• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3639 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۱ مهر

نماينده پاكستان در سازمان ملل:

بحران در راه است، كمك كنيد

گروه جهان

هند و پاكستان دوباره در كنار هم و به واسطه درگيري‌هاي مشترك به صدر اخبار بين‌المللي بازگشته‌اند. پرونده دو كشور اتمي كه در چند روز اخير تا يك قدمي جنگ رفته‌اند اكنون باز هم بر روي ميز سازمان ملل قرار گرفته است. روز گذشته «مليحه لودهي» نماينده دايم پاكستان در سازمان ملل با تاييد افزايش تنش‌‌هاي اين كشور با هند تاكيد كرد كه بحران در حال شكل‌گيري است و در اين لحظه حساس بايد سازمان ملل كمك كند. وي در اين خصوص گفت: براي جلوگيري از تشديد بحران بايد سازمان ملل دخالت كند.
اين يك بحران بين دو همسايه اتمي است و اين بسيار خطرناك است.تنش‌هاي اخير دو كشور اتمي با وجود درگيري‌هاي كشمير، پس از كشته شدن 18 سرباز هندي در حمله به پايگاه اين كشور نيز افزايش يافته است. «استفان دوجاريك»، سخنگوي سازمان ملل نيز اعلام كرده است كه «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل از همه پيشنهادها و ابتكارها براي كاهش تنش ميان هند و پاكستان استقبال مي‌كند. وي اظهار داشت كه بخش موسوم به «ماموريت نظارت نظامي سازمان ملل» (UNMOGIP)گزارش‌هايي درباره نقض آتش‌بس در امتداد خط كنترل كشمير (مرز) بين دو كشور را بررسي مي‌كند. بان‌كي‌مون، دبير‌كل سازمان ملل متحد نيز آمادگي خود را براي ميانجي‌گري براي پايان دادن به اختلافات بين پاكستان و هند اعلام كرد. وي در ملاقات با مليحه‌لودهي، نماينده پاكستان در سازمان ملل متحد خواستار ميانجيگري براي حل مناقشه كشمير شد. بان‌كي‌مون در اين ملاقات تاكيد كرد: بايد قبل از اينكه كار به جاي باريك بكشد با اقدامات فوري به درگيري مرزي بين دو كشور پايان داده شود. با اين حال، وزارت خارجه امريكا نيز گفته است كه واشنگتن وضعيت را از نزديك زيرنظر دارد و خواستار آتش بس بين دو كشور است.
تنش به سينماها رسيد
در پي تشديد درگيري‌هاي هند و پاكستان در منطقه كشمير، سينماهاي پاكستاني در حمايت از نيروهاي نظامي‌شان پخش فيلم‌هاي هندي را باوجود محبوبيت متوقف كردند و دهلي‌نو نيز مهلت ۴۸ ساعته به بازيگران پاكستاني براي ترك هند داد. به گزارش تسنيم، صاحبان سينماها در پاكستان اعلام كردند: پس از افزايش تنش‌ها ميان دهلي‌نو و اسلام‌آباد در منطقه مورد مناقشه دو كشور در كشمير، سينماهاي پاكستان در حمايت از نيروهاي نظامي كشورشان نمايش فيلم‌هاي هندي را متوقف كرده‌اند.
«نديم منديوالا» رييس شركت «منديوالا اينترتينمنت» كه داراي 8 سينما در پايتخت پاكستان و شهر كراچي است، به رويترز گفت: اين شركت از روز جمعه تا زماني كه اوضاع بهتر شود و به حالت عادي بازگردد، پخش فيلم‌هاي هندي را متوقف كرده است. انجمن توليدكنندگان محصولات سينمايي هند (IMPPA) يك بخش كوچكي از فيلم‌سازان اين كشور نيز اعلام كرد كه اعضاي اين انجمن نبايد بازيگران پاكستاني را به‌كار گيرند و شركت منديوالا و ديگر صاحبان سينماي پاكستان نيز اعلام كردند كه يكي از دلايل توقف پخش فيلم‌هاي هندي، اين اقدام شركت هندي است. رسانه‌هاي هندي هفته گذشته از مهلت 48ساعته دهلي‌نو به بازيگران پاكستاني براي ترك هند يا اخراج گزارش دادند. اين در حالي است كه برخي بازيگران هندي نيز از همتايان پاكستاني خود دفاع كردند. «سلمان خان» يكي از بازيگران مشهور سينماي باليوود هند، گفت: «اينها بازيگر هستند. اين دو مقوله جداست. آنها تروريست بودند، اينها بازيگر هستند. به نظر شما هنرمند تروريست است؟»
لغو حكومت نظامي در كشمير
از سوي ديگر، استقرار حكومت نظامي روز گذشته در كشمير برداشته شد اما پس از ۸۵ روز زمان نياز است تا زندگي مردم اين مناطق به حالت عادي برگردد. به گزارش تسنيم، به نقل از «ايندين اكسپرس»، حكومت نظامي در كشمير امروز لغو شده است اما پمپ‌ بنزين‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها هنوز تعطيل هستند. بر اساس اين گزارش، وسايل حمل و نقل عمومي نيز هنوز آغاز به كار نكرده‌اند. يكي از مقامات پليس در كشمير مي‌گويد كه حكومت نظامي تا روز گذشته در شهر «سرينگر» مركز و برخي ديگر از نقاط كشمير به قوت خود برقرار بود اما امروز برداشته شده است.
 اين مقام پليس گفت: محدوديت‌هايي كه قبلا به دليل حكومت نظامي بر رفت و آمد مردم در برخي از نقاط كشمير اعمال شده بود نيز پس از امروز بهبود خواهد يافت. تردد خودروها در مركز و اطراف شهر به زودي به حالت عادي باز خواهد گشت. اين در حالي است كه هنوز هم محدوديت‌هاي امنيتي پس از درگيري‌هاي نظاميان هندي و مردم كشمير پس از نماز جمعه در «لال چوك» در 7 حوزه امنيتي شهر كه از روز جمعه برقرار شده بود به قوت خود باقي است. بر اساس گزارش‌ها، گروه‌هاي جدايي طلب كشمير پس از آرامش نسبي، مدت اعتراضات خود را تا 6 اكتبر تمديد كردند. روز شنبه نيز رهبران كشمير از مردم خواستند تا راه‌هاي منتهي از شهرستان‌ها به سرينگر را مسدود كنند. از زمان كشته شدن «برهان واني» يكي از فرماندهان «حزب‌المجاهدين» از سوي نيروهاي امنيتي هند در 8 جولاي بر اثر تنش‌ها حدود 90 نفر كشته شده‌اند.
تخليه روستاهاي هند بعد از تنش‌هاي مرزي با پاكستان
بعد از حمله شبه‌نظاميان به پايگاه ارتش در مركز كشمير و آغاز درگيري مرزي بين دو كشور مردم روستاهاي مرزي هند به دستور ارتش در حال ترك خانه‌هاي خود هستند. با اينكه در حال حاضر دانش‌آموزان بايد به مدرسه بروند اما دولت ايالت پنجاب هند از مردم خواسته مرز را ترك كنند.
به دستور «پركاش‌سنگ بادل» سر وزير ايالت پنجاب هند روستاهاي «شهروفيروزپور»، «فاضلكا»، «امرتسر»، «تارن‌ترن»، «گورداس‌پور» و «پتان‌كورت» تخليه شده‌اند و در بقيه نقاط مرزي نيز نسبت به اين موضوع هشدار داده شده است. روستاهايي كه 10 كيلومتر با پاكستان فاصله دارند در تيررس نيروهاي ارتش پاكستان هستند به همين دليل نيروهاي هندي سعي دارند با تخليه اين روستاها تلفات انساني را كاهش دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون