• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

نايب‌رييس مجلس:

دولت به جاي پذيرش فشارها از وزراي خود حمايت كند

گروه سياسي |  اگرچه تغيير سه وزير با استقبال اصلاح‌طلبان بهارستان روبه‌رو شد اما نايب‌رييس اصلاح‌طلب مجلس نسبت به اين موضوع واكنش انتقادي از خود نشان داد. انتقاد او دو جنبه داشت و از دو بعد ماجرا را نگاه مي‌كند. از يك سو زمان را براي اين تغييرات نامناسب مي‌داند و از سوي ديگر مي‌گويد اگر برخي از اين تغييرات به خاطر فشارهاي بيروني بر كابينه بوده است، رييس‌جمهور بايد از وزراي خود دفاع مي‌كرد و دست به اين تغييرات نمي‌زد. به نظر مي‌رسد اشاره مسعود پزشكيان بيش ‌از هر چيز به تغيير در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. در چند ماه گذشته فشار مخالفان دولت بر علي جنتي و معاونانش بي‌امان بود. اگر تا پيش از اين توپخانه‌هاي مخالفان وزارت امورخارجه و مذاكرات و بعدها برجام را نشانه گرفته بود اما در چند ماه گذشته آتش اين توپخانه‌ها به سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت روحاني تغيير جهت داد و در نهايت منجر به استعفاي تحميلي علي جنتي شد. اكنون پزشكيان اين انتقاد را به حسن روحاني وارد مي‌دارد كه نبايد تسليم فشار مخالفانش شود و از وزرايش حمايت كامل را انجام دهد. در سه سال گذشته همواره اين انقاد از سوي اصلاح‌طلبان به دولت روحاني وارد بود كه رييس‌جمهور در كابينه خود تنهاست و تمام بار كابينه را به تنهايي به دوش مي‌كشد و روحاني چند قدم از وزرايش جلوتر است، اكنون اما به نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان اين انتقاد را به خود رييس‌جمهور هم وارد مي‌دانند كه حمايت كافي و لازم را از وزرايش به جا نمي‌آورد و تنها چند ماه پيش از انتخابات دست به چنين تغييرات گسترده‌اي در كابينه مي‌زند. دولتي كه هم رييس‌جمهورش تنهاست و هم كابينه‌اش. به گزارش ايلنا، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر لزوم حل مشكلات ساختاري به جاي جابه‌جايي افراد، مقطع فعلي را زمان نامناسبي براي ترميم كابينه ارزيابي كرد و با اشاره به اينكه درصورت عدم پايبندي يك وزير به تعهدات خود، رييس‌جمهور موظف به بركناري اوست، گفت: دولت به جاي پذيرش فشارها از وزراي خود حمايت كند. مسعود پزشكيان با تاكيد بر اينكه استعفاي همزمان سه وزير كابينه تدبير و اميد در مقطع فعلي كمكي به حل مشكلات نمي‌كند، گفت: مشكلات با تغيير و جابه‌جايي افراد حل نمي‌شوند؛ ممكن است بخشي از مشكلات به خاطر نحوه مديريت باشد اما مشكل اساسي در ساختار، قوانين و همچنين منابع مالي و بسياري ديگر از مسائل است.
مقطع فعلي زمان مناسبي براي ترميم كابينه نبود
او گفت: باتوجه به زمان اندك باقي مانده تا پايان كار دولت، زمان مناسبي براي ترميم كابينه نبود؛ دولت بايد از همان ابتدا درمورد اينكه با چه كسي كار مي‌كند، تصميم بگيرد و هنگامي كه قرار شد با فلان وزير همكاري كند، تا پايان كار از آن وزير و برنامه‌هايش حمايت كند. نايب‌رييس مجلس دهم خاطرنشان كرد: هنگامي كه با كسي پيمان همكاري مي‌بنديم، درست نيست در ميانه راه يكديگر را رها كنيم؛ چرا كه اين شيوه مغاير با اصول مردانگي و صداقت است، مگر اينكه يكي از طرفين به تعهد خود عمل نكند. عضو فراكسيون اميد در مجلس دهم همچنين اضافه كرد: در شرايطي كه وزيري به تعهد خود پايبند باشد و در راستاي آن تعهد فعاليت مي‌كند اما رييس‌جمهور به خاطر جو و فشاري كه عليه دولت ايجاد مي‌شود، در پي تغيير وزير خود باشد، اين رييس‌جمهور است كه زيرسوال مي‌رود ولي اگر وزير به تعهد خود عمل نكند، طبيعتا رييس‌جمهور موظف است اين تغيير را اعمال و وزير را بركنار كند. پزشكيان در پاسخ به سوالي درباره نحوه تغييرات اخير كابينه، اعلام كرد: اين مساله نيز يكي ديگر از مشكلاتي است كه البته ارتباطي به دولت فعلي ندارد و همواره شاهد آن بوده‌ايم؛ چرا كه مشكل در ساختار است و ارتباطي به افراد ندارد.
دولت به جاي پذيرش فشارها از وزراي خود حمايت كند
نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال ديگري درخصوص رويكرد و نگاه مجلس به استعفاي سه وزير دولت يازدهم گفت: مجلس به لحاظ قانوني در اين رابطه تصميم‌گير نيست؛ دولت مي‌توانست به جاي پذيرش فشارها از وزراي خود حمايت كند. نماينده اصلاح‌طلب مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي همچنين درباره احتمال دعوت از وزراي مستعفي و رييس‌جمهور به مجلس به‌منظور رايزني در اين رابطه خاطرنشان كرد: به طور كلي قرار نيست مجلس با اعضاي دولت در اين رابطه كه چه كسي در كدام وزارتخانه فعاليت كند يا خير، بحث كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون