• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3658 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۶ آبان

چهره‌ها - خبرها

لاوروف، ميزبان ظريف و معلم
ديدار دوستان در مسكو. سرانجام خبر گمانه‌زني‌ها در خصوص حضور وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه در مسكو تاييد شد. وليد معلم امروز به مسكو مي‌رسد و تا روز شنبه در پايتخت روسيه به رايزني‌هايش با همتاي روس ادامه خواهد داد. اين رايزني‌هاي دوجانبه در حالي صورت مي‌گيرد كه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران نيز روز جمعه راهي مسكو خواهد شد. به نظر مي‌رسد كه روز جمعه، مسكو ميزبان ديداري سه جانبه ميان وزراي امور خارجه كشورهايي خواهد بود كه در 5 سال و نيم گذشته به نوعي اشتراك منافع را در پرونده سوريه تجربه كرده‌اند. اين نخستين ديدار ميان وزراي امور خارجه روسيه، سوريه و ايران پس از نشست لوزان است كه در آن بازيگران مهم منطقه‌اي در پرونده سوريه با حضور روسيه و امريكا در خصوص گره سياسي و بحران انساني در حلب ديدار و رايزني كردند. وزارت امور خارجه روسيه مي‌گويد كه در اين نشست درباره موضوعات نظامي، سياسي و اوضاع انساني در سوريه صحبت خواهد شد. با توجه به گره كور بحران انساني در حلب به نظر مي‌رسد كه ايران، روسيه و سوريه بايد مواضع خود در خصوص سوريه را بازنگري و هماهنگ كنند.

عراقچي: اقدامات ايران مانع از تسلط داعش بر منطقه شد
معاون وزير امور خارجه گفت: اقدامات جمهوري اسلامي مانع از تسلط داعش بر منطقه شد. به گزارش تسنيم، سيدعباس عراقچي در اجلاس جوانان جهان اسلام در تالار شهر مشهد با تاكيد بر اينكه امروزه اسلام با تهديدات بسياري روبه‌رو است، گفت: فرقه‌گرايي، تشويق به برادركشي و پيروي از تفكرات تروريستي امروزه قلب جهان اسلام را مورد هدف قرار داده است و داعش نيز به عنوان مولودي نابكار در حال نشان دادن هويت اسلامي به‌صورت غلط است. وي افزود: در حال حاضر اين تروريسم كور كه ناشي از تفكرات داعش است در اقصي‌ نقاط جهان به جنايت‌هاي وسيعي دست زده كه مي‌توان نمونه‌هاي آن را در عراق و سوريه ديد. معاون وزير امور خارجه با يادآور شدن فعاليت‌هاي تروريستي در كشور سوريه گفت: تروريست‌ها با دولت قانوني رييس‌جمهور بشار اسد به مبارزه پرداخته‌اند و مي‌توان قاطعانه گفت كه اگر كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران و برخي كشورهاي ديگر نبود امروزه ما شاهد تسلط تروريست‌هاي داعشي در اين نقطه مهم از جهان اسلام بوديم. عراقچي هشدار داد: از اينجا لازم است از كشورهايي كه از گروه‌هاي تروريستي در سوريه و عراق حمايت مي‌كنند بخواهم كه پشتيباني‌هاي مالي و لجستيكي خود را قطع كنند و به مبارزه صحيح با اين آدم‌كشان قاتل بپردازند.

آغاز تلاش‌ها براي تمديد قانون تحريم‌هاي ايران
خبرگزاري رويترز براساس اطلاعات منابع خود مي‌گويد مجلس نمايندگان امريكا تا اواسط نوامبر (دهه سوم آبان ماه) در خصوص تمديد قانون تحريم‌هاي ايران رأي‌گيري مي‌كند. به گزارش فارس، دوره
10 ساله قانون تحريم‌هاي امريكا عليه ايران كه زيربناي تحريم‌هاي يكجانبه اين كشور ضد جمهوري اسلامي به شمار مي‌آيد، سال آينده به اتمام مي‌رسد. با اين وجود قانونگذاران امريكايي تمديد زودهنگام اين قانون را پيامي به ايران دانسته و خواستار موافقت كاخ سفيد با تصويب اين قانون در سال جاري هستند. گروهي از نمايندگان كنگره متمم‌هايي را هم به اين قانون اضافه‌ كرده‌اند كه خواستار اعمال محدوديت‌هاي بيشتر براي ايران است. خبر اين رأي‌گيري زودهنگام را از دستياران اعضاي كنگره به رويترز داده و گفته كه اين نهاد، همان متن قانون قديمي را بدون تغيير تصويب خواهد كرد ولي در خصوص كسب آراي لازم براي تصويب آن در سنا، ابراز ترديد كرده است؛ دليل اين ترديد دستياران كنگره، نگراني‌هاي دولت فعلي امريكا در خصوص تبعات چنين مصوبه‌اي بيان شده است. دولت امريكا بارها و بارها در پسابرجام از تريبون‌هاي مختلف اعلام كرده كه به تعهدات برجامي خود پايبند بوده و شكايت‌هاي ايران بي‌مورد است.

روسيه مي‌تواند جنگنده‌هاي امريكايي را سرنگون كند
رييس اداره اطلاعات ملي امريكا مي‌گويد، اگر يك منطقه پرواز ممنوع در سوريه ايجاد شود، روسيه مي‌تواند جنگنده‌هاي امريكايي را سرنگون كند. به گزارش ايسنا، به نقل از سي بي‌اس، جيمز كلاپر، رييس اداره اطلاعات ملي امريكا در اين باره ادامه داد: من بعيد نمي‌دانم كه روس‌ها اگر احساس كنند كه جنگنده‌هاي امريكايي نيروهاي زميني آنها را تهديد مي‌كنند، به جنگنده‌هاي ما حمله كرده و آنها را سرنگون كنند. كلاپر ادامه داد: روسيه سيستم دفاع هوايي بسيار پيشرفته و كارآمدي را در سوريه مستقر كرده و اگر قصد استفاده از آن را نداشت آن را مستقر نمي‌كرد. اين در حالي است كه دولت امريكا از ايجاد منطقه پرواز ممنوع يا منطقه امن براي غيرنظاميان در سوريه به دليل پيچيدگي استقرار و استفاده نيرو در آن و احتمال تقابل نظامي مستقيم بين امريكا و روسيه خودداري كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون