• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3655 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ آبان

نيروهاي عراقي در پنج كيلومتري موصل

داعش براي ارتش، فرش قرمزي از مين پهن كرد

گروه جهان|نيروهاي عراق پشت دروازه‌هاي موصل. هفت روز از آغاز ماراتن احتمالا طولاني‌مدت ارتش عراق براي بازپس‌گيري شهري كه به بهشت موصل بدل شده مي‌گذرد. روند پيشروي به سمت موصل گاه به كندي و در ساعاتي با سرعت پيش مي‌رود. بر اساس تازه‌ترين اخبار، در روز يكشنبه ارتش عراق با آزادكردن چند شهر، از محور شرقي به دروازه‌هاي موصل رسيد. نيروهاي عراقي توانستند شهر قره‌قوش، مركز شهرستان حمدانيه را كه يك شهر مسيحي‌نشين است، آزاد كنند. با آزادي قره‌قوش عملا بايد شهرستان حمدانيه كه با مرزهاي شرقي شهر موصل تنها ۵ كيلومتر فاصله دارد را آزاد شده به حساب آورد. شهر برطله در شرق موصل نيز توسط نيروهاي پيشمرگه از كنترل داعشي‌ها خارج شده و نيروهاي عراقي به شهر تلكيف نيز وارد شده‌اند. شهر بعشيقه اكنون در برنامه عملياتي نيروهاي عراقي قرار گرفته تا با كنترل بر آن يكي ديگر از شهرهاي مهم اطراف موصل از كنترل داعش خارج شود. به گزارش منابع محلي، نيروهاي مشترك با ورود به شهرستان حمدانيه به دروازه‌هاي شهر موصل رسيده‌اند و اكنون در پنج‌كيلومتري موصل هستند. البته معناي ميداني قرار گرفتن در پنج كيلومتري موصل با مسافت جغرافيايي آن فرق دارد و پيش‌بيني مي‌شود كه عمليات آزادسازي كامل به اين سرعت صورت نگيرد. نيروهاي عراقي مي‌گويند كه تعداد نيروهاي داعش در داخل موصل احتمالا ميان چهار تا هشت هزار نفر است و اين نيروها نيز به اين دليل كه موصل را در اين دو سال به بهشت امن خود بدل كرده بودند مقاومت سختي از خود نشان خواهند داد. منابع محلي پيش‌بيني مي‌كنند كه با كم شدن فاصله ميان نيروهاي عراقي با موصل، جنگ تن‌به‌تن ميان دو طرف آغاز شود. در شرايطي كه عمليات موصل با موفقيت به پايان برسد، تروريست‌ها به سمت رقه در سوريه حركت خواهند كرد. تا لحظه تنظيم اين گزارش در مجموع 30 روستا از موصل آزاد شده است كه 20 روستا را نيروهاي كرد آزاد كرده‌اند.
ترفندهاي عجيب داعش براي مهار حملات
به تلاش‌هاي داعش براي كند كردن عمليات ارتش عراق در بازپس‌گيري موصل به اين شهر شكل و شمايل هاليوودي بخشيده است. داعش يا خانواده‌ها را گروگان مي‌گيرد يا اقدام به اعدام دسته‌جمعي مي‌زند يا آتش‌سوزي‌هايي به راه مي‌اندازد تا نيروهاي ارتش عراق و پيشمرگه يا حشدالشعبي را با مشكلات تنفسي روبه‌رو كند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، يكي از اين دو مسوول امريكايي كه خواست نامش فاش نشود، با اشاره به اين آتش‌سوزي اخير كارخانه گوگرد گفت: در واقع باد سمت جنوب موصل مي‌وزد و دود حاصل از اين آتش‌سوزي عامدانه داعش را به اين منطقه مي‌آورد و نيروهاي ما در پايگاه قياره ضمن ادامه عمليات خود در اين منطقه در اقدامي احتياطي از ماسك‌ و تجهيزات شخصي خود استفاده كرده‌اند. نيروهاي امنيتي عراق پيش‌بيني كردند كه دود حاصل از اين آتش‌سوزي حدود دو تا سه روز ادامه داشته باشد. از سوي ديگر، خبرگزاري فرانسه به نقل از يك افسر عراقي اعلام كرد كه دودهاي سمي حاصل از اين آتش‌سوزي منجر به مرگ دو غيرنظامي شده است. همچنين منابعي در بيمارستان منطقه القياره نيز اعلام كردند، حدود ۱۰۰۰ تن در چند روز اخير با مشكلات تنفسي ناشي از استنشاق گازهاي سمي براي درمان به اين بيمارستان مراجعه كرده‌اند. اين در حالي است كه اسپوتنيك به نقل از يك مقام عراقي گزارش داد داعش كارخانه داروسازي در نينوا را نيز آتش‌ زد تا به دست نيروهاي عراقي نيفتد. اين كارخانه گواهينامه بين‌المللي ايزو را در سال ۲۰۰۷ به دست آورد و از مهم‌ترين كارخانه‌هاي داروسازي به شمار مي‌رود. داعش همچنين روز شنبه هتل پنج‌ستاره نينوا را كه مقر خود كرده بود، به‌طور كامل منفجر كرد. گزارش‌هاي رسيده از موصل حاكي از اين است كه اين گروه تروريستي نحوه عمليات نظامي خود عليه نيروهاي عراقي را به صورت بي‌سابقه‌اي پيشرفته‌تر و متنوع‌تر كرده است كه براي نخستين‌بار شامل استفاده از پهپادهاي درون است. به گزارش ايسنا، خبرنگار شبكه سي‌ان‌ان گفت كه داعش اين پهپادها را به روي نيروهايي كه در حال پيشروي هستند، پرتاب مي‌كند. داعش همچنين از نظريه‌هاي تجهيزات نظامي بي‌سابقه‌اي استفاده كرده است كه از جمله آنها كار گذاشتن مين‌هاست. نيويورك تايمز نوشت كه داعش از پهپادها استفاده و آنها را به بمب مجهز مي‌كند و از راه دور آنها را هدايت مي‌كند كه اين تحولي جديد در تاكتيك‌هاي نظامي داعش است. خبرنگار بي‌بي‌سي نيز گزارش داد كه داعش مين‌هاي زميني را همچون فرش قرمزي براي استقبال از نيروهاي مهاجم كار مي‌گذارد. كارشناسان مواد منفجره ۳۰۰ مين را در تلاش براي رسيدن به موصل از محور شمالي زدودند. سي‌ان‌ان نيز گزارش داد كه داعش ۲۸۴ مرد و پسر را اعدام كرد و براي انتقال جسد كشته‌شدگان به گوري در نزديكي دانشكده كشاورزي موصل از بلدوزر استفاده كرد. يك منبع در اين خصوص گفت كه اين مردها و پسرها از روستاهاي اطراف موصل آورده شده بودند و به عنوان سپر انساني عليه نيروهاي عراقي و نيروهاي ائتلاف مورد استفاده قرار مي‌گرفتند و علت اقدام داعش براي اعدام آنها مشخص نيست.
عراق مايل باشد در اين كشور مي‌مانيم
اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا در جريان سفر پيش‌بيني نشده به عراق به بغداد و اربيل سفر كرد. وي كه از تركيه راهي اين كشور همسايه شده بود در واپسين هفته‌هاي حضور باراك اوباما در قدرت بايد وضعيت مشخص‌تري از پرونده عراق را به دولت آتي تحويل بدهد. در حالي كه باراك اوباما هشت سال پيش با شعار بازگرداندن سربازان امريكايي به خانه به كاخ سفيد آمده بود، كارتر در ديدار با سربازان امريكايي گفت: ما دنبال ايفاي نقش احتمالي نيروهاي امريكايي در زمينه مبارزه با تروريسم و آموزش نيروهاي عراقي بعد از آزادي شهر موصل هستيم. داعش به تدريج در شهرهاي بزرگ شكست خواهد خورد و به تاكتيك‌هاي جديد متوسل خواهد شد براي همين اگر عراق مايل باشد ما به اين كشور كمك خواهيم كرد. ما نقش احتمالي نيروهاي امريكايي در آينده عراق و نياز مبرم به كمك‌هاي انساني و بازسازي مناطق آسيب ديده را بررسي مي‌كنيم. اين يك ماموريت دفاعي يا ماموريت ارتش عراق نيست بلكه بخش مهمي از روند برقراري صلح است. ما نياز به فكر و بررسي بيشتر درباره آينده موصل داريم.
خبري از پشتيباني امريكا نيست
نيروهاي عراقي، پيشمرگه‌هاي كرد و حشدالشعبي بخش اعظمي از تمركز خود را بر بازپس‌گيري موصل گذاشته‌اند و اين در حالي است كه برخي از اين منابع به روزنامه امريكايي واشنگتن پست گفته‌اند كه پشتيباني هوايي ائتلاف تحت رهبري امريكا از شركت‌كنندگان در عمليات مربوط به بازپس‌گيري موصل بسيار كاهش يافته است. نيروهاي كرد و عراقي تا پيش از اين با حمايت هوايي ائتلاف تحت رهبري امريكا توانسته‌اند اراضي زيادي را از گروه تروريستي داعش پس بگيرند اما اكنون برخي از اين نيروها در جريان حمله براي بازپس‌گيري شهر موصل كه بزرگ‌ترين حمله در عراق از زمان حمله سال 2003 امريكا به اين كشور محسوب مي‌شود از عدم دريافت پشتيباني هوايي وعده داده شده به آنها گلايه كردند. برخي فرماندهان ارتش عراق كه از سمت جنوب شرق پيشروي مي‌كنند گفته‌اند كه تقريبا در زمينه دريافت پشتيباني هوايي فراموش شده‌اند حتي اعضاي نيروهاي مبارزه با تروريسمي كه همكاري نزديكي با ائتلاف تحت رهبري امريكا دارند، گفتند: پوشش هوايي از آنها درنخستين روز درگيري «نااميد‌كننده» بوده است.
تعهد تركيه  به ترك خاك عراق
اشتون كارتر در دو روز گذشته نقش ميانجي ميان تركيه و عراق را ايفا كرده است. وي كه پس از ديدار با مقام‌هاي ترك با پيام اصرار تركيه براي حضور در عمليات موصل راهي بغداد شد، تعهدهايي به عراق در خصوص حضور تركيه در عمليات موصل داده است. در حال حاضر تركيه در عمليات موصل به شكل گسترده‌اي دخالت دارد. براساس توافقي كه برخي منابع مي‌گويند اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا با خود به عراق آورده، تركيه با ضمانت امريكا متعهد مي‌شود كه نيروهاي خود را در روز بعد از اعلام پيروزي در موصل، از عراق خارج كند و سلاح‌هاي سنگيني كه در اختيار دارد، به عنوان هديه به ارتش عراق بدهد.
كنترل پيشمرگه‌ها بر شهرك بعشيقه
رييس اقليم كردستان عراق در ديدار با وزير دفاع امريكا از آزادسازي شهرك استراتژيك بعشيقه در شرق موصل خبر داد. اشتون كارتر در آغاز ورود به اربيل مورد استقبال نيچروان بارزاني، نخست وزير اقليم كردستان عراق قرار گرفت. مسعود بارزاني، رييس اقليم كردستان عراق در اين ديدار كارتر را در جريان پيشروي‌هاي ارتش عراق در موصل قرار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون