• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3664 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ آبان

توصيه سيد حسن خميني به وزير ارشاد:

نام نيك وزير ارشاد براي كساني مي‌ماند كه روي عقيده‌شان بايستند

گروه سياسي| « اگر مرد راه نيستيد وارد نشويد.» اين توصيه مهمي است كه يادگار امام در ديدار با وزير تازه راي اعتماد گرفته وزارت ارشاد مطرح مي‌كند. او به سيد رضا صالحي اميري كه ديروز ميهمان حرم امام بود، تاكيد كرد كه «هر كاري نيازمند ايستادگي است.» متولي وزارت فرهنگ و ارشاد‌اسلامي همان وزارتخانه‌اي كه اين روزها با دردسرها و فشارهاي زيادي روبه‌رو است ديروز توصيه‌هاي سيد حسن خميني را شنيد. سيد‌حسن خميني در اين ديدار گفت: « در دوران مختلف مديريت وزارت ارشاد نام نيك براي كساني باقي مانده است كه روي عقيده‌شان ايستادند.»

فرهنگ را با اصالت خودش مورد اصالت قرار دهيم
به گزارش جماران، سيدحسن خميني در ديدار وزير، معاونان و كاركنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه اهل فرهنگ بايد براي فرهنگ اصالت قايل باشند، اظهار كرد: اينكه فرهنگ ابزاري براي اقتصاد، سياست و... باشد در جاي خود قابل نقد است اما اهالي اين حوزه به‌طور ويژه، نگاه‌شان به فرهنگ نبايد ابزاري باشد. يادگار امام با اشاره به نوع ديگر نگاه ابزاري به فرهنگ گفت: گاهي ممكن است به فرهنگي بتازيم تا يك جريان سياسي را منكوب كنيم، گاهي هم مي‌توان فرهنگ را دستمايه تخريب يك انديشه سياسي قرار دهيم يا فرهنگي را بكوبيم تا نفع اقتصادي – اجتماعي و اقبال عمومي را از يك كانون‌برداريم. وي با مضر خواندن دو نوع نگاه مذكور گفت: به فرهنگ نگاه ابزاري نداشته باشيم ولي اين‌گونه نباشد كه براي بالا بردن كسي از ابزار فرهنگ استفاده كنيم يا اگر مي‌خواهيم كساني را بر زمين بزنيم فرهنگ را بر سر آنها بكوبيم بلكه فرهنگ را با اصالت خودش مورد اصالت قرار دهيم. سيد حسن خميني با بيان اينكه شاخص ما براي رد يا تاييد يك گزاره، هنجار يا المان فرهنگي نبايد شاخص‌هاي بيرون از اين حوزه باشد، يادآور شد: متاسفانه بايد بپذيريم كه توجه بسياري از افراد جامعه به فرهنگ از منظري بيرون اين حوزه است.

فرهنگ امام در دو سوي خود با جريانات افراطي و تفريطي مواجه است
وي زمينه اين نوع رويكردها را صبغه ديني و سنتي جامعه خواند و افزود: در اين جامعه ظواهر فرهنگي حساسيت‌هايي را برمي‌انگيزد البته اين امر به معناي خوب يا بد بودن تمام جزييات عرصه فرهنگ نيست بلكه ظلم به فرهنگ آن است كه فرهنگ را به خط‌كشي‌هاي خارج از حوزه خود مورد پردازش قرار دهيم. يادگار امام با اشاره به جايگاه مهم فرهنگ در جامعه و توجه بيشتر اهالي فرهنگ به اين جايگاه «اخلاق» را ديگر موضوع مهم مرتبط با فرهنگ دانست و با اشاره به بحران‌هاي اخلاقي موجود در جامعه گفت: وضعيت اخلاق در جامعه متفاوت است و در مقاطع گوناگون يكسان نيست؛ لذا امروز نمي‌توان گفت جامعه در تمام شوون اخلاقي وضعيت بد يا خوبي دارد. وي با تاكيد بر پيشبرد خط «اعتدال» در ميان افراط‌ها و تفريط‌ها تصريح كرد: آن فرهنگي را كه به عنوان اخلاق صحيح و شاخص مي‌خواهيم معرفي كنيم و سبك زندگي اخلاقي مي‌دانيم از نظر من «اخلاق امام» نام دارد. بنابراين فرهنگي را كه مي‌خواهيم توسط اركان جمهوري اسلامي ترويج كنيم اخلاق مورد نظر امام است. سيدحسن خميني با بيان اينكه فرهنگ امام در دو سوي خود با جريانات افراطي و تفريطي مواجه است، گفت: اين فرهنگ خط ميانه در ميان دوگانه تحجر و ولنگاري است؛ رفتن به سوي ولنگاري خروج از اخلاق اسلامي و فرهنگ امام است اما از سوي ديگر رفتن به سوي تحجر بازگشت از هويت انقلاب اسلامي است. وي ادامه داد: ترديد نكنيد هويت انقلاب اسلامي هيچ نسبتي با تحجر ندارد و متحجرين هيچ نقشي در تحولات انقلابي نداشتند.
يادگار امام با بيان اينكه مبارزه با تحجر به اين معنا نيست كه سر به بالين ولنگاري و بي‌هويتي بگذاريم حدود تشخيص ولنگاري را شريعت ذكر كرد و يادآور شد: مباني اين حوزه فتاوا و رفتار امام است و مجموعه اين فتاوا قابليت انطباق در حوزه‌هاي مختلف فرهنگ را دارد. سيدحسن خميني با تاكيد بر اينكه اهالي فرهنگ نبايد خود را بازيچه دست ديگران قرار دهند و بايد هويت خود را بشناسند، گفت: اهالي فرهنگ خط معتدل خود را در ميان دوگانه تحجر و ولنگاري ادامه دهند. وي با توصيه اكيد بر اينكه اگر مرد راه نيستيد وارد نشويد، گفت: هر كاري نيازمند ايستادگي است و اگر امروز نام پيامبر بزرگ اسلام نيز بر مأذنه‌ها باقي مانده است به خاطر تحمل سختي‌ها و دشواري‌هاي فراوان بوده است. سيدحسن خميني ادامه داد: كسي نمي‌تواند بگويد من نمي‌توانم بيستم چرا كه در اين صورت نبايد كار را مي‌پذيرفت. در تمام حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و... ارزش انسان‌ها در ميزان ايستادن آنها است. وي يادآور شد: در دوران مختلف مديريت وزارت ارشاد نام نيك براي كساني باقي مانده است كه روي عقيده‌شان ايستادند دوره‌هاي مختلف مسووليت مي‌آيند و مي‌روند اما آنچه مهم است اين است كه انسان در آنچه صحيح مي‌داند ثابت قدم باشد.
مراقب باشيم به اضمحلال فرهنگي دچار نشويم
يادگار امام با هشدار به اينكه مراقب باشيم به اضمحلال فرهنگي دچار نشويم و در فضاي فرهنگي جهاني ذوب نشويم، افزود: اين نه بدان معنا است كه تبديل به جزيره‌اي منفك از جهان شويم و نه به اين معنا است كه جزيره‌اي غرق در آب شويم اما حفظ تناسب در چنين وضعيتي دشوار است. يادگار امام با بيان اينكه نبايد از نقاط ضعف غافل شد، گفت: آدمي با يك چشم، اميدوارانه توانمندي‌هاي خود را مي‌بيند و با چشم ديگر، نقادانه به مشكلات و ضعف‌هاي خود مي‌نگرد تا بتواند مسير خود را به جلو ببرد و دستگاه فرهنگي نقش مهمي در اين راه دارد. سيد حسن خميني گفت: به دوره مديريتي دكتر صالحي بسيار اميدوارم و آرزومندم كه مجموعه اين وزارتخانه دوره‌اي توام با شكوفايي بيشتر را در پيش داشته باشد. يادگار امام همچنين در اين ديدار با تبريك نخستين روز وزارت دكتر صالحي‌اميري و اعتماد رييس‌جمهور و نمايندگان مجلس به وي گفت: آقاي صالحي را از سال‌هاي بسيار دور مي‌شناسم و بي‌شك هويت فرهنگي، ارتباط، تحصيل و شناخت ايشان نسبت به عرصه فرهنگ، اعتقاد به اعتلاي نظام جمهوري اسلامي، ايمان به امام، راه امام و انديشه‌هاي متعالي ايشان، توانمندي مديريتي و تجربيات خوب در حوزه‌هاي مختلف سرمايه خوبي براي ايشان و مجموعه وزارتخانه است. وي همچنين با قدرداني از تلاش‌هاي آقاي علي جنتي، وزير سابق ارشاد گفت: مبارزات ايشان در قبل از انقلاب و تلاش‌هاي سال‌هاي پس از انقلاب را از ياد نبريم و اميدواريم ايشان هرجايي كه هستند روزهاي خوبي در انتظارشان باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون