• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3640 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۲ مهر

كشورهاي عضو تصميم‌هاي اتحاديه اروپا را نمي‌پذيرند

2 هزار مهاجر، چشم به راي مجارستاني‌ها

گروه جهان| همه‌چيز درباره تصميم‌هاي اتخاذ شده توسط اتحاديه اروپا در كشورهاي عضو اين اتحاديه به راي گذاشته مي‌شود. اقدامي كه نشان مي‌دهد تا چه اندازه اين اتحاديه دچار شكاف و گسست در اجماع شده است. در تازه‌ترين اين اتفاق‌ها مردم مجارستان به پاي صندوق‌هاي راي رفتند تا در همه پرسي در خصوص سهميه اجباري اتحاديه اروپا درباره پذيرش پناهجويان
تصميم‌گيري كنند.
 مردم در حالي در اين خصوص اعلام نظر خواهند كرد كه ويكتور اوربان، نخست وزير مجارستان، از آنها خواسته است تا با اين سهميه اعلام شده از سوي اتحاديه اروپا مخالفت كنند. آقاي نخست‌وزير مي‌گويد كه اين اقدام تهديدي براي امنيت اروپا و روش زندگي مردم اين قاره است. احزاب مخالف مي‌گويند كه اين همه‌پرسي انگيزه خارجي‌هراسي دارد. اين رفراندوم يك سال پس از آن صورت گرفته است كه مجارستان در مرزهاي جنوبي خود اقدام به احداث سيم‌هاي خاردار كرد. مقامات مجارستان پس از آنكه حدود ۴۰۰ هزار نفر پناهجو از مرزهاي اين كشور و براي رسيدن به ديگر كشورهاي اروپايي وارد خاك اين كشور شدند، اقدام به كشيدن سيم‌هاي خاردار در مرزهاي خود كرد. بر اساس قوانين مجارستان براي قانوني شدن اين همه‌پرسي ميزان شركت‌كنندگان در همه‌پرسي بايد ۵۰ درصد باشد؛ در حالي كه نخست وزير مجارستان چنين درخواستي را در آستانه اين همه پرسي مطرح كرد. رييس شوراي پارلمان اروپايي مي‌گويد كه مجارستان با به راي گذاشتن اين سهميه بازي خطرناكي را به راه انداخته است. مارتين شولتز در مصاحبه‌اي در اين خصوص گفت كه مجارستان بايد 2 هزار مهاجر را بر اساس اين سهميه‌بندي بپذيرد. وي همچنين اقدام مجارستان در به همه‌پرسي گذاشتن اين قانون را اشتباه دانست و تاكيد كرد كه اين همه پرسي در حقيقت مشروعيت و لازم‌الاجرا بودن قوانين اتحاديه اروپا را زير سوال برده است.
 وي همچنين هشدار داد كه كشورهايي كه نتوانند همراهي خود با تصميم‌هاي اتحاديه اروپا را به تصوير بكشند از كمك‌هاي مالي اين اتحاديه هم محروم خواهند شد. وي همچنين به رهبران اروپايي گفت كه بايد در گفتار و رفتار خود به همتاهاي‌شان از كشورهاي اروپاي شرقي نشان دهند كه هماهنگي و همدردي يك خيابان يكطرفه نيست. البته شولتز در ادامه سخنان خود تاكيد كرد كه اين اقدام مجارستان به اخراج وي از اتحاديه اروپا منتهي نخواهد شد. بر اساس اخبار اعلام شده هشت و نيم ميليون نفر از شهروندان مجارستان مي‌توانند در اين انتخابات شركت كنند. برخي منابع مي‌گويند كه احتمالا راي‌دهندگان به اين سهميه‌بندي نه خواهند گفت اما قطعيتي وجود ندارد كه حتما 50 درصد از واجدان شرايط در انتخابات شركت كنند و نتيجه را با اين حضور مشروعيت ببخشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون