• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3633 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۴ مهر

صدور راي دادگاه بدوي مبني بر تعيين خسارت براي فيلم احمد‌رضا درويش

رايزني براي اكران«رستاخيز» به نتيجه نرسيد

گروه فرهنگ و هنر

يك ماهي از انتشار خبر صدور حكم راي دادگاه بدوي در مورد فيلم «رستاخيز» مي‌گذرد؛ خبري كه همان زمان توسط تقي عليقلي‌زاده، تهيه‌كننده اين فيلم تاييد و البته اعلام شد هيچ حكم ديگري براي وزارت ارشاد در نظر گرفته نشده است اما روز گذشته لادن حيدري، مديركل دفتر حقوقي و امور مالكيت معنوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از صدور حكم راي دادگاه بدوي به نفع فيلم درويش خبر داد و اعلام كرد كه بايد در مورد ميزان خسارت اين فيلم در دادگاه‌هاي عمومي تصميم‌گيري شود. لادن حيدري روز گذشته در گفت‌وگويي با ايرنا با اشاره به اينكه دادگاه راي بدوي ورود خسارت به نفع فيلم رستاخيز داده است، ولي هنوز ميزان خسارت آن اعلام نشده؛ توضيح داد: «اكنون ديوان عدالت اداري ورود خسارت به اين فيلم را تاييد كرده است و اگر در دادگاه تجديد نظر همين راي تاييد شود، دادگاه‌هاي عمومي بايد درباره ميزان خسارت تصميم‌گيري و راي صادر كنند.»
اين اتفاق در حالي مي‌افتد كه پيش از اين و همزمان با انتشار خبر راي دادگاه بدوي در مورد فيلم رستاخيز خبرهايي درباره خسارت 40 ميليارد توماني اين فيلم در فضاي مجازي نيز منتشر شد؛ خسارتي كه بايد وزارت ارشاد آن را پرداخت مي‌كرد. اين موضوع اگر چه از سوي تهيه‌كننده فيلم رستاخيز تكذيب شد اما در ادامه به واكنش علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و پاسخ احمدرضا درويش به او و بعدتر به توضيحات حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي منجر شد.
صحبت‌هاي علي جنتي، وزير ارشاد در جمع خبرنگاران درباره شكايت عوامل فيلم «رستاخيز» و اينكه اين شكايت جنبه مادي دارد و عوامل اين فيلم حاضر نشده‌اند اصلاحات فيلم از جمله تاباندن هاله نور بر چهره حضرت ابوالفضل(ع) را اعمال كنند، با سكوت احمدرضا درويش در اين مورد روبه‌رو شد. اما بلافاصله عوامل اين فيلم سينمايي بيانيه‌اي منتشر و اعلام كردند كه تاباندن اين هاله نور در طول اين مدت هيچ‌وقت به‌صورت كتبي و رسمي به تهيه‌كننده اعلام نشده است. آنها در بخش‌هاي ديگري از اين بيانيه به ديگر صحبت‌هاي مطرح شده توسط وزير ارشاد در مورد بودجه اين فيلم هم پاسخ گفتند. بعدتر حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي وارد اين ماجرا شد و درباره اتفاقات و اظهارنظرها پيرامون فيلم «رستاخيز» صحبت كرد. ايوبي در گفت‌وگوي مفصلي كه با «مهر» داشت از احترام به قانون و راي ديوان عدالت اداري در اين مورد حرف زده و گفته بود: «اكنون هم كه راي ديوان عدالت اداري صادر شده است مثل هميشه تابع و مطيع قانونيم. به نظر مي‌رسد اين راي مويد همان نظر قبلي ماست كه با توجه به صدور پروانه نمايش نبايد از نمايش عمومي فيلم جلوگيري مي‌شد.» ايوبي همچنين در اين گفت‌وگو به اين موضوع اشاره كرده بود كه ديوان عدالت اداري اين شكايت را وارد دانسته و اعلام كرده كه به خاطر تعليق فيلم «رستاخيز» خسارتي به صاحبان فيلم وارد شده است. اين موضوعي است كه روز گذشته توسط لادن حيدري، مديركل دفتر حقوقي و امور مالكيت معنوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم تاييد شد. حيدري همچنين گفته كه پرونده‌هاي مطرح در اين زمينه در دفتر حقوقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيگيري مي‌شود و مسووليت پيگيري اين پرونده (يعني فيلم رستاخيز) نيز با سازمان امور سينمايي است و حمايت‌هاي حقوقي نيز از سوي اين دفتر انجام مي‌شود.
يكي از مهم‌ترين دلايل محكوميت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پرونده «رستاخيز»، صدور پروانه نمايش براي اين فيلم است. ماجرا از اين قرار است كه اگر فيلمي از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد پروانه نمايش دريافت كند، اما اكران نشود يا دوران اكرانش ناقص باشد، مي‌تواند از اين وزارتخانه شكايت كند و رقمي را به عنوان خسارت دريافت كند. رقمي كه ميزان آن مي‌تواند با توجه به توافق طرفين در اين مورد تعيين شده و در صورتي كه اين اتفاق نيفتاد در نهايت توسط هيات كارشناسي قوه قضاييه تعيين شود. اين موارد باعث شد تا در طول چند هفته گذشته گمانه‌زني‌هايي هم در مورد رايزني سازمان سينمايي و مالكان فيلم رستاخيز در مورد اكران آن منتشر شود. اين موضوعي بود كه حجت‌الله ايوبي در همان صحبت‌هايش در مورد فيلم رستاخيز به آن اشاره كرده و با اعلام اينكه نظر قوه قضاييه در اين مورد مثبت است از تلاش‌ها براي اكران نسخه اصلي فيلم رستاخيز خبر داده بود. درخواست اكران فيلم «رستاخيز» يكي از مواردي است كه در طول اين يك‌سال و نيمي كه از توقيف اين فيلم مي‌گذرد همواره به عنوان يكي از خواسته‌هاي توليدكنندگان فيلم رستاخيز عنوان شده است. از طرفي ديگر مالكان فيلم «رستاخيز» اين ادعا را مطرح كرده‌اند كه تعويق اكران فيلم به بر هم خوردن برنامه بين‌المللي اكران رستاخيز منجر شده و به‌فروش نهايي فيلم ضربه زده است. آنها همچنين اعلام كرده‌اند كه محو چهره «حضرت عباس» نيز از سوي سازندگان در ريزش تعداد تماشاگر اين فيلم تاثير خواهد داشت. اما با توجه به صدور راي دادگاه بدوي مبني بر تعيين ميزان خسارت به نظر مي‌رسد ديگر موضوع تلاش براي اكران فيلم رستاخيز منتفي شده و راه ديگر يعني تعيين خسارت براي اين فيلم در دستور كار قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون