• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3655 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ آبان

ناآرامي‌ها در يمن پس از 72 ساعت از سر گرفته شد

دوباره آتش پس از آتش‌بس

گروه جهان

پس از 72ساعت آتش‌بس اعلامي در يمن كه به صورت‌هاي مختلف توسط ائتلاف سعودي نقض شد حالا از صنعا خبر مي‌رسد كه از سحرگاه روز يكشنبه و پس از پايان آتش‌بس رسمي در يمن، جنگنده‌هاي سعودي مجدد عمليات‌هاي خود را آغاز كرده‌اند. گفتني است آتش‌بسي كه در دقيقه پاياني روز چهارشنبه آغاز شد براي باز كردن راهي براي به جريان انداختن كمك‌هاي بشردوستانه بود كه طي سه روز بنا بود عربستان عمليات‌هاي خود را متوقف كند. در طول اين سه روز هر طرف، ديگري را به نقض آتش‌بس متهم كرد و سازمان ملل متحد در طول اين روزها تلاش كرد تا بتواند اين آتش‌بس سه روزه را تمديد كند اما اكنون با پايان دوره آتش‌بس بدون هرگونه توافقي براي ادامه آن، آتش‌بس سه روزه به پايان رسيد و حملات جنگنده‌هاي سعودي عليه يمن آغاز شد. مقامات دولت مستعفي يمن معتقدند كه حوثي‌ها عمدا آتش‌بس را خنثي كردند تا روند صلح را متوقف كنند اما شواهد نشان مي‌دهد كه جنگنده‌هاي سعودي آتش‌بس را شكستند تا يك‌بار ديگر همه شرايط به حالت اوليه باز گردد. دور جديد حملات جنگنده‌هاي سعودي مناطق شرقي و جنوبي صنعا را مورد هدف قرار دادند. در طرف مقابل نيز نيروهاي حوثي پس از شكست آتش‌بس حملات توپخانه‌اي را به منطقه تعز در جنوب يمن ترتيب دادند. آنگونه كه شبكه خبري حوثي‌ها گزارش دادند جنگجويان حوثي حملات توپخانه‌اي را عليه نيروهاي منصور هادي در نزديكي تعز آغاز كرده‌اند.
اين حملات در حالي آغاز شد كه اسماعيل ولد شيخ احمد، نماينده ويژه دبيركل سازمان در امور يمن به صنعا رفته بود تا در مورد گزينه‌ها براي يك راه‌حلي سياسي با دولت قانوني يمن و انصارالله مذاكره كند. اين در حالي است كه شيخ احمد با پايان زمان آتش‌بس از تمامي طرف‌ها خواسته بود تا به اين روند 72 ساعت ديگر پايبند باشند.
سازمان ملل و ديپلمات‌هاي آن اميدوار بودند وقفه در اين درگيري‌ها بتواند راه را براي مذاكره و پايان دادن به جنگ 19 ماهه كه حداقل جان 10 هزار نفر را در يكي از فقيرترين كشورهاي جهان گرفته است را باز كند. اما حالا به نظر مي‌رسد يك‌بار ديگر تمامي اين اميدها در صبح يكشنبه از بين رفته است. همچنين پيش از شكست آتش‌بس، فرانك والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان در تماس تلفني با جان كري، وزير خارجه امريكا عنوان كرده بود آتش‌بس 72 ساعته در يمن نوعي فرصت است و بيش از آن هم چيزي نيست و تلاش‌ها اوايل هفته آينده ادامه خواهد داشت.
اسماعيل ولد شيخ احمد اميدوار بود تا اين آتش‌بس ادامه پيدا كند. او گفته بود ما مي‌خواهيم با ادامه آتش‌بس كمك رساني را در طول روزهاي آينده افزايش دهيم. ولدشيخ احمد عنوان كرده بود كه در طول اين سه روز اگرچه آتش‌بس از سوي دو طرف در مناطق مختلف نقض شده است اما پايبندي به آتش‌بس كماكان ادامه دارد.
در اواخر روز شنبه ولد شيخ احمد به پايتخت عربستان رفت و با علي محسن‌الاحمر، معاون اول منصور هادي ملاقات كرد و گفت كه ما در حال خويشتنداري هستيم در حالي كه 400بار آتش‌بس توسط نيروهاي انصارالله نقض شده است. اين ششمين آتش‌بس رسمي بوده است كه از زمان آغاز درگيري‌هاي يمن برپا شده اما هيچگاه به سرانجام مناسبي نرسيده است.
حالا در ميان تناقض‌هايي كه در بحث چگونگي نقض آتش‌بس در يمن وجود دارد، حملات ائتلاف سعودي عليه مردم يمن افزايش پيدا كرده است و سازمان ملل تماس‌هاي مكرري براي ادامه روند آتش‌بس با عربستان سعودي برقرار كرده كه به نظر مي‌رسد تا زمان تنظيم اين گزارش به نتيجه نرسيده است. با اين حال اسماعيل ولد‌شيخ‌احمد معتقد است كه كمك‌هاي بشردوستانه در طول اين سه روز به مناطقي رسيده است كه پيش از آن غير قابل دسترس بوده است. اما عبدالمالك مخلافي، وزير خارجه دولت مستعفي يمن اين اقدامات را براي روند صلح در يمن بي‌فايده خوانده است. مخلافي به خبرگزاري فرانسه گفت: اين آتش‌بس بي‌فايده است چرا كه حتي اگر ما آن را قبول داشته باشيم طرف ديگر هيچ تعهدي به آتش‌بس و احترامي به آن نمي‌گذارد. احمد پيش از شكست آتش‌بس در صفحه شخصي خود در فيس بوك عنوان كرد كه اگر احزاب مختلف يمني به توافق برسند اين آتش‌بس 72 ساعته تجديد پذير است. آنگونه كه شيخ احمد هدفگذاري كرده بود قصد داشت تا با ادامه آتش‌بس روند كمك‌رساني را به مناطق مختلف يمن گسترش دهد كه حالا با اين روند ادامه كمك‌رساني‌ها در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است.
برخي خبرها حاكي از آن بود كه در صنعا علي عبدالله صالح، رييس‌جمهور سابق يمن و مقامات نظامي و انصارالله براي ادامه آتش‌بس مشغول مذاكره بودند كه جنگنده‌هاي ائتلاف حملات خود را به صنعا از سر گرفتند. آنگونه كه سايت صبانيوز گزارش داده، 9 حمله هوايي روز يكشنبه در پايتخت صورت گرفته است. بسياري معتقدند اگرچه در طول اين سه روز از حجم حملات هوايي كاسته شده بود اما درگيري‌هاي زميني بين نيروهاي منصور هادي و سربازان يمني در نزديكي مرز با عربستان ادامه داشت.
حالا تمام تلاشي كه براي پايبندي به آتش‌بس صورت گرفته بود عملا از بين رفته است و به نظر مي‌رسد اسماعيل ولد شيخ احمد تلاش خود را براي آتش‌بس هفتم آغاز كند زيرا به نظر مي‌رسد آتش‌بس ششم عملا شكست خورده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون