• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3660 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان

اف‌بي‌‌آي شوك ديگري به كمپين دموكرات‌ها وارد كرد

دردسرهاي هما براي هيلاري

ميثم سليماني

ماه اكتبر و سورپرايزهايش دست از سر نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا بر نمي‌دارند. در آخرين روزهاي منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده كه كمپين‌هاي نامزدهاي دموكرات و جمهوريخواه خود را آماده برگزاري انتخابات و ادامه نشست‌هاي انتخاباتي مي‌كردند به ناگاه نامه‌اي از سوي اف.بي.‌آي همه را سورپرايز كرد. نامه‌اي كه از سوي رييس پليس فدرال امريكا به كنگره امريكا ارسال شده، نشان مي‌دهد كه پرونده ايميل‌هاي هيلاري كلينتون كه در ماه ژوئن بسته شد دوباره بازگشايي شده و بناست كه پليس فدرال امريكا بر روي اين ايميل‌ها تحقيق كند. البته شواهد امر نشان مي‌دهد كه اين ايميل‌ها به صورت مستقيم ارتباطي با هيلاري كلينتون ندارد بلكه اين ايميل‌ها مربوط به آقاي آنتوني دي‌وينر شوهر جدا شده از مشاور ارشد كلينتون، يعني هما عابدين است. در نامه اف‌بي‌آي به كنگره نشان مي‌دهد كه آقاي وينر عكس‌ها و پيام‌هاي غيراخلاقي را براي يك دختر پانزده ساله در كاروليناي شمالي ارسال مي‌كرده است. گفتني است آقاي وينر نماينده دموكرات سابق كنگره از نيويورك تا سال 2011 بوده است.
جيمز بي‌كامي، رييس اف‌بي‌آي در نامه خود عنوان كرده است كه در اسنادي كه در حال بررسي بودند به ايميل‌هاي برخورد كردند كه مربوط به اطلاعات طبقه‌بندي شده بوده كه هنوز مشخص نيست از سرور خصوصي خانم كلينتون اين ايميل‌ها به دست آمده يا خير كه اين موضوع هنوز مشخص نيست و اف‌بي‌آي در حال بررسي اين موضوع است. بي‌كامي با اين حال به خبرنگاران گفت اين ايميل‌ها به دليل اينكه به تازگي كشف شده است خود را موظف دانستيم تا به اطلاع كنگره برسانيم.
گفتني است بحث استفاده خانم كلينتون از سرور شخصي خود براي ارسال ايميل‌هاي طبقه‌بندي شده در دوره وزارت امور خارجه اين كشور پيش از اينكه او در كنواسيون ملي دموكرات‌ها به عنوان نامزد نهايي حزب معرفي شود، بسته شد. حالا كه كمتر از 10 روز به انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده اعلام اين موضع از سوي پليس فدرال امريكا كمپين هيلاري كلينتون را به‌شدت خشمگين و جمهوريخواهان را خشنود كرده است.
هيلاري كلينتون كه پس از افشاي اين ايميل‌ها به ميان خبرنگاران آمد و با چهره نسبتا عصباني در بيانيه‌اي عنوان كرد كه ما از اف‌بي‌آي درخواست مي‌كنيم كه تمام اطلاعات به دست آمده را منتشر كند. او همچنين با اشاره به نزديك بودن زمان انتخابات تاكيد كرد تا سريع‌تر توضيحات شفاف و روشن خود را ارايه دهند.
در طرف مقابل دونالد ترامپ كه در ميان هواداران خود در نيوهمپشاير حاضر شده بود هرچند كه قصد داشت چهره‌اي جدي را از خود به نمايش بگذارد اما خوشحالي در زيرپوست چهره او نمايان بود به هواداران با اعلام خبر گشوده شدن پرونده هيلاري كلينتون گفت: شايد در نهايت عدالت اجرا شود.  يك مقام ارشد اف بي‌اي به نيويورك تايمز گفته است كه ده‌ها هزار ايميل متعلق به خانم عابدين بر روي لپ‌تاپ آقاي وينر موجود بوده است كه در بخشي از تحقيقات اف‌بي‌آي به دست آمده بود. گفتني است حدود يك ماه پيش اف‌بي‌آي لپ‌تاپ و همچنين ‌آي‌پد و تلفن همراه آقاي وينر را ضبط كرده است. لازم به ذكر است كه وينر و خانم عابدين در ماه آگوست از يكديگر به دليل تبادل پيام‌هاي غيراخلاقي با زنان ديگر در رسانه‌هاي اجتماعي جدا شده است. اين رفتار آقاي وينر آينده سياسي او در كنگره و انتخابات شهرداري در سال 2013 را نابود كرده است.
با اين حال رييس پليس فدرال امريكا در نامه خود به كنگره عنوان كرده است كه نمي‌داند چه مدت بررسي ايميل‌ها به طول خواهد انجاميد. با اين حال يك مقام آگاه گفته است كه نمي‌دانند كه ايميل‌هاي كشف شده در تحقيقات قبلي نيز بوده‌اند يا خير.
در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد جمهوريخواهان در تمام نظرسنجي‌ها پشت سر خانم كلينتون قرار دارد. اما حالا نامه پليس فدرال امريكا به كنگره جان دوباره‌اي را به رگ‌هاي جمهوريخواهان و كمپين دونالد ترامپ تزريق كرده تا بتوانند در روزهاي باقي مانده روي اين موضوع عليه هيلاري كلينتون مانور دهند و شرايط نظرسنجي‌ها را به سود خود تغيير دهند.
با اين حال دونالد ترامپ در جمع هواداران خود تاكيد كرد: فساد هيلاري كلينتون در مقياسي است كه هرگز ديده نشده است و ما نبايد اجازه دهيم اين طرح فساد به دفتر بيضي كاخ سفيد راه پيدا كند. با اين حال دونالد ترامپ كه پس از تبرئه شدن هيلاري كلينتون توسط اف بي‌اي همواره آنها را مورد تمسخر براي اجراي قانون قرار مي‌داد، اما در سخنراني خود در نيوهمپشاير اقدام پليس فدرال امريكا را در خصوص اجراي قانون مورد ستايش قرار داد. با اين وجود كمپين هيلاري كلينتون از اف بي‌اي خواسته است تا اطلاعات بيشتري را در خصوص نامه‌اي كه به كنگره ارسال كرده ارايه دهد. جان دي پودستا رييس ستاد انتخاباتي كلينتون كه چندي پيش ايميل‌هاي او نيز مورد هك قرار گرفت در نامه‌اي خطاب به رييس اف بي‌اي گفت: نامه رييس كامي اشاره‌اي به ايميل‌هايي مي‌كند كه هيچ چيز مشخصي در آن ياد نشده و موضوع قابل توجهي را نيز روشن نكرده است. وي افزود: اين بسيار فوق‌العاده است كه چنين چيزي به ناگاه يازده روز پيش از انتخابات منتشر مي‌شود.
با اين حال اين اقدام پس از مدت‌ها كه كمپين كلينتون به دليل انتشار فايل صوتي ترامپ و افشاي فسادهاي اخلاقي او حالت تهاجمي نسبت به نامزد جمهوريخواهان داشتند، حالا شرايط بر عكس شده است و دموكرات‌ها در حال دفاع از خود هستند و با اين سورپرايز موضع دو كمپين به طور كامل تغيير كرده است و برخي از دموكرات‌ها نيز رفتار اف بي‌اي را مورد انتقاد قرار دادند. دايان فاينستاين، سناتور دموكرات گفته است، اعلام رييس اف‌بي‌آي بسيار مبهم است. سنت بر اين قرار دارد كه در مورد اينگونه تحقيقات سياسي حساس، درست اندكي پيش از انتخابات بايد نهايت احتياط را به خرج داد. دانا برازيل رييس موقت كميته ملي حزب دموكرات نيز از آقاي كامي در مورد گام‌هاي بعدي تحقيقات خواستار اطلاعات بيشتري شد و نسبت به تداخل اين موضوع با انتخابات ابراز نگراني كرد. وي عنوان كرد كه حتي ملايم‌ترين اقدامات پليس فدرال امريكا مي‌تواند انتخابات را تحت تاثير قرار دهد و ما از اين موضوع نگران هستيم. همچنين پليس فدرال تعهد دارد كه در مسائل سياسي بايد بي‌طرف باقي بماند.
با اين حال اكنون پس از هفته‌ها كه جمهوريخواهان سعي در توجيه رفتارهاي دونالد ترامپ در خصوص توجيه سوء رفتارهاي جنسي ترامپ و همچنين اعلام نظر او در خصوص عدم پذيرش نتايج انتخابات در صورت باخت هستند اين موضوع اكنون تبديل به فرصت مناسب براي خروج از اين فشار شده است. رينس پريبيوس رييس كميته جمهوريخواهان گفت: تصميم اف‌بي‌آي براي بازگشايي تحقيقات جنايي خود بر روي سرور ايميل‌هاي محرمانه هيلاري تنها يازده روز قبل از انتخابات نشان از جدي بودن مساله دارد و تاكيد كرد كه بايد به دنبال رد صلاحيت نامزد دموكرات‌ها در انتخابات بود. پل رايان رييس مجلس نمايندگان ايالات متحده نيز در سخناني گفت كه نبايد به او اجازه داده شود تا به جلسات طبقه‌بندي شده دسترسي داشته باشد. وي افزود هيلاري هيچكس جز خودش را نبايد سرزنش كند او به برخي از اسرار مهم ملت ما كه به وي سپرده شده بود خيانت كرده است.
گفتني است برخي جمهوريخواهان اكنون اين اتفاق را با بحث واترگيت دوره نيكسون مقايسه مي‌كنند. پرونده‌اي كه در خصوص شنود كنوانسيون انتخاباتي دموكرات‌ها يك ماه پيش از انتخابات رياست‌جمهوري سال 1972 گشوده شد كه هرچند موجب شكست نيكسون در آن انتخابات نشد اما در نهايت او به دليل فشارهاي متعدد بر روي اين پرونده مجبور به استعفا شد. حال بايد منتظر بود تا تاثير اين واقعه را بر انتخابات امريكا در روزهاي آينده مشاهده كرد، هرچند كه بسياري معتقدند اين موضوع در نتيجه نهايي انتخابات تاثيرگذار نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون