• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3639 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۱ مهر

چهره‌ها- خبرها

با وجود سوريه، رابطه با تهران را بهبود بخشيديم

ايران، سوريه، عربستان، روسيه، كشورهايي كه اين روزها رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه بايد وضعيت رابطه خود با آنها را مشخص كند. تركيه در چند روز گذشته چندساعت ميزبان محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران بود و پس از آن نيز رجب طيب اردوغان ميزبان محمد بن نايف از عربستان سعودي بود كه از دستان رييس‌جمهور اين كشور مدالي به پاس تلاش‌هايش براي نزديكي رابطه رياض و آنكارا هم گرفت. يك روز پس از ترك آنكارا از سوي محمد بن نايف، «رجب طيب اردوغان» در مراسم افتتاحيه پارلمان اين كشور گفت: تركيه با وجود اختلاف نظرهايي كه با مقامات ايران در مورد سوريه داشت، توانست روابط خود با اين كشور را بهبود دهد. اردوغان در مورد روابط كشورش با روسيه نيز اظهار داشت كه تركيه اقدام به عادي‌سازي روابط با اين كشور كرده و هم‌اكنون روابط دو كشور در بهترين شرايط قرار دارد. وي در مورد مساله گروه‌هاي تروريستي نيز اظهار داشت: «اگر به دنبال زندگي امني هستيم بايد براي تحقق امنيت در سوريه و عراق تلاش كنيم؛ در غير اين صورت از طرف گروه‌هاي تروريست تهديد خواهيم شد.
اردوغان با تكرار اتهام‌هاي هميشگي خود و انكار نقش دولت خود در حمايت از تروريست‌ها گفت كه دولت سوريه شهروندان اين كشور را هدف حملات خود قرار مي‌دهد و سوء مديريت اين دولت باعث شد كه تروريست‌هاي داعش و القاعده به سوريه سرازير شدند. رييس‌جمهور تركيه با بي‌اعتنايي به درخواست مقامات و نخست‌وزير عراق كه بارها از مقامات تركيه‌اي خواسته‌اند از دخالت نظامي در شمال كشورشان خودداري كرده، گفت كه تركيه بايد در عمليات آزادسازي شهر موصل عراق حضور داشته باشد. اردوغان مدعي شد كه آنچه در سوريه و عراق رخ مي‌دهد، در راستاي توطئه‌هايي است كه تركيه را هدف قرار داده است. وي تاكيد كرد كه كشور نمي‌تواند نسبت به آنچه در پيرامون آن اتفاق مي‌افتد، بي‌تفاوت بايستد و تركيه به جنگ عليه داعش ادامه خواهد داد. وي در مورد موضع پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا نيز گفت كه قانون تروريسم بهانه‌اي است كه اين اتحاديه براي ممانعت از پيوستن تركيه به آن، از آن استفاده مي‌كند

 

مناظره نخست به كمك هيلاري آمد

نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند كه پس از نخستين مناظره انتخاباتي نامزدهاي رياست‌جمهوري امريكا ميزان اقبال عمومي به كلينتون در سطح ملي افزايش يافته است، اما فاصله اين دو رقيب در سطح ايالت‌هاي يازده‌گانه «خاكستري» براي چندمين هفته پياپي بار ديگر كاهش يافت. به گزارش تسنيم، نظرسنجي انجام شده توسط شبكه فاكس‌نيوز كه طي روزهاي 27 تا 29 سپتامبر (6 تا 8 مهر) انجام شده است، نشان مي‌دهد كه كلينتون با جلب 43 درصد اقبال عمومي، سه درصد از ترامپ (با 40 درصد) جلوتر است. نتيجه نظرسنجي مشترك موسسات رويترز/ ايپسوس هم كه طي روزهاي 27 و 28 سپتامبر (6 و 7 مهر) انجام شده است بيانگر اين است كه كلينتون با اختلافي چهار درصدي (42 به 38 درصد) همچنان از ترامپ پيش است. موسسه راسموسن نيز در گزارشي از نظرسنجي خود كه طي روزهاي 26 تا 28 سپتامبر (5 تا 7 مهر) انجام شده است، آورده است كه كلينتون با جلب 42 درصد اقبال عمومي، از ترامپ (با 41 درصد) جلوتر است. ميانگين مجموع نظرسنجي‌هاي سراسري انجام شده در آمريكا طي يك هفته اخير نشان مي‌دهند كه كلينتون در مجموع با كسب 64/44 درصد اقبال عمومي همچنان با بيش از 24/3 درصد از ترامپ (با حدود 40/41 درصد) پيش است، اين در حالي است كه در هفته پيش از آن اختلاف اين دو رقيب برابر با 56/2 درصد بود. طي يك‌ماهه اخير، كلينتون و ترامپ در جلب اقبال عمومي به‌طور ميانگين 32/2 درصد اختلاف داشتند كه اين ميزان تفاوت در هفته اخير به حدود 24/3 درصد افزايش يافته است.  بررسي نتايج نظرسنجي‌هاي اخير در اين يازده ايالت نشان مي‌دهد كه كلينتون در مجموع همچنان از ترامپ جلوتر است، اما فاصله اين دو با احتساب نظرسنجي‌هاي انجام شده طي هفته اخير كاهش يافته و ترامپ توانسته است با جلب اقبال عمومي در سه ايالت كاروليناي شمالي، اوهايو و آيووا از كلينتون پيش بيفتد.


ثبت نخستين شكايت از عربستان در امريكا
خانواده يكي از قربانيان ۱۱ سپتامبر، دو روز بعد از قانوني شدن شكايت از دولت عربستان به دليل نقش‌آفريني در اين حادثه، رياض را تحت تعقيب قضايي قرار داد. به گزارش فارس، خانم «استفاني راس دي‌سيمون» كه همسرش در روز 11 سپتامبر در ساختمان پنتاگون كشته شد شكايت خود را روز جمعه تقديم دادگاهي در واشنگتن كرد. «دي‌سيمون» از دولت عربستان بابت مرگ همسرش و ايجاد آشفتگي رواني، طلب غرامت كرده است. وي هنگام مرگ همسرش، «پاتريك دان»، در روز حمله به ساختمان پنتاگون باردار بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون