• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3641 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۳ مهر

نامه فدراسيون‌هاي جهاني اشاره‌اي به لغو يا تاخير انتخابات ايران ندارد

ماده 10 اساسنامه اصلاح شود

گروه ورزش

متن نامه فدراسيون‌هاي جهاني به فدراسيون‌هاي عضو ايران منتشر شده اما در هيچ كدام از اين نامه‌ها حرفي از لغو يا تاخير در برگزاري انتخابات نيست، اين در حالي است كه كميته ملي المپيك به استناد نظر فدراسيون‌هاي جهاني و كميته بين‌المللي المپيك در نامه‌اي رسمي به همه فدراسيون‌ها خواستار لغو انتخابات شده است.
در نامه فدراسيون جهاني ژيمناستيك به فدراسيون ژيمناستيك ايران آمده است: پيرو درخواست كميته بين‌المللي المپيك براي اطمينان از اينكه قوانين فدراسيون ژيمناستيك جمهوري اسلامي ايران با اصول و قوانين جنبش المپيك و فدراسيون جهاني منطبق است، از شما درخواست داريم يك نسخه از اساسنامه خود را براي بررسي و تصويب ارسال كنيد. همچنين ليست اعضاي فدراسيون ژيمناستيك ايران كه در مجمع عمومي‌ انتخاب شده‌اند را براي ما ارسال كنيد.
 
همچنين در نامه فدراسيون جهاني تيراندازي به فدراسيون ايران آمده است: جناب آقاي رييس! كميته‌ بين‌المللي المپيك ما را مطلع ساخت كه به نظر مي‌رسد همچنان مشكلات و تلاش‌هايي از جانب مقامات دولتي براي مداخله در استقلال ورزش در كشور شما وجود دارد. بنابراين از ما خواسته است تا فدراسيون‌ ملي تماس گرفته و از موارد زير اطمينان حاصل كنيم: خواستار ارسال آخرين اساسنامه با جزييات و همچنين روند تاييد آن هستيم. دريافت تاييديه از فدراسيون ملي كه تمامي مسوولان آن فدراسيون توسط مجمع عمومي و بر اساس اساسنامه‌هاي مربوطه انتخاب شده‌اند و كليات آنها جنبش المپيك را رعايت كرده است. بنابراين ما تقاضا داريم در كوتاه‌ترين زمان ممكن آخرين اساسنامه فدراسيون تيراندازي به همراه جزييات تاييدات صورت گرفته از سوي مجمع عمومي را ارسال نماييد. همچنين لطفا تاييديه‌اي از مسوولان فدراسيون تيراندازي كه با انتخابات آزاد انتخاب شده‌اند را ارسال نماييد و همچنين ما را از زمان و چگونگي اين انتخاب شدن‌ها مطلع ‌سازيد. ما خواهشمنديم پاسخ فوري به درخواست ما دهيد چرا كه IOC منتظر جواب ما است.
 
روابط عمومي وزارت ورزش نيز درباره خبري مبني بر به تعويق افتادن انتخابات رياست فدراسيون‌هاي ورزشي اعلام كرده كه در شوراي معاونان وزارت هيچ صحبتي درباره انتخابات فدراسيون‌هاي ورزشي به ميان نيامده است و خبر اعلام شده در اين باره صحيح نيست.

اسبقيان: دليل لغو انتخابات ژيمناستيك نامه‌ هاشمي بود
محمد شروين اسبقيان، سرپرست فدراسيون ژيمناستيك در مورد علت برگزار نشدن مجمع انتخاباتي فدراسيون ژيمناستيك، اظهار كرد: نامه‌اي ظهر چهارشنبه به فدراسيون ژيمناستيك رسيد كه اين نامه از سوي رييس كميته ملي المپيك آقاي هاشمي بود مبني بر اينكه با توجه به درخواست كميته‌ بين‌المللي المپيك از فدراسيون‌هاي ملي و بين‌المللي، اين انتخابات تا تدوين اساسنامه برگزار نخواهد شد. اساسنامه فدراسيون‌ها به ويژه‌ فدراسيون‌هاي المپيكي بايد تدوين و به فدراسيون‌هاي جهاني ارسال شود و بعد از آن انتخابات برگزار شود. ما هم به استناد همين موضوع روز شنبه دهم مهر ماه در فدراسيون جلسه‌اي با حضور نايب‌رييس و دبير هيات برگزار كرديم و رونوشت آن را به اعضاي مجمع ارسال كرده‌ايم كه با توجه به درخواست كميته ملي المپيك، ما انتخابات را لغو و بعد از تدوين اساسنامه فدراسيون ژيمناستيك و تصويب آن توسط فدراسيون جهاني انتخابات را برگزار خواهيم كرد. همچنين رونوشتي به كميته ملي المپيك و وزارت ورزش و جوانان ارسال كرديم كه وزارت ورزش و جوانان در اين خصوص نظري نداشت.
او در پاسخ به اين سوال كه چرا در اين شرايط انتخابات فدراسيون جودو برگزار شده است، گفت‌: اجازه دهيد تنها در مورد ژيمناستيك صحبت كنم. آن نامه ششم مهر ماه به ثبت كميته ملي المپيك رسيده است و هفتم مهر ماه در اختيار فدراسيون ژيمناستيك قرار گرفته و ما روز شنبه در نخستين فرصت آن را ملاحظه كرديم. نهايتا ما بايد به نامه‌هايي كه از كميته ملي المپيك مي‌آيد توجه كنيم. كميته ملي المپيك وظايفي دارد و بر اساس آن نامه ما تصميم گرفتيم و از مجمع انتخاباتي عذرخواهي كرديم و همان‌طور كه كيومرث هاشمي از ما خواسته بود كه از نتيجه‌ كار آنها را مطلع كنيم رونوشتي را ارسال كرديم.
سرپرست فدراسيون ژيمناستيك در مورد زمان برگزاري انتخابات اين فدراسيون، گفت‌: ما تدوين اساسنامه را آغاز خواهيم كرد. به لحاظ اينكه در فدراسيون ژيمناستيك اساسنامه اختصاصي تدوين نشده، بنابراين ما بايد با توجه به نظرات صاحب‌نظران و كارشناسان فن آن را تدوين و به فدراسيون جهاني ژيمناستيك ارسال كنيم و بعد از تصويب از سوي آنها انتخابات را برگزار مي‌كنيم.

سكوت عجيب كميته ملي المپيك
 درباره انتخابات جودو
كميته‌ ملي المپيك در قبال درخواست فدراسيون جودو مبني بر اظهارنظر رسمي درباره انتخابات اين فدراسيون موضع سكوت اختيار كرده است، اين درحالي است كه اعلام شده بود كميته ملي المپيك انتخابات اخير اين فدراسيون را به رسميت نمي‌شناسد.
رييس فدراسيون جودو در واكنش به اين موضوع رسما از كميته ملي المپيك خواست به صورت رسمي درباره اين موضوع اظهارنظر كند. هرچند رييس اين فدراسيون اعلام كرد كه اساسنامه فدراسيون جودو تاكنون دو بار به تاييد فدراسيون جهاني رسيده و بر اين اساس انتخابات آن مشكلي ندارد. مشخص نيست چرا كميته ملي المپيك با وجود تاييد اساسنامه فدراسيون جودو از سوي فدراسيون جهاني نسبت به انتخابات اين فدراسيون موضع گرفته و در مقابل درخواستي هم كه فدراسيون جودو داشته، تاكنون سكوت اختيار كرده است. اينكه هيچ واكنشي از سوي كميته ملي المپيك مبني بر درست نبودن اين موضع‌گيري نشان داده نشده، باعث مي‌شود ماجرا به اين شكل ديده شود كه كميته ملي المپيك واقعا انتخابات فدراسيون جودو را به رسميت نمي‌شناسد اما چرا و به چه دليل؟ چرايي اين ماجرا بايد از سوي كميته ملي المپيك پاسخ داده شود. اگر اساسنامه فدراسيون مشكلي ندارد پس دليلي براي مشكل‌دار بودن انتخابات نيست، اگر هم كميته المپيك انتخابات جودو را به رسميت نمي‌شناسد چرا كيومرث هاشمي به صورت تلفني به رييس جديد جودو انتخابش را تبريك گفته است؟ اين سوال‌ها دوباره همه‌چيز را به خانه اول برمي‌گرداند. اينكه دقيقا نامه كميته بين‌المللي المپيك در چه مورد بوده و چرا اين قضيه شفاف‌سازي نمي‌شود؟ به نظر مي‌رسد شفاف‌سازي درباره محتواي نامه كميته بين‌المللي المپيك حداقل كاري است كه اين روزها از كميته ملي المپيك انتظار مي‌رود اما در مقابل تنها چيزي كه عملا اتفاق افتاده، سكوت است و سكوت. اين اتفاقات زنجيره‌اي جز به وجود آمدن سوال‌هاي متعدد بدون پاسخ و ايجاد تنش براي فدراسيون جودو و حتي خود كميته ملي المپيك چيزي در بر ندارد، بهتر است نهاد مسوول و مهمي چون كميته ملي المپيك درباره اتفاقاتي از اين قبيل سريع و به موقع دست به شفاف‌سازي بزند، چرا كه سياست سكوت هيچ دردي را دوا نخواهد كرد بلكه گرهي بر گره پيچيده مشكلات اين روزهاي ورزش ايران خواهد افزود.

اميني: نامه‌اي از فدراسيون‌هاي
جهاني نداشته‌ايم
غلامرضا اميني، رييس فدراسيون قايقراني درباره اينكه آيا از فدراسيون‌هاي جهاني هم براي شما درخواستي در خصوص اصلاح اساسنامه آمده يا نه، اظهار داشت: بعد از اتفاقات ناگواري كه براي بحث تعليق در قايقراني داشتيم، مكاتباتي با فدراسيون‌هاي جهاني برگزار شد و اساسنامه ما مورد تصويب آنها قرار گرفت. فقط كميته ملي المپيك براي ما نامه نوشت كه انتخابات برگزار نكنيم تا اساسنامه اصلاح شود كه قرار است همين جواب را دهيم كه اساسنامه ما تصويب شده است. اميدوارم براي هيچ فدراسيوني بحث تعليق پيش نيايد و همه دست به دست هم دهيم تا با تعامل مشكلات حل شود. تعليق اصلا اتفاق خوبي نيست.

علي‌آبادي: بايد سايه شوم تهديد براي هميشه برداشته شود
محمد علي‌آبادي، رييس سابق كميته ملي المپيك درباره اتفاقات اخير ورزش كشور و نامه IOC به ايران درباره دخالت دولت در امور فدراسيون‌ها گفت: البته من در جريان امور به صورت دقيق نيستم، اما مسوولان جهاني به صورت دوره‌اي اين موضوع را كنترل مي‌كنند كه آيا دخالتي در امور فدراسيون‌ها مي‌شود يا نه؟ اگر آنها احتمالا بازرساني در ايران داشته باشند كه اين موضوع را گزارش كنند، باعث عكس‌العمل خواهد شد. البته فكر نمي‌كنم در داخل كشور به اين شدت دولت دخالتي داشته باشد. اين التهاب بايد براي هميشه ريشه‌كن شود. مسوولان جهاني به صورت رندوم بررسي مي‌كنند، اگر آنها به اين نتيجه برسند كه دخالتي وجود دارد، مكاتباتي خواهند داشت تا جلوي اين دخالت را بگيرند. اگر اساسنامه‌ها مطابق با فدراسيون‌هاي جهاني نباشد خواستار اصلاح خواهند بود.
علي‌آبادي در پاسخ به اين سوال كه چقدر تهديدات جدي است، تصريح كرد: اگر مسوولان جهاني يقينا به اين موضوع برسند دخالتي هست كوتاه نمي‌آيند. مسوولان ذي‌ربط به اين مساله توجه كنند تا دوباره ورزش دچار التهاب نشود. رييس سابق سازمان تربيت‌بدني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ماده 10 و بركناري روساي فدراسيون‌ها همچنان مشكلي است كه حل نشده و چقدر اين موضوع ايران را تهديد مي‌كند، يادآور شد: منطقي اين است اين مشكل حل شده و ماده 10 اصلاح شود و در چارچوب‌هاي شناخته شده اساسنامه‌هاي دنيا قرار بگيريم تا هرچند وقت يك بار فصل‌الخطاب قرار نگيريم و سايه شوم تهديد را براي هميشه ‌برداريم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون