• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3645 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۸ مهر

سخنگوي شوراي نگهبان:

سال 92 براي هشت نفر خبر رد صلاحيت بردم

گروه سياسي| مگر مي‌توان آن را يكي از تاثيرگذارترين نهادهاي جمهوري اسلامي ايران ندانست، وقتي نظر اعضايش مي‌تواند سرنوشت يك كشور و ملت را رقم بزند. شايد از همين رو است كه شوراي نگهبان حكم جعبه سياه انتخابات‌هاي ايران را دارد. نهادي كه نظرش در مورد اينكه چه كساني در ميدان رقابت حضور خواهند داشت، حرف آخر را مي‌زند و بالاترين نظارت را بر اجراي انتخابات و شمارش آرا دارد. اتفاقاتي كه در اين چند سال گذشته رخ داده است توجه‌ها به عملكرد اين شورا را در جامعه ايران بيشتر كرده است. توجهي كه بي‌شك با برخي اتفاق‌ها در اين شورا ويژه‌تر مي‌شود؛ اتفاقاتي همچون رد صلاحيت چهره‌اي همچون آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني يا نوه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، سيد‌حسن خميني. همه اين مسائل سبب شده تا علاقه رسانه‌ها براي گفت‌وگو با اعضاي اين شورا و در راس آن سخنگويش زياد باشد و بي‌شك سوالات بسياري نيز در ذهن‌ها وجود دارد و عباسعلي كدخدايي در گفت‌وگو با ايلنا در معرض بسياري از اين سوالات قرار گرفته اما پاسخ‌هايش چندان براي مخاطبان كامل و روشن نيست. او تاجايي كه توانسته در لفافه و كلي پاسخگو بوده است.
مصاديق عدم التزام به اسلام و ولايت فقيه خيلي كم است
در هر انتخابات هستند داوطلباني كه به دليل عدم التزام به اسلام، نظام و ولايت فقه از سوي شوراي نگهبان ردصلاحيت مي‌شوند و از ميدان رقابت‌ها بازمي‌مانند. اگرچه كدخدايي در مواجهه با اين سوال مي‌گويد تعداد افرادي كه به اين دليل رد صلاحيت مي‌شوند بسيار كم است اما پيش از هر انتخاباتي زماني كه نتيجه بررسي صلاحيت‌ها منتشر مي‌شود تعدا قابل توجهي از داوطلبان كه معمولا از جناح اصلاح‌طلب هم هستند با همين دلايل رد صلاحيت شده‌اند. سخنگوي شوراي نگهبان مي‌گويد: تعداد مصاديق اين افراد بسيار اندك است. اما مثل اين است كه بگوييم اگر جرمي كه در قانون براي آنها مجازات تعيين شده، قوه قضاييه رسيدگي كند بگوييم چرا قوه قضاييه آنقدر حكم صادر مي‌كند. قانون اين مساله را تعيين كرده است و قانونگذار گفته است كه اگر افراد اين شرايط را نداشته باشند نمي‌توانند وارد انتخابات شوند. او همچنين در پاسخ به اين سوال كه چرا اين موارد بيشتر به اصلاح‌طلبان اختصاص پيدا مي‌كند تا به جناح مقابل‌شان، گفت: اين را قبول ندارم، چون واقعا به خاطر تجربه‌اي كه در شوراي نگهبان دارم مي‌گويم هيچگاه در شوراي نگهبان نيامده‌ايم علامتي بزنيم كه چه كسي اصلاح‌طلب است و چه كسي اصولگراست. چه كسي چپ است و چه كسي راست. تنها چيزي كه ما در قانون انتخابات داريم، وابستگي به احزاب، گروه‌هاي منحله و غيرقانوني است. ساير گروه‌هايي كه در چارچوب نظام فعاليت مي‌كنند، شوراي نگهبان نه حق دارد به عنوان فعاليت آنها اقدامي انجام دهد، نه تا به حال دنبال اين كار بوده است. وي ادامه داد: اينكه چرا در يك جناح اين موارد بيشتر است و در جناح ديگر كمتر است بايد برويم در فراواني اين موارد در گروه‌هاي مختلف بسنجيم و يك كار كار‌شناسي و جامعه‌شناسي انجام دهيم، اما شوراي نگهبان مستنداتي كه در اختيار دارد كاملا قانوني است. آنچه در مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات مجلس است و مواردي كه در اصل ۱۱۵ براي انتخابات رياست‌جمهوري است مبناي كار شوراي نگهبان است. مستندات پرونده هم براي تاييد يا عدم تاييد به اين موارد اضافه مي‌شود. غير از اين دو مورد شوراي نگهبان كار ديگري انجام نمي‌دهد و نخواهد كرد.
در انتخابات ۹۲ به هشت چهره‌ شناخته شده خبر ردصلاحيت‌شان را دادم
كسي كه سال‌ها در جايگاه سخنگويي شوراي نگهبان نشسته باشد، خاطرات مهمي مي‌تواند داشته باشد. كدخدايي بخش كوچكي از اين خاطرات را فاش مي‌كند و مي‌گويد: در انتخابات ۹۲ خود بنده به حدود هشت نفر اين موضوع را اعلام كردم كه ردصلاحيت شده‌اند و اگر مي‌خواهند انصراف دهند. همه اين افراد هم از چهره‌هاي شناخته شده بودند. اما چيزي در مورد اينكه آنها چه كساني بودند سخن نمي‌گويد، اما مي‌توان حدس زد كه يكي از آن افراد آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بوده است. او همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا اطلاع داريد كه در انتخابات گذشته در بررسي صلاحيت سيدحسن خميني به ايشان هم پيش از اعلام رسمي اطلاع داده شده بود كه رد صلاحيت شده است يا خير، گفت: آن زمان مسووليت نداشتم اما طبق آنچه سوال كرده‌ام به بنده گفته شده كه به ايشان اطلاع داده شده بود و از طرف اعضاي شوراي نگهبان به آنها گفته شده و هم اداره انتخابات شوراي نگهبان از طريق تماس تلفني و پيامك به ايشان اعلام كرده، اما از جزييات خبري ندارم. وي در ادامه مي‌گويد: يك زماني فردي نمي‌خواهد قبول كند و يك زمان ديگر مي‌گوييم توضيح داده نشده است. به نظر من در اين موارد توضيح به اندازه كافي داده شده است. البته شايد اگر بيشتر توضيح داده مي‌شد بهتر بود اما در حدي كه لازم بود توضيح داده شده و مستندات و مطالب هم ارايه شده است. مثل اينكه الان بگوييم در بخشي از مصوبات شوراي نگهبان بايد بهتر عمل كنيم، اين پذيرفته است.
درخواست برخي روساي قوا براي تجديدنظر در بررسي صلاحيت‌ها
كدخدايي در پاسخ به اين سوال كه فشارهايي كه به شوراي نگهبان براي رد يا تاييد صلاحيت‌ها وارد مي‌شود به چه شكل است. ما شنيديم كه گاهي حتي تماس مي‌گيرند يا مراجعه مي‌كنند و مي‌خواهند شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت فردي تجديدنظر كند. درست است، گفت: بله. در زمان انتخابات هر فردي چه از مقام‌ها و مسوولان احساس مي‌كنند وظيفه‌اي دارند و بايد روشنگري كنند و مطلبي را بگويند، اين كار را مي‌كنند ما مواردي از روساي جمهور و وزرا و نمايندگان مجلس را داشتيم كه به ما مراجعه كردند و تا جايي كه امكان آن باشد نظرات اين افراد را مي‌شنويم اما براساس مستندات پرونده و راي جمعي شورا تصميم‌گيري مي‌كنيم. حتي گاهي برخي افراد براي چند بار هم به شوراي نگهبان مراجعه مي‌كنند. وي همچنين گفت: رييس مجلس ششم چندين بار به شوراي نگهبان مي‌آمد و با آيت‌الله جنتي و برخي اعضا و خود من صحبت مي‌كرد. وي افزود: به خاطر دارم كه يك‌بار ايشان با ما براي بررسي صلاحيت فردي به عنوان نماينده مجلس تماس گرفت و از اين فرد خيلي تعريف كرد. به ايشان گفتم شما به شوراي نگهبان مراجعه كنيد و من پرونده را به شما مي‌دهم هر نظري داشتيد من با اعضاي شوراي نگهبان نظرتان را مطرح مي‌كنم كه ايشان گفت يعني آنقدر مستندات شما در مورد رد ايشان قاطع است گفتم بله و ايشان قبول كرد و ديگر در اين مورد به ما مراجعه نكرد.
نامه عذرخواهي مرتضوي خيلي دير بود
كدخدايي همچنين درباره نامه عذرخواهي مرتضوي مي‌گويد: هر كسي اگر تخلفي مرتكب شد مخصوصا از مسوولان، بهتر است در زمان خود و هرچه سريع‌‌تر مساله را بيان كند و درصدد جبران آن برآيد اينكه اين اتفاق همين الان هم صورت گرفته است، به نظر مي‌رسد كار خوبي بوده ولي مربوط به زمان گذشته است و خيلي براي اين كار دير بوده است. وي در ادامه افزود: من البته در اين موارد ورود ندارم اما به هر حال اگر كسي احساس مي‌كند مرتكب تخلفي شده، بهتر است هرچه سريع‌تر اعلام عذرخواهي و جبران اشتباه خود را داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون