• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3633 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۴ مهر

بهمن فرمان‌آرا به «علي رفيعي» نشان ويژه داد

بابك احمدي|  چهارمين جشن آكادمي زنده‌ياد حميد سمندريان امسال در حال و هوايي متفاوت از سه دوره گذشته برگزار شد.  
حاضران در جشن آكادمي استاد سمندريان شب گذشته براي نخستين سال فقدان عظيم هما روستا را تجربه كردند. دوست‌داران اين دو هنرمند بار ديگر كنار يكديگر جمع شدند تا راه دو هنرمند دوست داشتني تئاتر ايران بي‌رهرو نماند. به رسم دوره‌هاي گذشته در ابتداي اين مراسم تصاويري خاطره‌انگيز از آنچه گذشت براي مهمانان به نمايش درآمد - از جمله تصويري از چهره خندان هنرمند تازه درگذشته، زنده‌ياد داود رشيدي - تا بار ديگر پيوند عميق اشك‌ها و لبخندهاي زندگي با تئاتر برقرار شود.
و در نهايت آن جمله حميد سمندريان كه «به تدريج ديدم تئاتر نه تنها خود زندگي، كه فشرده آن است و مي‌تواند زندگي را زندگي‌تر كند» در برابر چشمان همه نقش بست. سپس محمودرضا رحيمي، مجري اين مراسم و از مدرسان آموزشگاه سمندريان، با فراخواندن حسن معجوني به جايگاه اعلام نام نخستين هنرمند برگزيده را به او سپرد. به اين ترتيب لوح تقدير چهارمين جشن آكادمي سمندريان به «اميررضا كوهستاني» سرپرست گروه تئاتر مهر شيراز به دليل فعاليت‌هاي مستمر در عرصه بين‌المللي اهدا شد. اما از آنجا كه اين هنرمند براي اجراي يك نمايش به كشور آلمان سفر كرده است، معجوني به نيابت از كوهستاني لوح تقدير را دريافت كرد. سپس با حضور ابراهيم حقيقي و بهمن فرمان‌آرا روي سن، نشان ويژه آكادمي سمندريان در سال 95 به «علي رفيعي» اهدا شد. اما بهمن فرمان‌آرا پيش از اهداي اين جايزه در سخناني كوتاه گفت: «هزار سال است با هم دوستيم. علي هنرمندي بسيار شايسته است. من معمولا به دلايل شخصي در اين جشن‌ها شركت نمي‌كنم اما وقتي گفتند در اين برنامه بزرگداشت علي رفيعي برگزار مي‌شود با افتخار حاضر شدم.»
علي رفيعي كه چندي پيش نمايش «خاطرات و كابوس‌هاي يك جامه‌دار...» را روي صحنه برد، بعد از دريافت تنديس به آشنايي‌اش با حميد سمندريان در اواسط دهه 50 اشاره كرد و گفت: «آن زمان وقتي به ايران آمدم با نخستين و بهترين دوست دوران هنري‌ام كه هميشه يارم بود آشنا شدم. هميشه از دوستي با سمندريان به خود باليدم و به حضور او دلگرم بودم.»
علي رفيعي با بيان اينكه «تنها يك بار افتخار همكاري با حميد سمندريان را داشته است.» ادامه داد: «البته قرار بود در نمايش «گاليله» كه هرگز اجرا نشد هم، با او همكاري كنم كه متاسفانه امكان‌پذير نشد.»كارگردان نمايش «شكار روباه» صحبت‌هايش را با اين جمله به پايان رساند كه: «اين هديه عزيز و ارزشمند را به ياد «حميد سمندريان» و «هما»ي هميشه عزيز دريافت مي‌كنم و در باقي‌مانده زندگي‌ام هرگز اين شب را فراموش نخواهم كرد.»
احترام برومند، محمد رحمانيان، بهناز جعفري، ليلي رشيدي، يغما گلرويي، مريم معترف، حميد پورآذري، علي‌اصغر دشتي، رويا تيموريان، علي شمس، محمدعلي سجادي، همايون غني‌زاده، ستاره پسياني، سعيد ذهني، بابك چمن‌آرا، رضا مولايي و... از جمله هنرمندان حاضر در اين جشن بودند كه در بخشي از مراسم به احترام داود رشيدي به‌پا خاستند و احترام برومند و ليلي رشيدي همسر و دختر اين هنرمند را تشويق كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون