• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3640 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۲ مهر

چهره‌ها- خبرها

عراقي‌ها به دنبال دريافت غرامت از امريكا

در پي تصويب لايحه‌اي در كنگره امريكا كه به خانواده‌هاي قربانيان ۱۱ سپتامبر اجازه مي‌دهد از عربستان شكايت كنند، عراقي‌ها هم از پارلمان كشورشان خواسته‌اند تا از امريكا به دليل حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ درخواست غرامت كند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، كنگره امريكا قانون «عدالت عليه حاميان تروريسم» موسوم به جاستا (JASTA) را كه مصونيت كشورهاي دخيل در اقدامات تروريستي را لغو مي‌كند، تاييد كرده و به موجب آن خانواده قربانيان حملات ۱۱ سپتامبر مي‌توانند از عربستان شكايت كنند. در همين راستا، گروهي عراقي از پارلمان خواسته است تا يك كيفرخواست براي دريافت غرامت از امريكا به دليل حمله به عراق ارايه كند. شبكه العربيه شنبه گزارش داد، اين گروه لابي موسوم به «پروژه عرب در عراق» فرصت را غنيمت مي‌داند تا به دليل نقض‌هاي نيروهاي امريكايي در پي حمله امريكا به عراق كه به سقوط صدام منجر شد، تقاضاي غرامت از ايالات متحده امريكا كند. اين گروه همچنين خواستار انجام تحقيقات كامل در رابطه با كشتار غيرنظاميان، از دست دادن اموال و اشخاصي شدند كه مورد شكنجه يا ساير سوءرفتارها به دست نيروهاي امريكايي قرار گرفتند. اين گروه عراقي جزو نخستين‌ها هستند كه قصد دارند از قانون جاستا كه اصول مصونيت كشورها را لغو مي‌كند، استفاده كنند. باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا براي لغو اين لايحه كنگره و عدم تبديل آن به قانون تلاش و آن را وتو كرد اما وتوي او چهارشنبه به دست سناي امريكا لغو شد. پيش‌تر نيز منتقدان گفته بودند كه با تصويب جاستا و اجازه به خانواده‌هاي قربانيان ۱۱ سپتامبر براي شكايت از عربستان، امريكا در مقابل اقدام حقوقي ساير كشورها عليه فعاليت‌هاي سياست خارجي خود در سراسر جهان و تلاش آنها براي دريافت غرامت ديگر مصونيت نخواهد داشت.


سعد حريري سه‌شنبه  به مسكو مي‌رود

رهبر جريان مستقبل لبنان روز سه‌شنبه به مسكو مي‌رود؛ شايد بتواند طرف روس را قانع كند با نفوذي كه نزد مقاومت لبنان دارد آنها را وادار به امتياز دهي كند. گفته مي‌شود در اين سفر سعد حريري ديداري با سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه خواهد داشت. حريري كه به تازگي به لبنان بازگشته مذاكراتي را با جناح‌هاي سياسي براي پايان دادن به بحران رياست‌جمهوري انجام داد اما به نتيجه دلخواه نرسيد. در همين حال، روزنامه الجمهوريه لبنان گزارش داد كه حريري سفري به آنكارا، رياض و مسكو نيز خواهد داشت و اين سفر مجددا لبنان را منتظر مي‌گذارد تا مشخص شود كه سفر حريري چه به بار مي‌آورد.


مردم تكليف توافق با شورشيان فارك را تعيين مي‌كنند

پس از يك سري مذاكرات كه چهار سال به طول كشيد و به توافق با شوريان فارك انجاميد، مردم كلمبيا روز گذشته در رفراندومي براي پذيرش اين توافق كه مورد حمايت رييس‌جمهور كنوني اين كشور است، شركت كردند. به گزارش «اعتماد» به نقل از رويترزمردم كلمبيا روز گذشته در اين رفراندوم براي پايان دادن به جنگ 52 ساله با شورشيان فارك پاي صندوق‌هاي راي حاضر شدند. اين همه‌پرسي براي پذيرش يا عدم پذيرش توافق صلحي برگزار مي‌شود كه هفته گذشته توسط خوان مانوئل سانتوس، رييس‌جمهور كلمبيا امضا شد. اين توافق در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت و نظرسنجي‌هاي انجام شده نيز نشان مي‌دهد كه دو سوم مردم كلمبيا با اين توافق موافق هستند. نيروهاي انقلابي مسلح كلمبيا كه تعدادشان در سال‌هاي اخير به دليل حملات نظامي مورد حمايت امريكا به هفت هزار نفر كاهش يافته است، موافقت كرده‌اند كه سلاح‌هاي خود را برگردانند. رييس‌جمهور سابق و با نفوذ اين كشور كه از مخالفان اين توافق است مي‌گويد شورشيان فارك به دليل جنايات‌شان بايد غرامت بپردازند و هرگز در پارلمان اين كشور به آنها كرسي داده نشود. اما بيشتر مردم كلمبيا متقاعد شده‌اند كه يك صلح ناقص بهتر از جنگ است. براساس اين توافق، شورشيان دهقاني فارك كه عمليات خود را در سال 1964 آغاز كرده‌اند، مي‌توانند در انتخابات رياست‌جمهوري و نيزرقابت‌هاي كنگره براي انتخاب 10 صندلي غيرمنتخب در سال 2026 شركت كنند. با تصويب اين توافقنامه، سانتوس به احتمال زياد خواهد توانست روي انجام اصلاحات مالياتي ضروري و ديگر اقدامات لازم براي جبران كاهش درآمدهاي نفتي و همچنين مذاكرات با گروه شورشي كوچك‌تر ELN متمركز مي‌كند. فارك در ۱۹۶۴ و پس از قيام كشاورزان عليه دولت براي به دست گرفتن مالكيت زمين دست به درگيري‌هاي مسلحانه زد. اين درگيري‌ها به گفته دولت ۲۶۰ هزار كشته، ۴۵ هزار مفقود و قريب به هفت ميليون بي‌خانمان برجاي گذاشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون