• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3650 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۷ مهر

خبر كوتاه

ازدواج درماني براي كنترل بيماري‌هاي رواني غلط است

ايرنا| احمد حاجبي؛ رييس مركز سلامت رواني و اجتماعي وزارت بهداشت گفت: «مهم‌ترين مشكل كشور در حوزه سلامت رواني اين است كه دانش و سواد سلامت روان مردم بسيار پايين است و باورهاي بسيار نادرست و خرافات زيادي در اين حوزه وجود دارد. خيلي از مردم تصور مي‌كنند كه با ازدواج‌درماني يا سفردرماني، بيمار رواني آنها خوب مي‌شود، در حالي كه بيمار رواني شديد  بايد به روانپزشك مراجعه و دارو مصرف كند. پايين بودن سطح سواد سلامت روان حتي در بين افراد تحصيلكرده كشور نيز وجود دارد و هنوز بسياري از تحصيلكرده‌هاي دانشگاهي فرق روانپزشك و روانشناس را نمي‌دانند.»


رِنجِرهاي امدادي از آبان‌ماه به صحنه مي‌آيند

تسنيم| ناصر چرخساز؛ رييس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اعلام آغاز به كار تيم‌هاي واكنش سريع اين جمعيت از ابتداي آبان ماه گفت: « ۵۰۰ نيروي واكنش سريع هلال‌احمر براي پاسخگويي سريع و به‌موقع در حوادث بزرگ ملي از دهه فجر امسال به صورت سراسري فعاليت خود را آغاز مي‌كنند و از ابتداي آبان10 نيروي واكنش سريع به صورت شبانه‌روزي در ستاد هلال احمر فعال خواهند شد و به‌عنوان هسته مركزي تيم‌هاي واكنش سريع به صورت 24 ساعت آماده باش و 48 ساعت استراحت فعال خواهند بود. در هر استان نيز يك تيم پنج نفره واكنش سريع و در مجموع 15 نفر به عنوان نيروي اصلي فعال خواهند شد. اين نيروها به نقطه‌اي از آموزش‌هاي تخصصي رسيدند كه به عنوان رنجرهاي هلال احمر در حوادث وارد عمل شده و پس از ارزيابي ابتدايي منطقه حادثه، برمبنايي اطلاعات تخصصي آنها ساير تيم‌هاي تخصصي هلال‌احمر براي امدادرساني در حوادث و سوانح وارد عمل خواهند شد.»


سل؛ شايع‌ترين علت مرگ مبتلايان ايدز در ايران

ايسنا| محمد مهدي گويا؛ رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با اشاره به اينكه بايد سل را در جمعيت حاشيه‌نشين، مبتلا به ايدز، زندانيان و معتادان دنبال كنيم، گفت: «برخلاف آنچه پيش‌بيني شده بود، سل روز به روز وضعيت بدتري در دنيا پيدا مي‌كند و پيچيده‌تر مي‌شود  و اگر كار جدي براي اين بيماري صورت نگيرد، دنيا به اهداف توسعه بهداشتي خود تا سال 2030 نمي‌رسد. همه كشورهاي دنيا در مجموع توانسته‌اند 5/1درصد خطر ابتلا به سل را كاهش دهند. در ايران هم امكانات تشخيصي مناسب در سراسر كشور در اين زمينه فراهم شده است. درمان سل پرهزينه نيست اما هزينه موارد مقاوم به درمان براي دولت و خانواده بيماران كمرشكن است به همين دليل دولت به گونه‌اي سرمايه‌گذاري كرده است كه درمان همه مبتلايان به سل رايگان شود چراكه پيشگيري از ابتلاي يك بيمار از سرايت آن به 12 نفر ديگر جلوگيري مي‌كند. امروز كسي كه به سل ساده مبتلا مي‌شود شش ماه زمان مي‌برد كه درمان شود، اما اين زمان در موارد مقاوم به درمان دو سال طول مي‌كشد كه شش ماه آن در بيمارستان مي‌گذرد و احتمال درمان نيز 50 درصد است. در ايران، سل شايع‌ترين علت مرگ در بيماران مبتلا به ايدزاست. 30 درصد مبتلايان ايدز نيز كه جان خود را از دست مي‌دهند، به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. در عين حال ارتباط سل با بعضي بيماري‌ها مانند هپاتيت و اعتياد مشخص شده است. درمان سل در اين بيماران بسيار دشوارتر است و ميزان عدم تمكين نيز در اين گروه‌ها بالاتر است. كساني كه درگير بعضي بيماري‌هاي غيرواگير مانند ديابت كنترل نشده هستند و داروي خود را به درستي مصرف نمي‌كنند، شانس ابتلا به سل در آنها بالا مي‌رود. كساني كه داروهاي سركوب‌كننده سيستم ايمني نيز مصرف مي‌كنند در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون