آرا را به خود اختصاص دهد. اين در حالي است كه اگرچه حزب سوسيال دموكرات نسبت به سال 2011حدود 9درصد آراي آن كاهش يافته، اما توانسته با6/21درصد آرا در جايگاه اول اين رقابت قرار گيرد.  با اين حال پس از نتايج برلين براي نخستين بار است كه خانم مركل از مواضع خود مبني بر درهاي باز براي پناهجويان كوتاه مي‌آيد زيرا او اكنون با اين واقعيت مواجه شده كه سال آينده بايد در رقابت سراسري خود را در ترازوي رقابت با ساير رقباي ملي قرار دهد كه آيا مي‌تواند براي چهارمين بار صدراعظم آلمان شود يا خير!نظرسنجي‌ها حاكي از آن است كه محبوبيت مركل روزبه‌روز در حال نزول است و بايد ديد در طول يكسال آينده مي‌تواند خود را بازيابي كند تا در ركوردي تاريخي براي چهارمين بار پياپي به عنوان صدر اعظم آلمان خود را معرفي كند.
پيروزي مقتدرانه پوتين
پوتين شايد شرايط متضادي با مركل در داخل كشورش داشته باشد. در انتخابات پارلماني كه در روسيه روز يكشنبه برگزار شد حزب حاكم يعني روسيه متحد به رهبري ولاديمير پوتين توانسته حمايت 343كرسي از 450كرسي مجلس عوام را كسب كند. طبق گزارش كميسيون مركزي انتخابات روسيه حزب اتحاد روسيه به رهبري پوتين توانسته 54درصد آرا كه حدود 225كرسي را در سراسر كشور در بر مي‌گيرد، كسب كند. سه حزب محبوب بعدي نيز از جمله حزب كمونيست، ليبرال دموكرات، فقط روسيه همگي كه از حاميان ولاديمير پوتين محسوب مي‌شوند در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند.  گزارش‌هاي متعددي از تقلب وجود دارد و فيلم‌هايي در اين خصوص منتشر شده كه نشان مي‌دهد در انتخابات تخلف آشكار صورت گرفته است. با اين وجود به نظر مي‌رسد روسيه تلاش كرده است تا انتخابات را به صورت صادقانه برگزار كند. چرا كه يك فعال شناخته شده حقوق بشر به عنوان معاون رييس كميسيون مركزي انتخابات رياست‌جمهوري منصوب شد. خانم پاميلووا پس از اين انتخابات و اعلام نتايج رسما اعلام كرد كه انتخابات كاملا مشروع است. گفتني است كه ساكنان كريمه براي نخستين‌بار كه اين منطقه از سال 2014ضميمه روسيه شده است به پاي صندوق‌هاي راي رفتند. پوتين شانزده سال پيش حزب روسيه متحد را تشكيل داد و مدت‌هاي طولاني است كه كنترل پارلمان را در اختيار دارد. هرچند سخنگوي ولاديمير پوتين مشاركت پايين مردم در انتخابات را رد كرد اما طبق داده‌هاي كميسيون مركزي انتخابات راي حزب متحد روسيه نسبت به سال 2011 چهار ميليون راي كاهش يافته است. مشاركت مردم روسيه در سال 2011حدود 60درصد بوده و اكنون به 48درصد كاهش يافته و كارشناسان روسيه را در معرض يك بي‌تفاوتي رو به رشد مي‌بينند كه عملا با بي‌تفاوتي جامعه هيچ مخالف جدي وجود ندارد. احزاب مخالف جايگاه چنداني نتوانستند به دست بياورند و ديميتري گودكو تنها سياستمدار اپوزيسيون ليبرال است كه توانسته يك صندلي را در پارلمان كسب كند.  نتايج همچنين نشان مي‌دهد كه مشاركت به خصوص در مسكو و سنت پترزبورگ به‌شدت كاهش داشته است جايي كه تظاهرات عليه پوتين پس از انتخابات پارلماني در سال 2011 گسترش پيدا كرد اما اين تظاهرات‌ها سركوب شد و به نظر نمي‌رسد مخالفتي با نتايج انتخابات نسبت به پنج سال گذشته انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون