• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3640 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۲ مهر

گزارش ريزگردها به وزارت امور خارجه ارسال مي‌شود

اعتماد| مهر ماه پرگردوخاك كشور روز گذشته هم مدارس را به تعطيلي كشاند. مدارس سراسر استان خوزستان در تمامي مقاطع تحصيلي به‌دليل شدت و تداوم ريزگردها در آسمان اين استان تعطيل اعلام شد تا به دليل ريزگردهايي كه كانون آنها كشور عراق اعلام شده است، نخستين روزهاي دومين هفته از سال تحصيلي جديد در خوزستان از رونق بيفتند.
مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي كشور روز شنبه از وقوع گرد و غبار و كاهش ديد افقي و كيفيت هوا در جنوب غرب و بخش‌هايي از غرب و جنوب غرب كشور خبر داده بود، اتفاقي كه سبب شد پرواز صبح يكشنبه فرودگاه آبادان براي سومين روز متوالي به دليل گرد وغبار لغو شود. روز گذشته ميزان گرد و خاك معلق در هوا چهار برابر حد مجاز معادل ۷۰۸ ميكروگرم بر مترمكعب اعلام شد. همزمان با بروز گرد و غبار در كشور، در كميته راهبردي ستاد مقابله با پديده گرد و غبار از ارسال گزارش‌هاي توفان‌هاي گرد و غبار براي وزارت خارجه صحبت شد.
ششمين جلسه كميته راهبردي ستاد مقابله با پديده گرد و غبار با حضور معصومه ابتكار، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست و نمايندگان دستگاه‌هاي مرتبط عصر شنبه در محل سازمان حفاظت محيط زيست تشكيل شد. معصومه ابتكار در اين جلسه گفت: «با وجود آنكه دولت با چالش اعتباري مواجه است ولي به دليل اهميت و اولويت موضوع گرد و غبار براي دولت يازدهم و تكليف و مسووليتي كه در اين زمينه براي خود قايل هستيم، تمام تلاش و توان خود را براي كاهش آسيب‌هاي پديده گرد و غبار انجام خواهيم داد. »
به گفته او تاكنون معيار حركت در زمينه مقابله با پديده گردوغبار مصوبه اسفندماه 93 هيات دولت بود ولي با مصوبه جديد دولت، اين مصوبه مبناي حركت است. ابتكار ضمن تاكيد بر ضرورت تقسيم كار و ايفاي مسووليت دستگاه‌هاي مختلف براي مقابله با پديده گرد و غبار در كشور و انجام اقدامات كوتاه و بلندمدت در اين زمينه، تصريح كرد: «دقت در پيش‌بيني و واكنش سريع به ويژه در استان‌ها، احياي تالاب‌ها، انجام حمايت‌هاي بهداشتي از جمله اقدامات ضروري در اين حوزه است.»
در اين جلسه مدير ملي مقابله با پديده گرد و غبار ضمن اشاره به اينكه مطالعات شناسايي و تعيين كانون‌هاي گرد و غبار در 16 استان تكميل شده و براي 12 استان ديگر نيز در دست اقدام است، گفت: «گزارش وقوع توفان‌هاي گردوغبار با منشأ خارجي نيز هر بار مستند شده و براي وزارت امور خارجه جهت انجام اقدامات بين‌المللي ارسال مي‌شود.» به گفته ضياءالدين شعاعي كارگروهي متشكل از دستگاه‌هاي مرتبط از جمله وزارت جهاد كشاورزي و سازمان حفاظت محيط زيست نيز در حال تهيه و تدوين استانداردهاي ضروري تثبيت‌كننده‌هاي خاك هستند.
روز گذشته همچنين رييس سازمان مديريت بحران كشور در هفتمين كنفرانس بين‌المللي مديريت يكپارچه ريسك سوانح در خصوص مساله گرد و غبار صحبت كرد و گفت با توجه به وسعت كار و محدوديت‌هاي مالي دولت نمي‌توان انتظار داشت اين مشكل در زمان كوتاهي حل شود. اسماعيل نجار مي‌گويد كه مقابله با ريزگردها در اولويت اين كشورها نيست: «80 درصد ريزگردهايي كه وارد كشور به ويژه استان‌هاي غربي و مياني مي‌شود از كشورهاي عراق، سوريه و عربستان است و به دليل مشكلات داخلي مقابله با ريزگردها در اولويت اين كشورها نيست.»
به گفته او تلاش‌هاي گسترده بين‌المللي صورت گرفته است تا اين كشورها وادار به كنترل ريزگردها شوند و اميد است با كمك مجامع بين‌المللي مقداري از اين مشكلات حل شود. نجار در خصوص ريزگردها با منشأ داخلي گفت: «مقابله با اين ريزگردها با توجه به تغيير اقليم، بيابان‌زايي و كاهش پوشش گياهي نياز به كارهاي گسترده دارد اما تلاش شده كه با كاشت نهال در كانون‌هاي تعيين شده اين مساله را رفع كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون