• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3640 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۲ مهر

عضو ارشد حماس:نيازمند حمايت‌هاي تهران هستيم

گروه ديپلماسي| «نه تنها رابطه‌مان با تهران قطع نشده است بلكه مقاومت فلسطين به ادامه حمايت ايران نياز دارد»؛ اين سخنان را اسماعيل رضوان، يكي از رهبران جنبش مقاومت اسلامي (حماس) گفته است تا نشان دهد كه توسعه مناسباتش با كشورهاي عربي از جمله عربستان سعودي تاثيري بر روابط حماس و ايران نداشته است. اسماعيل رضوان در گفت‌وگو با شبكه الميادين سخنان مهمي در خصوص مسائل داخلي و خارجي فلسطين بيان كرده است و البته نگاهي نيز به تحولات اخير در درون حماس هم داشته است. توسعه مناسبات با قاهره، رياض و تهران، پذيرش آوارگان فلسطيني توسط لبنان، شروع انتفاضه، تبادل اسرا با اسراييل، ارتباطات حماس با قاهره، انتخابات شهرداري‌ها در فلسطين و البته ديدارهاي دوجانبه با جنبش فتح از جمله محورهاي سخنان اين رهبر حماس در آن گفت‌وگو بوده است. او در ابتداي سخنان خود نگاهي به آوارگان فلسطيني در لبنان داشته است و گفته: ما مخالف اين هستيم كه آوارگان فلسطيني، لبنان را به عنوان كشورشان انتخاب كنند. رضوان در ادامه از دولت لبنان خواسته است تا فلسطيني‌ها را با آغوش باز بپذيرد و مي‌گويد ما از دولت لبنان مي‌خواهيم به فلسطيني‌ها حقوق مدني و انساني آنها را بدهد. او در اين گفت‌وگو درباره تبادل اسيران ميان حماس و اسراييل گفت: پرونده تبادل اسيران بسته شده است و پيش از صحبت در مورد هرگونه مذاكراتي بايد كساني آزاد شوند كه بر اساس معامله وفاء الاحرار آزاد شده بودند اما بار ديگر بازداشت شدند.
كليد آشتي با فتح در دستان محمود عباس است
اين عضو ارشد حماس پس از اين سخنان درباره وضعيت داخلي فلسطين هم سخن گفته است و اختلافات داخلي در جنبش فتح و هراس در پيروزي حماس را عاملي در به تاخير افتادن انتخابات‌هاي فلسطين برشمرده است. رضوان در اين راستا تصريح كرد: علت تاخير در انتخابات شهرداري فشار خارجي و اختلافات داخلي در جنبش فتح است. هراسي نيز نسبت به پيروزي حماس در انتخابات شهرداري وجود دارد، به همين دليل اين انتخابات به تعويق افتاده شد. وي افزود: هرگونه انتخابات رياست تشكيلات خودگردان و شوراي قانونگذاري فلسطين نيز بايد با توافق ملي صورت بگيرد، به همين دليل اين انتخابات در آينده‌اي نزديك انجام نخواهد شد. ديدار رهبران فتح و حماس سوال ديگري بود كه از رضوان در اين گفت‌وگو پرسيده شد و اين عضو حماس در پاسخ گفت: هيچ‌گونه ديداري در آينده نزديك ميان فتح و حماس چيده نخواهد شد. حماس خواهان نشست سراسري ميان گروه‌هاي فلسطيني و نه فقط ميان فتح و حماس است. با اين حال، او محمود عباس را فردي معرفي مي‌كند كه مي‌تواند صلح حماس و فتح را محقق كند چراكه رييس تشكيلات خودگردان فلسطين كليد راه‌حل را در اختيار دارد. او تاكيد دارد كه خالد مشعل، رييس دفتر سياسي جنبش حماس خواهان تحقق آشتي فلسطيني است اما ديگر هيچ ديدار دوجانبه ميان فتح و حماس ثمربخش نخواهد بود.
حماس آماده انتفاضه مجدد قدس
اسماعيل رضوان درباره وضعيت كنوني مقاومت مي‌گويد كه جريان مقاومت قدرت بازدارندگي خود را تقويت كرده است و حتي تاكيد مي‌كند مقاومت نسبت به دو سال قبل قوي‌تر و بهتر شده است. او در اين راستا احتمال تجاوز از سوي اسراييل را در آينده‌اي نزديك بعيد مي‌داند و مي‌گويد: رژيم اشغالگر قبل از هرگونه تجاوزي به غزه، بايد فكر كند و در حساب و كتاب‌هاي خود تجديدنظر كند. وي در ادامه خطاب به تمامي گروه‌هاي فلسطيني اعلام كرد حماس جهت تشكيل رهبري واحد براي انتفاضه قدس آماده است.  
نزاع در داخل جنبش حماس وجود ندارد
خالد مشعل خواهد رفت و اسماعيل هنيه جايگزين او خواهد شد. اين خبري است كه از چندي پيش به سرخط خبرهاي رسانه‌هاي مختلف تبديل شده است. انتخابات داخلي در حال نزديك شدن است و گمانه‌زني‌ها هر روز هم بيشتر مي‌شود. رضوان در اين خصوص به الميادين گفت: حماس يك جنبش مشورتي و دموكرات است و انتخابات داخلي حماس نيز در رسانه‌ها مورد بررسي قرار نمي‌گيرد. در حال حاضر كانديدايي براي رياست حماس وجود ندارد و در انتخابات داخلي حماس به مداخله‌هاي خارجي يا منطقه‌اي تن داده نخواهد شد. با اين وجود تاكيد مي‌كند كه مراكز قدرت يا نزاع در داخل جنبش حماس وجود ندارد.
اخواني نيستيم
چند صباحي است كه حماس علاقه دارد مناسباتش با كشورهاي خارجي را به فراتر از روابط با تهران و آنكارا توسعه ببخشد. عربستان و مصر در اين راستا، در سرلوحه برنامه‌هاي حماس هستند. با اين وجود، شايبه‌ها درباره ارتباطات حماس و اخوان‌المسلمين مانع از برقراري رابطه با دولت قاهره شده است و شايد به همين خاطر باشد كه رضوان مي‌گويد: حماس از لحاظ ساختاري يا اداري مرتبط با گروه اخوان‌المسلمين نيست. حماس تمايل دارد رابطه خود را با تمامي كشورهاي عربي به ويژه مصر و اردن حفظ كند. اين رهبر حماس در ادامه اظهاراتش عنوان داشت: ديداري كه اعضاي اين جنبش از سفارت عربستان در دوحه داشته براي محكم كردن روابط با رياض صورت گرفته است. رابطه حماس با تهران نيز قطع نشده است و حماس تمايل دارد كه اين رابطه ادامه داشته باشد. حماس نيازمند ادامه حمايت ايران از مقاومت فلسطين است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون