• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3660 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۹ آبان

چهره‌ها- خبرها

تلاش مسكو براي آشتي دادن عباس و نتانياهو

گنادي گاتيلوف، معاون وزير خارجه روسيه در كنفرانسي مطبوعاتي در شهر قدس اعلام كرد مسكو در تلاش است تا نشستي ميان «محمود عباس» رييس تشكيلات خودگردان و «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي برگزار كند. وي افزود: هنوز آمادگي‌هاي لازم براي اين كنفرانس ايجاد نشده و اين به دليل حساسيتي است كه دو طرف نسبت به اين موضوع دارند؛ اين همان دليل حضور ما در شهر قدس است تا آمادگي‌هاي قبلي براي معيارهاي دو طرف براي برگزاري نشست ايجاد شود. تلاش ما در حال حاضر بر تماس‌هاي ديپلماتيك تمركز دارد و هدف اصلي ما از سر‌گيري راه‌حل سياسي در نزديك‌ترين زمان ممكن است. اخيرا به برگزاري يك كنفرانس بين‌المللي براي دستيابي به راه‌حل در خاورميانه دعوت كرديم و اين ايده ما مورد قبول شوراي امنيت قرار گرفت؛ ‌پيش‌تر نيز تاكيد كرده بوديم ما به آماده كردن مقدمات يك كنفرانس بين‌المللي قبل از از سرگيري گفت‌وگوهاي مستقيم ميان فلسطيني‌ها و اسراييلي‌ها دست نخواهيم زد. از سوي ديگر مسكو ديروز اعلام كرد «ديميتري مدودوف» نخست‌وزير روسيه در 10 تا 11 ماه آينده (نوامبر) به فلسطين خواهد آمد و با «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و «محمود عباس» رييس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار خواهد كرد.


10 گروه تروريستي در ليست صلح امريكا

 هيات روسيه در سازمان ملل اعلام كرد كه واشنگتن در اقدامي 10 گروه از معارضان مسلح سوريه كه با گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه النصره همكاري داشتند را در ليست گروه صلح سوريه قرار داد. به گزارش فارس، هيات دايم روسيه در سازمان ملل در بيانيه‌اي اعلام كرد كه واشنگتن دو گروه از معارضان مسلح سوريه كه با تكفيري‌هاي «داعش» همكاري داشتند و همچنين هشت گروهي كه با گروه تروريستي جبهه النصره همكاري داشتند را در ليست گروه معارضاني كه آتش‌بس را پذيرفتند و به ليست صلح معروف است، قرار داد. در اين بيانيه آمده است: «واشنگتن دو گروه (از معارضان مسلح سوري) كه در كنار داعش مبارزه مي‌كنند به همراه هشت گروه ديگر كه با جبهه النصره همكاري دارند را در ليست شركت‌كنندگان در نظام آتش‌بس سوريه كه در اختيار روسيه قرار داده شده است، وارد كرده است. به‌علاوه وارد كردن جنايتكاران احرار الشام و نورالدين الزنكي در اين ليست، كاملا ليست امريكا را بي‌اعتبار مي‌كند». مسكو در ادامه افزود «به نظر مي‌رسد كه امريكا هيچ تعهد مكتوبي در خصوص آتش‌بس از گروه‌هاي تحت كنترل خود دريافت نكرده است. با وجود اين واقعيت كه روسيه آمادگي داشته تا نقشه‌اي را در اختيار واشنگتن قرار دهد كه طبق داده‌هاي ما از ماه مارس تاكنون، در آن مناطق تحت كنترل تروريست‌‌ها نشان داده شده است، امريكا نتوانسته است به تعهدات ماه فوريه خود در خصوص جداسازي جبهه النصره و گروه‌هاي معارضان ميانه‌رو عمل كند. از فوريه تا سپتامبر، گروه‌هاي مسلح معارض كه ظاهرا تحت حمايت واشنگتن هستند، دو هزار و 31 مرتبه آتش‌بس را نقض كردند و در نتيجه آن، سه هزار و 500 سرباز سوري كشته شدند».


كنايه  رييس سعودي‌ سازمان همكاري به رييس‌جمهور مصر

 دبيركل سازمان همكاري اسلامي در نشستي در تونس اظهارات اخير رييس‌جمهور مصر در نشست ملي جوانان اين كشور را مورد تمسخر قرار داد. به گزارش فارس، «اياد مدني» دبيركل سازمان همكاري اسلامي در نشست وزراي آموزش و پرورش كشورهاي عضو اين سازمان در تونس «عبدالفتاح السيسي» رييس‌جمهور مصر را مورد تمسخر قرار داد. مدني در بدو سخنراني‌اش مي‌خواست «محمد باجي قائد سبسي» رييس‌جمهور تونس را مورد خطاب قرار دهد كه اشتباها نام السيسي را بر زبان آورد و گفت: اشتباه فاحشي بود اما من مطمئنم در يخچال خانه شما به غير از آب چيز ديگري هم پيدا مي‌شود بر خلاف آقاي السيسي. اين كنايه مدني كه سابقه عهده داري وزارت حج و رسانه و فرهنگ عربستان را نيز در كارنامه خود دارد، به اظهارات اخير رييس‌جمهور مصر بود كه در نشست ملي جوانان اين كشور گفته بود من در يك خانواده ثروتمند بزرگ شدم اما زماني رسيد كه حدود 10 سال يخچال خانه‌ام جز آب چيز ديگري نداشت اما با عزت نفس كسي صداي مرا نشنيد. در پي انتشار فيلم اظهارات مدني رسانه‌هاي مصري به‌شدت از مدني انتقاد كردند و «مصطفى بكري» منتقد مصري در شبكه البلد گفت توهين مدني به همه مردم مصر بوده و اين اهانت مورد قبول نيست و نبايد يكي از مسوولان پيشين عربستان آن را به زبان بياورد. شبكه اون نيز مدني را به بي‌توجهي به عرف بين‌المللي متهم كرد و گفت اظهارات و كنايه‌اش به السيسي غير‌مسوولانه و غيرقابل قبول بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون