• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

شهرداري به توييت حقاني، عضو شوراي شهر پاسخ داد

افشاگري جديد عضو شورا و پاسخ شهرداري تهران

حميد‌رضا خالدي

 

درحالي كه هنوز پرونده واگذاري پرابهام زمين‌ها و املاك شهرداري به برخي مسوولان شهري و شوراي شهر كه به نام پرونده «املاك نجومي» مشهور شده؛ باز است و سازمان بازرسي كشور و همچنين گروه تحقيق و تفحص از شهرداري مجلس نتيجه نهايي در اين باره منتشر نكرده‌اند، روز جمعه رحمت‌الله حافظي، عضو شوراي شهر كه امروز به عنوان يكي از منتقدين جدي شهرداري شناخته مي‌شود، در توييتر خود خبري را منتشر كرد كه رنگ و بوي بروزتخلفي جديد توسط شهردارتهران را مي‌داد. وي در اين توييت كه به سرعت در شبكه‌هاي مجازي پخش شد نوشت: «واگذاري 49608 متر زمين در منطقه 22، به خيريه‌اي كه همسر قاليباف عضو هيات امناي آنجاست به قيمت هر متر 149 هزار تومان از مصاديق خدمت به شهدا!»
اما در واكنش به اين توييت، شهرداري تهران جوابيه‌اي را منتشر كرد: پيرو مطلب منتشر شده توسط رحمت‌الله حافظي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران، مبني بر واگذاري زميني در منطقه ۲۲ به يك خيريه، لازم است نكات زير يادآوري شود:
1- اين زمين در طرح تفصيلي جديد از ابتدا براي فعاليت‌هاي خدماتي- درماني (امور عام المنفعه) در نظر گرفته شده است. به همين ترتيب خيريه امام رضا (ع) با پيشنهاد پروفسور سميعي، براي استفاده از دانش و تجربه ايشان براي احداث بزرگ‌ترين مركز تحقيقاتي و درماني مغز و اعصاب جهان، اين زمين با كاربري خدماتي و درماني را به نرخ كارشناسي روز از شهرداري تهران خريداري كرده است و فرآيند ساخت اين مركز تحت نظارت پروفسور سميعي هم اينك در مراحل انتهايي قرار دارد.
۲- زهراسادات مشير (همسر شهردار تهران)، يكي از اعضاي نه گانه هيات امنا هستند و امتياز مالكيت اين بيمارستان و اموال اين موسسه متعلق به هيچ شخص حقيقي و حقوقي نيست و كاملا وقف عام است.
۳- اعضاي محترم شوراي شهر تهران، به دليل منحصر به فرد بودن اين پروژه و ابعاد فرامنطقه‌اي آن، از ابتدا در جريان اتفاقات و روند پيشرفت آن بوده اند و مصوبات متعددي جهت پيشرفت اين پروژه ممتاز درماني كشور داشته‌اند.
۴- يكي از دلايل اصلي تاسيس اين مركز مجهز و روزآمد، ارايه خدمت به بيماران اعصاب و روان و قطع نخاعي كشورمان است كه در شرايط فعلي ناگزير از صرف هزينه‌هاي كلان درماني و در موارد بسياري، سفر به خارج از كشور براي درمان هستند. روشن و بديهي است كه اين حركت كه با همت مردم خير ايران اسلامي صورت مي‌پذيرد، از مصاديق خدمت به آرمان‌هاي شهداست.
اما جالب اينجاست كه اين جوابيه در بسياري از سايت‌ها و خبرگزاري‌ها همراه با دفاعيه محسن پيرهادي، عضو اصولگراي شورا و از حاميان شهردارتهران بود كه به گفته اين خبر در صفحه اينستاگرام خود اينچنين نوشته بود: آنچه آقاي حافظي در توييت آخر خود به آن اشاره كرده‌اند زميني است كه براي ساخت بيمارستان پروفسور سميعي كه افتخار هر ايراني است و البته خيريه و وقف عام است اختصاص يافته و آقاي قاليباف صرفا فراهم‌كننده تسهيلات آن براي ايجاد اين بيمارستان بزرگ بوده است و خود كمترين سهمي در آن ندارد. پيرهادي در ادامه با جملاتي نيش‌دار كه رنگ و بوي تمسخر را داشت آورده است: حدود يكسال است كه ائتلافي نانوشته بين آقاي رحمت‌الله حافظي و اصلاح‌طلبان تندرو براي تخريب محمدباقر قاليباف به وجود آمده است. باتوجه به شناخت چند ساله‌اي كه از ايشان پيدا كرده‌ام مي‌توانم دليل شاد گويي‌هاي او را اين بدانم كه او مي‌كوشد با ژست‌هاي آنچناني بحث‌هايي غير منصفانه و غير كارشناسي را با پوسته‌اي به ظاهر زيبا در شوراي شهر مطرح كند.
موسسه خيريه امام رضا (ع) و ساخت بيمارستان مغز و اعصاب
يكي از فعاليت‌هاي اين مجموعه براساس آنچه در سايت آن آمده ساخت و معرفي مركز تحقيقات علوم مغز و اعصاب ايران است. يعني همان بيمارستاني كه حافظي از واگذاري زمين آن به عنوان تخلفي از سوي شهرداري ياد كرده است. متولي، مديرعامل خيريه متوسلين به امام رضا (ع) در نشستي خبري كه در سال 93 در مورد ساخت اين مجموعه عظيم برگزار كرده بود در تشريح وضعيت اين بيمارستان گفته بود: بيمارستان فوق تخصصي و مركز بين‌المللي آموزشي و پژوهشي تحقيقاتي علوم مغز و اعصاب ايران (IINI) توسط موسسه خيريه متوسلين به امام رضا(ع) و با پيشنهاد و زيرنظر مستقيم پروفسور سميعي در حال ساخت است. متولي در همان جلسه اعلام كرده بود كه براي تكميل آن حدود 86 ميليون يورو معادل 700 ميليارد تومان هزينه نياز است. وي همچنين مدعي شده بود كه شرط پروفسور سميعي براي همكاري با اين پروژه خيريه بودن آن و عدم واگذاري آن به بخش خصوصي يا دولتي بوده است.
ابهام در اختيارات شورا و شهردار
اما هيچ يك از اين جوابيه يا اظهارات، براي ابهاماتي كه در پس خبر حافظي پيش مي‌آيد، پاسخي را ارايه نمي‌كنند؟ اينكه آيا شهردار تهران مي‌تواند زميني را كه قيمت آن بين چهار تا پنج ميليون است، به قيمتي كمتر از 150 هزار تومان بفروشد؟ آن‌هم در شرايطي كه به ادعاي خودش، قانون به وي اجازه داده تا در معاملات و واگذاري‌ها تا 50 درصد تخفيف دهد نه بين 90 تا 95 درصد تخفيف به بهانه خيريه بودن يك اقدام. گفته مي‌شود كه شهرداري كمك به اين خيريه را هر ساله در بودجه سالانه خود نيز آورده است، به‌طوري‌كه به گفته ابوالفضل قناعتي امسال 35 ميليارد تومان كمك به اين خيريه به تصويب شورا رسيده است. حالا سوال اين است كه اگر شهرداراين اختيار را داشته طبق كدام بند و مصوبه قانوني بوده است و اگر نبوده چرا اعضاي كميسيون برنامه و بودجه شورا و بقيه اعضا ايرادي به اين رديف نگرفته‌اند؟
علي صابري: خانه از پاي بست ويران است
علي صابري، عضو حقوقدان شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: مشكل اصلي از جايي شروع مي‌شود كه ما واقعا نمي‌دانيم كه شهردار به‌طور شفاف چه اختياراتي را دارد. هر وقت هم كه ايرادي مي‌گيريم، به آيين نامه يا مصوبه‌اي اشاره مي‌كنند و خود را مبرا مي‌دانند. مثلا وقتي من و آقاي دبير مي‌گفتيم اساسنامه‌هايي كه شركت‌هاي زير مجموعه شهرداري ارايه مي‌دهند، معلوم نيست اساسنامه مصوب شوراست يا اساسنامه مصوب خود شهرداري به همين دليل بود. در مورد واگذاري‌ها نيز ما هنوز نمي‌دانيم شهرداري چه اختياراتي دارد و اينكه آيا اين اقدامات مصوب شورا و قانون است يا مصوب خود شهرداري. تا اين مساله حل نشود و تكليف شهرداري و شوراي شهر و وزارت كشور مشخص نشود، شهرداري همچنان مي‌تواند به راحتي اقداماتي اينچنيني‌اش را توجيه كند.  
وي به طنز ادامه داد: من از آقاي قاليباف تعجب مي‌كنم. در مورد املاك نجومي، اگر ايشان اختيار داشته چرا فقط 50 درصد تخفيف مي‌داده، خب مي‌توانسته املاك را رايگان بذل و بخشش كند. اصلا چه كسي است كه از بذل و بخشش خوشش نيايد به من هم اگر چنين زمين و املاكي با چنين شرايطي پيشنهاد شود و بدانم و مطمئن باشم كه قانوني است، آن را مي‌پذيرم. در حقيقت اگر حدود اختيارات شهردار مشخص شود مي‌توان فهميد كه وي تخلف كرده يا نه.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون