• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

شروع فصل سوم موسيقي با كنسرت‌هاي خارج از كشور و انتشار چند آلبوم

علي مطلب‌زاده

 

پاييز امسال و همزماني اين فصل با ايام محرم و صفر هرچند باعث شد كه موسيقي در حوزه اجراي صحنه‌اي، روزهاي كم‌فروغي را سپري كند اما به هر حال اهالي موسيقي هم ترجيح دادند تا بنا به اين مناسبت‌ها فعاليت‌هاي‌شان را در حوزه‌هاي ديگري همچون انتشار آلبوم يا برنامه‌ريزي براي تورهاي كنسرت در خارج از كشور در ماه‌هاي پيش رو ادامه دهند. اين تصميمي است كه به گفته فرزاد طالبي، مديركل دفتر موسيقي وزارت ارشاد توسط خود هنرمندان گرفته شده است. او پيش از اين در گفت‌وگويي در هفته گذشته اعلام كرده بود كه هرچند اجراي صحنه‌اي موسيقي سنتي و كلاسيك به‌جز دهه اول محرم تا سوم امام حسين(ع)، اربعين، رحلت پيامبر(ص) و ايام شهادت ماه صفر با احتساب چند روز قبل و بعد از اين ايام، منعي ندارد، اما درخواستي براي اجراي صحنه‌اي داده نشده است. در اين بين البته شرايط موسيقي پاپ كمي متفاوت بود و طالبي اعلام كرده بود كه در محرم و صفر به اجراهاي صحنه‌اي پاپ مجوزي داده نمي‌شود. با اين وجود در ماه آبان هنرمنداني مثل حسين عليزاده، سهراب پورناظري و همايون شجريان و كيوان ساكت در تور كنسرت‌هاي‌شان در خارج از كشور روي صحنه خواهند رفت و در ادامه هم چند آلبوم موسيقي از هنرمنداني همچون شهرام ناظري منتشر مي‌شود تا آغازي باشد بر شروع نيمسال دوم موسيقي.
كنسرت حسين عليزاده در لندن
حسين عليزاده، آهنگساز و نوازنده تار و سه تار در ادامه تور كنسرت «زخمه دل» ۹ آبان در شهر لندن روي صحنه مي‌رود. اين تور كنسرت از نهم سپتامبر و از كاروليناي شمالي آغاز شد و بعدتر حسين عليزاده به همراه حسين بهروزي‌نيا (نوازنده عود)، بهنام ساماني (نوازنده تنبك) و صبا عليزاده (نوازنده كمانچه) در قالب كنسرت بداهه‌نوازي موسيقي اصيل ايراني در امريكا روي صحنه رفتند. حسين عليزاده بعدتر و در هشتم اكتبر با اين تور كنسرت به اروپا سفر كرد و در تازه‌ترين كنسرت قرار است روز ۳۰ اكتبر (۹ آبان) در سالن
«bush hall» شهر لندن روي صحنه برود. اين كنسرت سال گذشته هم با همين عنوان در چند شهر كانادا اما بدون حضور صبا عليزاده به صحنه رفت كه با استقبال روبه‌رو شد.
اجراي «خداوندان اسرار» در بروكسل
همزمان با تور كنسرت اروپايي حسين عليزاده، سهراب پورناظري به همراه همايون شجريان هم تور اروپايي كنسرت خود را در اروپا آغاز مي‌كنند. مبدا اين تور بروكسل است و همايون شجريان و سهراب پورناظري روز 29 اكتبر (هشتم آبان‌ماه) رپرتوار «خداوندان اسرار» را در سالن «Henry Le Boeuf Hall» اين شهر اجرا مي‌كنند. تور كنسرت‌هاي همايون شجريان‌ و سهراب پورناظري در اروپا و در كشورهايي همچون فرانسه، هلند و بلژيك برگزار و ادامه پيدا خواهد كرد. اين دو هنرمند در اين كنسرت‌ها بخش‌هايي از آلبوم‌هاي «خداوندان اسرار» و «آيينه‌ها» را اجرا مي‌كنند. حسين رضايي‌نيا و آيين مشكاتيان (سازهاي كوبه‌اي)، مهيار طريحي (سنتور) و ميلاد محمدي (تار) هنرمنداني هستند كه در اين كنسرت‌ها همايون شجريان و سهراب پورناظري را همراهي مي‌كنند. چند ماهي است كه اعلام شده آلبوم تصويري «خداوندان اسرار» به كارگرداني رخشان بني‌اعتماد منتشر مي‌شود.
تور كنسرت كيوان ساكت در آسيا، اروپا و امريكا
كيوان ساكت، آهنگساز و نوازنده موسيقي ايراني يكي ديگر از هنرمنداني است كه تور كنسرتش را تا يك ماه آينده از چند كشور آسيايي شروع مي‌كنند. به گفته ساكت اين كنسرت يك كنسرت بي‌كلام است و از هنگ‌كنگ و چين شروع مي‌شود و اين نوازنده در ادامه براي برگزاري چند كنسرت ديگر به همراه سروش عادل‌خواه (نوازنده پيانو) در لندن، تورنتو و مونترال روي صحنه خواهد رفت. ساكت قرار است بعد از اين تور براي برگزاري كنسرت به ايران برگردد؛ كنسرتي كه به گفته خودش با معرفي يك خواننده جديد همراه خواهد بود. او در گفت‌وگويي با خبرگزاري مهر درباره كنسرتش در ايران توضيح داد: «ما چند روز بعد از برگزاري كنسرت در ايران كه به احتمال فراوان دي و بهمن‌ماه خواهد بود سفري نيز به امريكا براي برگزاري چند كنسرت بي‌كلام خواهيم داشت كه جزييات آن را بعدا اعلام مي‌كنم.»
«عاشق كيست» شهرام ناظري
منتشر مي‌شود
اما شهرام ناظري كه يك ماهي است تور كنسرت ناگفته او به همراه پسرش به پايان رسيده در آينده نزديك آلبومي را منتشر مي‌كند كه چيزي حدود يك سال و نيم براي انتشار آن زمان صرف شده است. «عاشق كيست»، آلبوم تازه شهرام ناظري است كه شامل گلچيني از دوبيتي‌هاي ابوسعيد ابوالخير است كه توسط اركستر سمفونيك جمهوري چك متشكل از 70 نفر ضبط شده و صداي شهرام ناظري كامل‌كننده آن است. رهبري و آهنگسازي اين آلبوم توسط امير پورخلجي انجام شده و با صداي شهرام ناظري در بهمن‌ماه امسال توسط موسسه «پرديس موسيقي معاصر» منتشر و روانه بازار موسيقي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون