• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

توصيه‌هاي صريح مهاجري به روحاني:

ترميم كابينه را تكميل كنيد

گروه سياسي| صفحه اول روز گذشته روزنامه جمهوري اسلامي حاوي توصيه‌نامه مدير مسوول اين روزنامه كه از نجات يافتگان انفجار دفتر حزب جمهوري در سال 60 است، بود. توصيه‌هايي كه ضمن استقبال از وزش نسيم ترميم كابينه در دولت در آن تقاضا شده بود تا اين ترميم را تكميل‌تر كند. مسيح مهاجري ديروز بي‌پرده با رييس‌جمهور سخن گفت. از تيم رسانه‌اي و استانداراني كه محصول معامله سياسي هستند انتقاد ويژه كرد. شروع اظهارات مسيح مهاجري با اشاره به انتظاري بوده كه خيلي‌ها با روي كار آمدن مجلس دهم از دولت داشته‌اند. آنجا كه انتظار مي‌رفت دولت حالا با وجود يك مجلس همسو به سمت ترميم كابينه‌اش با نيروهاي همسوتر پيش برود. او در اين نوشتار گفته است: «انتظار اين بود كه رييس‌جمهور روحاني در روزهاي اول بعد از تشكيل مجلس دهم براي ترميم كابينه خود اقدام مي‌كرد. با اين‌حال، همين اقدام ديرهنگام نيز قابل تقدير است هر چند اين يك ترميم ناقص است و شايسته اين است كه آن را كامل كند. صاحبنظران با تجربه از همان روزهاي آغازين تشكيل دولت آقاي روحاني معتقد بودند اين كابينه ضعف‌هايي دارد كه مانع رسيدن دولت يازدهم به اهداف اعلام شده‌اش خواهد شد. متاسفانه براي اين خيرخواهي‌ها گوش شنوايي وجود نداشت و بدين‌ترتيب بيش از سه سال از عمر دولت درحالي كه از آن ضعف‌ها رنج مي‌برد سپري شد.»
انتقاد از ماندن نيروهاي دولت قبل
دومين نكته مورد اشاره مسيح مهاجري اشاره به ماندن برخي از نيروهاي دولت قبل در پست‌هاي مديريتي و كنار نگذاشتن آنان توسط دولت يازدهم بوده است. او در اين مورد گفته است كه «تعدادي از اعضاي كابينه آقاي روحاني شايد به دليل خوش ذاتي يا خوش‌بيني يا دليل ديگري كه نمي‌دانيم، هنوز به تركيب زيرمجموعه‌هاي خود كه براساس چيدمان دولت‌هاي نهم و دهم شكل گرفته بودند دست نزده‌اند يا اندك تغييري در آنها ايجاد كرده‌اند آن هم در بخش‌هاي غيرموثر. روشن است كه دولت تدبير و اميد با شعارها و برنامه‌هاي اعلام شده‌اش نمي‌تواند در قالب دولت‌هاي نهم و دهم، به اهداف خود برسد. اينكه چرا چنين مطلب روشني را رييس دولت يازدهم مورد توجه قرار نداده، معمايي است كه هنوز براي ما رمزگشايي نشده است.»
تعدادي از استانداران بسيار ضعيف و بعضي از جنس دولت يازدهم نيستند
اما سومين محور انتقادات او انتقاد به برخي از استانداران دولت بود. بخشي از استانداران در ماه‌هاي اخير به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. مسيح مهاجري در اين مورد گفته است: « بعضي وزراي دولت يازدهم با اينكه تغييرات قابل ملاحظه‌اي در زيرمجموعه وزارت متبوع خود پديد آورده‌اند، متاسفانه انتخاب‌هاي درستي نكردند و دولت به همين دليل از ضعف‌هاي زيادي رنج مي‌برد. براي نمونه، وزير كشور، استاندارها را تغيير داد اما اكثر آنها قدرت و كارايي لازم را براي انجام كامل وظايف خود ندارند، تعدادي از آنها نيز بسيار ضعيف هستند و بعضي از آنها نيز اصولا از جنس دولت يازدهم نيستند و محصول نوعي معامله سياسي هستند. تعدادي از فرمانداران و بخشداران و حتي مديران ارشد استانداري‌ها دست نخورده باقي مانده‌اند و تقويت هم شده‌اند و عجيب آنكه آشكارا با سياست‌هاي دولت يازدهم مقابله مي‌كنند و كارگزار دولت‌هاي نهم و دهم هستند!»او در ادامه نوشته است: «اينكه هر دولت جديدي تمام مديران دولت قبل از خود را كنار بگذارد، اقدام مقبولي نيست ولي اين واقعيت را هم بپذيريم كه مديران هر دولتي فقط درصورتي كه سياست‌هاي آن دولت را قبول داشته باشند مي‌توانند اهداف آن را محقق نمايند. از مديراني كه سياست‌هاي دولت يازدهم را قبول ندارند و كارگزار دولت قبلي هستند چگونه مي‌توان انتظار داشت با اين دولت همراهي كنند و در پيشبرد اهداف آن نقش ايفا كنند؟»
با تغيير وزير، مشكلي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حل نخواهد شد
اما در ميان خبرهايي كه از ترميم كابينه به گوش رسيد شايد بتوان گفت كه متفاوت‌ترين شرايط براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده است؛ وزارتخانه‌اي كه بسياري معتقد هستند مشكل نه از فرد بلكه از ساختار اين وزارتخانه است. مسيح مهاجري هم با همين استناد گفته است: «درخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نكته مهمي وجود دارد كه تا به آن توجه نشود هر كس در رأس اين وزارتخانه قرار گيرد توفيقي در انجام وظايف واقعي خود به دست نخواهد آورد. نكته اين است كه بعد از گذشت قريب 38 سال از عمر نظام جمهوري اسلامي هنوز تكليف هنر، مطبوعات و بسياري از مقولات مرتبط با اين وزارتخانه روشن نيست. به همين دليل، در موارد زيادي اقدامات با بن بست مواجه مي‌شوند و در موارد زياد ديگري نيز از بيرون دولت براي اين وزارتخانه تعيين تكليف مي‌شود. آقاي رييس‌جمهور مطمئن باشند با تغيير وزير، مشكلي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حل نخواهد شد. چاره كار اين است كه ابتدا تكليف مقولاتي كه هنوز بلاتكليف هستند روشن شود و سپس نوبت به تعيين وزير برسد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد فردي باسواد، با فرهنگ، عاقل، مقتدر، مستقل، با صلابت و پرتحرك باشد تا بتواند بن بست‌ها را بشكند، به ديگران اجازه دخالت در امور وزارتخانه را ندهد و قدرت تصميم‌گيري و عمل در چارچوب قانون را داشته باشد. برهمين اساس، به آقاي رييس‌جمهور توصيه مي‌كنم درباره معرفي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عجله نكنند.» وي در ادامه نوشت: «اكنون كه رييس‌جمهور روحاني عزم جزم بر ترميم كابينه خود دارند، شايسته است اين كار به صورت كامل انجام شود. وزارتخانه‌هاي ديگري هم هستند كه به‌شدت نياز به تغييرات اساسي دارند از جمله وزارت كشور، مجموعه اقتصادي و بخش‌هاي صنعتي و آموزش عالي. از فرصت استفاده كنيد و ترميم كابينه را كامل نماييد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون