• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

نخستين اظهارنظر رييس‌جمهوري درباره تغييرات اخير كابينه:

در راه خدمت، گاهي نياز به تثبيت مدير است و گاهي نياز به تغيير

گروه سياسي

 رسانه‌هايي كه با تغييرات جديد كابينه به حاميان تمام قد وزيران مستعفي تبديل شده‌اند، مخاطب حسن روحاني هستند تا «رشته گلايه‌ها»ي او همچنان سر درازي داشته باشد. گلايه‌هايي كه چند مدتي است رييس دولت يازدهم بي‌تعارف آن را در همه سخنراني‌ها مطرح مي‌كند اشاره به آنهايي دارد كه در طول سه سال و نيم گذشته هيچگاه از در حمايت 18 وزير كابينه وارد نشده‌اند و امروز تبديل مي‌شوند به «مخالفان تغيير». از هنگام اعلام خبر استعفاي سه وزير كابينه، اين براي نخستين بار است كه رييس‌ دولت از لزوم تغييرات مي‌گويد. تغييراتي كه با رويكرد جديد رسانه‌هاي منتقد دولت هم روبه‌رو شده است، از سوي حسن روحاني به عنوان يك الزام ياد مي‌شود كه بايد در شرايطي خاص انجام شود. رييس‌جمهوري هدف كشور را توسعه و تعالي و هدف دولت را خدمت به جامعه و مردم مي‌داند و از اين تعريف به اين تعبير مي‌رسد كه «در راه خدمت گاهي نياز به تثبيت مدير است و گاهي نيز نياز به تغيير». حسن روحاني با تاكيد بر اينكه بايد دعواهاي كودكانه در كشور خاتمه يابد، توصيه مي‌كند كه «رسانه‌هاي ما از دروغ، اتهامات، اختلاف، ايجاد تفرقه و جناح‌بندي‌هاي غيرضرور دست بردارند». روحاني به تغييرات اخير در كابينه يازدهم اشاره مي‌كند و با انتقاد از برخي رسانه‌ها عنوان مي‌كند: «اگر دولت براي ثبات وزير عوض نكند، سايت‌هاي بداخلاق مي‌گويند چرا دولت اين وزرا را عوض نمي‌كند، مي‌رود تغيير ايجاد كند، همان بداخلاق‌ها مي‌گويند چرا عوض مي‌كند؟» رييس دولت تدبير و اميد با بيان اين نصايح كه «برادر عزيز من، هدف كشور توسعه و تعالي است و هدف دولت خدمت به جامعه و مردم است؛ در راه خدمت گاهي نياز به تثبيت مدير است و گاهي نيز نياز به تغيير است»، يادآور مي‌شود: «اين‌طور نيست كه در يك شرايط واحد باشيم». وي در ادامه به مشكلات موجود كشور اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «همه ما به فكر معضل اصلي كشور يعني عدم اشتغال، بيكاري نسل جوان تحصيلكرده و به ويژه زنان و دختران‌مان باشيم. متاسفانه در آمارها بيكاري دختران و زنان بالاتر از مردها و پسران جوان است البته در روستاها و عشاير بيشتر بار بر دوش زنان جامعه است ولي براي نسل جوان و دختران بايد به فكر اشتغال باشيم». روحاني با تاكيد دوباره بر اطلاق اشتغال به عنوان مشكل اصلي كشور مي‌گويد: «پيشنهاد و انتقاد كنيم ولي حرف‌هاي صد من يك غاز كه ارزشي ندارد و ذهن مردم را مشوش مي‌كند، نزنيم. دست به دست هم دهيم با نيكوكاري و پرهيزكاري كشور را احيا كنيم.»
روستاييان پايه‌هاي اصلي زندگي اجتماعي هستند
به گزارش ايرنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني روز شنبه در همايش روز ملي روستا و عشاير كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، در بخش ديگري از سخنان خود روستاييان را داراي ويژگي‌هايي همچون صداقت، امانت، شهامت، شجاعت، مقاومت، وطن دوستي و مرزباني دانست و گفت: روستاييان پايه‌ها و ريشه‌هاي اصلي زندگي اجتماعي هستند. روحاني افزود: بسيار خوشحالم كه در جمع روستاييان عزيز و عشاير غيور هستم. امروز به مناسبت بزرگداشت روز روستا و عشاير البته با كمي تاخير در اينجا دور هم گردآمديم. وي ادامه داد: در سال‌هاي گذشته هم اين توفيق را داشتم تا در جمع روستاييان و عشاير نكاتي را به عرض شما و ملت ايران برسانم. رييس‌جمهوري اضافه كرد: اين تصور كه شرايط زندگي روستايي را با شرايط شهري و توسعه و تعالي علمي، فناوري و فرهنگي متفاوت مي‌بينند و به اين نتيجه مي‌رسند كه براي كار، اشتغال، درآمد بيشتر، دستيابي به علم و دانش، امكانات سلامت و درمان، بايد هجرت را به سمت شهرها و يا به يك تعبير ديگر به حاشيه شهرها برگزينند، تصور نادرستي است و هم بار مسووليت سنگيني را بر دوش ما مي‌گذارد. روحاني خاطرنشان كرد: شهرهاي ما هم ريشه در روستاهاي گذشته داشته‌اند. ما همواره روستا را با ويژگي فرهنگي، صداقت، امانت، راستگويي، شهامت، شجاعت، مقاومت و همچنين وطن دوستي و مرزباني، مي‌شناختيم و مي‌شناسيم.
دولت بار سنگيني را بر دوش خود احساس مي‌كند
حسن روحاني با بيان اينكه دولت يازدهم بار سنگيني را به دوش خود احساس مي‌كند، تصريح كرد: در اين سه سال و چند ماه، دولت يازدهم همه تلاش خود را براي توسعه روستايي برداشته است اما در عين حال تا رسيدن نقطه مطلوب فاصله زيادي دارد. رييس‌جمهوري تاكيد كرد: اين فاصله براي حراست از روستاها، حفظ فرهنگ روستايي، حفظ توليد در روستا و جلوگيري از مهاجرت و رفع مشكلات آينده شهرها به جد بايد مورد توجه همه دولتمردان باشد. روحاني گفت: روستاييان را به عنوان مدافعان غيور از مرزهاي كشور و مرزهاي فرهنگي- اعتقادي اين سرزمين و مدافعان در دوران نهضت اسلامي و انقلاب اسلامي و غيور مردم مبارز در هشت سال دفاع مقدس مي‌ديديم، مي‌بينيم و مي‌شناسيم. وي اضافه كرد: واقعيت اين است كه بايد به مشكلات روستا و عشاير توجه كنيم و اگر به مشكلات آنها توجه نشود به مفهوم سرآغاز مشكلات شهرها است. حاشيه‌نشيني شهرها كه امروز معضلي براي شهرهاي بزرگ است و بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي از آن نشات مي‌گيرد، يا از بيكاري و عدم اشتغال است كه به عدم توجه به شرايط زندگي روستاييان مربوط است. رييس‌جمهوري افزود: روستايي به خوبي مي‌داند محيط روستا از لحاظ فرهنگي، مهرباني، ارتباطات، پيوندهاي اجتماعي، شرايط زيست محيطي، هوا، غذا و محصولات سالم بهتر و مناسب‌تر از شهر است و روستايي ويژگي و مزاياي روستا را مي‌داند؛ پس چرا به شهرها و حاشيه شهرها مهاجرت مي‌كند، بايد به اين پرسش پاسخ دهيم.
بيكاري يعني، بيماري رواني، آسيب اجتماعي، طلاق، جرم و آلودگي
روحاني با اشاره به اينكه امروز روستاهاي ما جوانان تحصيلكرده بي‌شماري در خود دارد، اظهار داشت: علت اينكه تلاش مي‌كنيم اينترنت به روستاها برسد كه برخي خيلي خوشحال نيستند و فكر مي‌كنند اينترنت كالاي شهري است، آن است كه برخي از اشتغال جوانان تحصيلكرده و حتي توانمندي بيشتر علمي و فرهنگي آنها در سايه سيستم ارتباطات امكانپذير خواهد بود. روحاني تصريح كرد: امروز بيكاري و عدم اشتغال يك معضل بزرگ براي سراسر كشور است و از روز اول دولت يازدهم هم به دولتمردان و مسوولان و هم در سخنراني‌ها گفته‌ام كه بزرگ‌ترين مشكل كشور در سال‌هاي آينده بيكاري است. وي اضافه كرد: عمده ريشه همه آسيب‌ها در بيكاري است چرا كه بيكاري يعني، بيماري رواني، آسيب اجتماعي، طلاق، جرم و آلودگي و همه‌چيز از بيكاري شروع مي‌شود. رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه هر سال يك ميليون و 500 الي 600 هزار مواليد در كشور داريم، گفت: براي اولين بار بيش از يك ميليون و 200 هزار نفر متقاضي شغل در كشور داشتيم كه وارد صحنه اشتغال شدند كه با اين امكانات نمي‌شود براي همه اشتغال ايجاد كرد و بايد يك حركت بزرگ آغاز كنيم و نيازمند جذب سرمايه داخلي و خارجي هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون