• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3664 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۳ آبان

دبير ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي:

حتي يك ريال از سرمايه فرهنگيان از بين نرفته است

برخي به‌دنبال پيشبرد اغراض سياسي خود هستند

گروه سياسي| مبارزه با فساد يا ابزاري براي پيشبرد اهداف سياسي؟ چند ماه گذشته موضوع فساد اقتصادي در نهادهاي مختلف بيشترين سهم را در فضاي خبري و رسانه‌اي كشور داشته است. خبرها منتشر مي‌شد و پيش از آنكه اصل ماجرا در تمام ابعاد مشخص شود، واكنش‌ها و اظهارنظرهاي چهره‌هاي سياسي بود كه روي خروجي‌هاي خبرگزاري‌ها قرار مي‌گرفت. رسانه‌هاي مخالف دولت هنوز سرگرم جنجال فيش‌هاي حقوقي بودند كه موضوع املاك نجومي شهرداري فضاي مجازي را به‌طور كلي تسخير كرد. افشاي يك فساد اين‌بار در شهرداري تهران كه سكان‌دار آن يك اصولگرا بود. نام افرادي كه زمين و خانه‌هايي به آنها واگذار شده بود در فضاي مجازي دست به دست مي‌شد و چهره‌ها يكي پس از ديگري صفحات شخصي خود را در شبكه‌هاي اجتماعي از دسترس خارج مي‌كردند تا از هجوم كامنت‌ها در امان بمانند، در اين ميان اما برخي رسانه‌هاي مخالف دولت مسير ديگري را در پيش گرفتند و ادعا كردند موضوع املاك نجومي صحت ندارد و تنها براي منحرف كردن افكار عمومي از ماجراي فيش‌هاي حقوقي است، مسيري كه كارساز نشد. در ميان توفان خبري موضوع املاك نجومي بود كه ناگهان نام صندوق ذخيره فرهنگيان به ميان آمد با تيتر« اختلاسي بزرگ‌تر از سه هزار ميليارد ». خبرهايي از اختلاس هشت هزار ميلياردي در صندوق ذخيره فرهنگيان و بازداشت مديرعامل و افراد مختلف منتشر مي‌شد و پيكان حملات به سمت دولت نشانه گرفته شده بود. در چند روز گذشته اما خبرهاي ديگري در مورد صندوق ذخيره فرهنگيان منتشر شده است؛ خبرهايي كه نشان از حكايت‌هاي ديگري دارد. اكنون ديگر از نايب‌رييس مجلس تا اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان و دبير ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي مي‌گويند اصلا اختلاسي در كار نبوده و موضوع معوقات بانكي است كه از قضا وام‌هاي برخي افراد است كه در دولت سابق گرفته شده اما تا امروز پرداخت نشده است. كاظم پاليزدار، دبير ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي خبرهاي منتشر شده پيرامون صندوق ذخيره فرهنگيان را دروغ خواند و معتقد است كه اين شايعات را افراد با اهداف سياسي و براي فشار به دولت منتشر كرده‌اند. پاليزدار در گفت‌وگويي كه با پايگاه اطلاع‌رساني دولت داشته توضيحات كاملي در اين مورد ارايه كرده است.
 برخي به‌دنبال پيشبرد اغراض سياسي خود هستند
به گزارش ايسنا، كاظم پاليزدار با بيان اينكه با وجود انتشار وسيع اخبار مربوط به صندوق ذخيره فرهنگيان آموزش و پرورش در رسانه‌ها و برخي تريبون‌ها تاكنون هيچ سند و مدركي در خصوص اختلاس يا عدد هشت هزار ميليارد ارايه نشده است، گفت: نخست بايد توجه داشت همان‌گونه كه دادستان محترم تهران نيز اعلام كردند موضوع مرتبط با معوقات بانكي و تسهيلات بانكي سررسيد شده و مشكوك الوصول بانك سرمايه است و اساسا ارتباط مستقيمي با صندوق ذخيره فرهنگيان ندارد و متاسفانه افراد سياسي كه اطلاعات تخصصي درباره مباحث مالي و مفاسد اقتصادي ندارند و در موضوعي كه هنوز در مرحله بررسي است صرفا از اين باب كه صندوق يكي از سهامداران عمده بانك سرمايه است، به جهت كسب منافع سياسي و با ديدگاه محدود جناحي ارتباط غلط و بلاوجهي بين اين موضوعات برقرار كرده‌اند. ما معتقديم اين كار موجب اخلال در رسيدگي صحيح و سوءاستفاده شده و موجبات تشويش اذهان عمومي و سلب اعتماد مردم و فرهنگيان را فراهم مي‌كند. وي ادامه داد: افراد سياسي كه داراي اغراض خاص هستند روزي با طرح بي‌پايه و اساس موضوع شكل‌گيري بابك زنجاني دوم در دولت به‌دنبال كسب منافع انحصاري خويش و تشويش اذهان عمومي‌اند و امروز نيز با فضاسازي و ايجاد هياهو و القاي اهداف غلط از برخي اطلاعاتي كه به آن دسترسي دارند به‌دنبال پيشبرد اغراض سياسي خويش هستند.
حتي يك ريال از سرمايه فرهنگيان از بين نرفته است
دبير ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي در پاسخ به اين سوال كه آيا درست است اموال و سرمايه فرهنگيان از بين رفته است و اساسا فرهنگيان چند ميليارد در اين صندوق سرمايه داشته‌اند، گفت: اين اظهارات خلاف واقع و بي‌اساس بوده و حتي يك ريال از سرمايه فرهنگيان از بين نرفته است. وي گفت: صندوق ذخيره فرهنگيان در سال 1384 با سرمايه اوليه 350 ميليارد تومان تاسيس شد كه حدود 47 درصد از آن متعلق به فرهنگيان شريف بوده و اين سرمايه همچنان موجود است و هيچ خطري متوجه آن نشده است. آنچه در رسانه‌ها به شكل ديگري به آن پرداخته شده است اولا مربوط به معوقات بانكي و طلب چند بدهكار كلان و عدم پرداخت آن در بانك سرمايه بوده است، ثانيا اين موضوع اساسا هيچ ارتباطي با سرمايه معلمان در صندوق ذخيره فرهنگيان ندارد. وي در ادامه افزود: متاسفانه برخي با قصد تسويه حساب سياسي با دولت و برخلاف منافع ملي، اين معوقات بانك سرمايه را كه مربوط به وام‌هاي برخي افرادي است كه عمدتا پيش از سال 92 گرفته و باز پس نداده‌اند، به عنوان اختلاس، آن هم با رقمي غير واقعي و جعلي مطرح كرده‌اند. درحالي كه اختلاس از نظر حقوقي و فعل واقع شده تعريف مشخص و روشني دارد و اين نشانگر اين است كه بازيگران پشت پرده برخي رسانه‌ها با ادبيات حقوقي و تعاريف واژه‌ها نيز ناآشنا هستند و هر اتفاقي را اختلاس مي‌نامند. مضاف بر اينكه معوقات بانكي در كشور ما موضوع جديدي نيست و سال‌هاست كه بانك‌هاي كشور با آن دست به گريبان هستند.
موضوع صندوق ذخيره فرهنگيان را دولت كشف كرد
پاليزدار در پاسخ به سوالي درباره نام بدهكاران بزرگ بانكي و اينكه دقيقا اين مبلغ چقدر است، گفت: هم قوه قضاييه و هم مسوولان بانك‌ها اسامي اين افراد را دارند و اين موضوع افشاي نام بدهكاران بانكي متعلق به حالا نيست و سال‌ها است كه از مسوولان خواسته مي‌شود نام اين بدهكاران بانكي فاش شود. هرگاه مسوولان مربوطه صلاح بدانند اين آمادگي وجود دارد كه اسامي اين بدهكاران بانكي اعلام شود. او در ادامه گفت در ارتباط با رقم دقيق بدهي اين افراد به بانك سرمايه نيز همان‌گونه كه دادستان محترم تهران نيز توضيح دادند، بايد منتظر بود تا روند بررسي‌هاي دقيق طي شود و مانند تمامي پرونده‌ها و طبق ضوابط و قوانين افكار عمومي در جريان خواهند گرفت. مضاف بر اينكه بانك سرمايه تنها بانكي نيست كه بدهكار دارد. متاسفانه موضوع بدهكاران بانكي انرژي چندين بانك كشور را مصروف خود ساخته است. پاليزدار در پاسخ به سوال ديگري در خصوص ارتباط صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه و بازداشت رييس اين صندوق گفت: اساسا طولاني شدن روند پيگيري مطالبات بانكي بانك سرمايه به همين دليل است كه بخشي از سهامداران آن بانك در بخش خصوصي هستند و همكاري مناسب با كميته فرادستگاهي پيگيري مطالبات معوق بانكي كه در بانك مركزي تشكيل شده را ندارند. او در خصوص علت بازداشت رييس صندوق ذخيره فرهنگيان با تاكيد بر اينكه دولت يازدهم با پيروي از دستورات موكد مقام معظم رهبري در مبارزه بي‌امان با سوءاستفاده از منابع عمومي هيچ خط قرمزي قايل نيست، گفت: همان‌گونه كه دادستان محترم تهران نيز اشاره كردند اين موضوع پيش از رسانه‌اي شدن ابتدا توسط خود دولت از طريق وزارت اطلاعات كشف و مورد بررسي و به دستگاه قضايي ارجاع شد كه لازم است از سربازان گمنام امام زمان در اين خصوص تشكر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون