• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3666 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان

همايش ملي اطلاعات و مردم آغاز به كار كرد

علوي: اطلاعات بايد مردمي باشد

ربيعي: امروز شفافيت با بي‌آبرو كردن افراد اشتباه گرفته شده است

گروه سياسي


 «گردهمايي چهره‌هاي امنيتي در يك همايش ملي»؛ همايشي با عنوان «اطلاعات و مردم» كه با هدف شناخت رويكردها و تقويت مردمي كردن اطلاعات با حضور جامعه اطلاعاتي ايران صبح ديروز برگزار شد، ميزبان سخنراناني از جنس «امنيتي» بود. وزير اطلاعات به عنوان سخنران اول اين همايش، با تاكيد بر لزوم مردمي شدن اطلاعات، از بركت حضور مردم در صحنه مي‌گويد. حضوري كه به اعتقاد او احساس وحشتي را بر دل جنايتكاران و سلطه‌گران دنيا به وجود آورده كه با وجود برخورداري از امكانات نظامي و زرادخانه‌هاي تسليحاتي و هسته‌اي به خود اجازه حمله به ايران را نمي‌دهند. حجت‌الاسلام سيد محمود علوي، در اين همايش كه در مركز پژوهش‌هاي صدا و سيما برگزار شد، به رويكرد علمي اين همايش اشاره و با تاكيد بر اينكه «امروزه در عرصه بين‌المللي امنيت يك حرفه و مهارت نيست، بلكه تبديل به رشته‌اي علمي شده است»، اظهار كرد: امروز امنيت در دنيا محدود به يك مهارت و حرفه كه مختص برخي افراد است نيست، بلكه تجارب كساني كه در اين حوزه فعاليت كردند پايه يك رشته علمي شده‌ است. وي با تاكيد بر «لزوم توجه به مقوله امنيت با نگاهي علمي»، خاطرنشان كرد: «بايد در ايران در حوزه امنيت اقدامات جدي پژوهشي انجام شود و فرهيختگان و دانشمندان با قدرت علمي خود بر اين موضوع متمركز شده و با انجام كارهاي علمي، ارايه كار امنيتي توسط مسوولان مربوطه را به صورت علمي پايه‌ريزي كنند.»
فرهنگ اسلام فرهنگ سلطه نيست
وزير اطلاعات در ادامه سخنراني خود با تاكيد بر اينكه همه مي‌توانند بر عرصه امنيتي و اطلاعاتي فعاليت كنند، خاطرنشان كرد: جامعه اسلامي، نظامي برخاسته از خروج‌الله اكبر آحاد مردم با انتظار جاري يافتن اسلام در جامعه است. اساس هدف جمهوري اسلامي نيز بر اين مسير است كه امور جاري در ايران بر مبناي اسلام ريل‌گذاري شود. به گزارش ايسنا، علوي با بيان اينكه قرآن، پيامبر و امامان معصوم همه براي مردم هستند، تاكيد كرد: فرهنگ اسلام فرهنگ سلطه نيست بلكه فرهنگ مسووليت و امانت است. امام در كنار مردم است اما بار سنگين‌تري از امانت را در اختيار دارد. مسوولان نظام جمهوري اسلامي نيز يكي از آحاد مردم هستند اما بارشان سنگين‌تر است.
اساس وحشت دشمن، از حضور مردم در صحنه است
علوي با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي براي مردم است نه مردم براي جمهوري اسلامي، گفت: همه جا بايد با مردم و براي مردم باشيم چراكه هر كجا كه مردم حضور پيدا مي‌كنند، جمهوري اسلامي معنا مي‌يابد. زماني كه مردم حضور پيدا كردند انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد؛ همچنين زماني كه مردم 8 سال ايستادگي كردند برخلاف محاسبات دشمن ايران پيروز شد. امروز نيز چنان كه سلطه‌گران دنيا و جنايتكاران دنيا با وجود اينكه به خود اجازه دادند در افغانستان و عراق و جاهاي ديگر آتش‌افروزي كنند، با تمام امكانات نظامي و زرادخانه‌هاي تسليحاتي و هسته‌اي به خود اجازه حمله به جمهوري اسلامي ايران را نداده‌اند و اين به بركت وجود مردم بوده است. اين مقام عالي اطلاعاتي و امنيتي ايران با بيان اينكه منكر اصل توان نظامي و بازدارندگي نظامي به عنوان ايفاگر نقش اساسي در اين زمينه نيستيم، خاطرنشان كرد: اساس وحشت دشمن از حضور مردم در صحنه است. او با اشاره به تاكيدات امام خميني و مقام معظم رهبري بر مردمي بودن نظام اظهار كرد: «مردم‌پايه» بودن نظام اقتداري ايجاد كرده است كه دشمن به خود اجازه كج نگاه كردن به جمهوري اسلامي را نمي‌دهد.
مردم حق برخورداري از فرهنگ پويا را دارند
وزير اطلاعات با بيان اينكه مردم در مقاطع مختلف نظام و انقلاب اسلامي وظيفه‌شناسي خود را نشان داده‌اند و هركجا نياز به حضور آنها بوده حضور يافته‌اند، گفت: مردم داراي حق و حقوقي هستند؛ مردم حق برخورداري از امنيت، آرامش، اقتصاد شكوفا و فرهنگي پويا دارند. آنها همچنين حق دارند از هنر در عرصه‌هاي مختلف بهره ببرند و با نظام همراهي كنند و احساس كنند جزيي از نظام‌اند و سرنوشت خود را با راي خود تعيين مي‌كنند. وي همچنين با اشاره به فوايد همكاري مردم و دستگاه‌هاي اطلاعاتي گفت: حضور مردم به دستگاه اطلاعاتي اشراف كامل مي‌دهد و توان همه جامعه اطلاعاتي و امنيتي كشور منهاي مردم دچار نقص است. او خاطرنشان كرد: همكاري مردم با وزارت اطلاعات در ستادهاي خبري و ساير پل‌هاي ارتباطي به دستگاه اطلاعاتي اقتدار و انگيزه مي‌دهد.
محبوبيت وزارت اطلاعات در بين مردم افزايش يافته است
علوي با اشاره به افزايش محبوبيت جايگاه وزارت اطلاعات در سال‌هاي اخير خاطرنشان كرد: در نظرسنجي‌هاي انجام شده در اوايل سال 93 وزارت اطلاعات به لحاظ محبوبيت در ميان وزارتخانه‌هاي دولت رتبه هفتم را كسب كرده بود كه با تلاش و كوشش بسيار و همچنين افزايش مشاركت مردم با دستگاه‌هاي اطلاعاتي و اقدامات اين نهاد، بر اساس نظرسنجي‌اي كه در مهرماه سال جاري انجام شد، جايگاه وزارت اطلاعات به رتبه سوم در محبوبيت ميان مردم ارتقا يافت. علوي در پايان با بيان اينكه پيوند دستگاه اطلاعاتي با مردم يك ضرورت براي وزارت اطلاعات است، اظهار كرد: برگزاري همايش‌هايي از جمله همايش اطلاعات و مردم مي‌تواند بسترساز حركتي علمي و فرهنگ‌ساز در تعامل دستگاه اطلاعاتي با مردم و ارتباط اين تشكيلات با مراكز علمي باشد. اميدواريم پايان بخش اينگونه حركت‌ها اين باشد كه مردم احساس كنند كه تشكيلات اطلاعاتي با آنهاست و آنها هم از تشكيلات اطلاعاتي جدا نيستند.
دولت امنيت خود را ناشي از تامين امنيت تك‌تك انسان‌ها مي‌داند
اما ديگر سخنران اين همايش، وزير كار، رفاه و امور اجتماعي بود. علي ربيعي با سابقه امنيتي چندين ساله پس از انقلاب، حرف‌هاي مهمي در خصوص اطلاعات و امنيت داشت. او با اشاره به اينكه منشا امنيت تغيير كرده و امروز با انواع امنيت اجتماعي، فرهنگي، انساني و زيست محيطي مواجه هستيم، اظهار كرد: ما با تمايز مهمي در خصوص تهديدات روبه‌رو هستيم. برخي تهديدات كنشگر و عامل خاصي دارند مانند تهديدات سازمان‌هاي جاسوسي و گروه‌هاي تروريستي كه مقابله با اين تهديدات كار راحتي است و دستگاه اطلاعاتي براي مقابله با اين توطئه‌ها توانايي خوبي دارد. از سوي ديگر تهديدات جديد با عنوان خصلت انتشار تهديد ياد مي‌شود، يعني در ذات فرآيند ارتباطات اين تهديدات نهفته است و نمي‌توان با ابزار بازدارنده شناخته شده با آن‌ مقابله كرد. اين نوع تهديدات بعضا كنشگرند و عامل مشخصي ندارند و نمي‌توان با سازوكار‌هاي سازمان يافته با آن‌ مقابله كرد. در اين تهديدات به جاي افراد فرآيندهاي خاصي تهديد را ايجاد مي‌كنند. وزارت اطلاعات بايد خود را براي مقابله با تهديداتي كه كنشگر فعال ندارد.، آماده كند. ربيعي با اشاره به اينكه دلايل موفقيت در ايجاد امنيت اين است كه امنيت دولت در كنار امينت جامعه و فرد مهم تلقي شده و ما امنيت دولت، جامعه و فرد را توامان خواسته‌ايم، خاطرنشان كرد: امنيت ملي زماني به دست مي‌آيد كه در اين سه حوزه امنيت تامين شود و بين اين سه حوزه و مرجع امنيت توازن برقرار شود. ربيعي تاكيد كرد: رابطه مردم و اطلاعات دستيابي به اين مهم را تسهيل‌تر خواهد كرد. دولت امنيت خود را ناشي از تامين امنيت تك تك انسان‌ها و گروه‌هاي اجتماعي مي‌داند.
جامعه‌اي كه صدا در آن‌ شنيده نشود، ناامن است
ربيعي با تاكيد بر اينكه اطلاعات جايي براي شنيدن صداي همه مردم است، عنوان كرد: جامعه‌اي كه صدا در آن‌ شنيده نشود، نا امن است. وي با بيان اينكه توسعه اطلاعات به معناي كنترل افراد نيست بلكه به معناي درگير كردن همه افراد در ايجاد امنيت جامعه است، گفت: شنيدن صداي همه مردم توسط دستگاه ‌اطلاعاتي لازم است و ما در اين زمينه مترقي هستيم. امروز خوشبختانه رابطه اطلاعات و مردم به نحوي است كه دستگاه اطلاعاتي ناقل صداي مردم است.
سيستم اطلاعاتي موفق، آنچه تهديد نيست را تهديد تلقي نكند
وزير كار در بخش ديگري از اظهارات خود با اشاره به اينكه نيروهاي اطلاعاتي ما هيچگاه دچار اشرافيت اطلاعاتي و كاست طبقاتي نشده‌اند، خاطرنشان كرد: نيروهاي اطلاعاتي ما هميشه جزيي از مردم و حتي جزيي از اقشار پايين دست جامعه بودند و همواره تحليل‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي خود را مطرح كرده و اين از نقاط قوت دستگاه‌ اطلاعاتي ماست. وي در ادامه خاطرنشان كرد: سيستم اطلاعاتي‌اي موفق است كه هم تهديد را درك كرده و دچار كاستي در درك تهديد نشود و هم آنچه تهديد نيست را تهديد تلقي نكند. نيمي از مشكلات ما همين جابه‌جايي مفهوم تهديد است. بودن مردم كنار اطلاعات موجب مي‌شود ما فرصت‌ها را تهديد تلقي نكنيم. وزارت اطلاعات وقتي ارتباط خود را با مردم بيشتر كند، مسائل و مشكلات را مي‌تواند راحت‌تر حل كند. وجود انواع دانش اجتماعي، سياسي، علوم ارتباطات، انسان‌شناسي، اقتصاد و تجارت ظرفيت دستگاه‌ اطلاعاتي را افزايش مي‌دهد.
امروز شفافيت با بي‌آبرو كردن افراد اشتباه گرفته شده
علي ربيعي در ادامه با اشاره به اينكه امروز به امنيت رواني، اجتماعي و اخلاقي بيش از هر زماني ديگر نيازمنديم، تصريح كرد: امروز شفافيت با بي‌آبرو كردن افراد اشتباه گرفته شده و به راحتي مسائل خصوصي افراد به عرصه عمومي كشيده مي‌شود. در حالي كه ما به امنيت اخلاقي نيازمنديم و جامعه بايد در كنار هم با امنيت زندگي كند. همه افراد جامعه بايد كمك‌يار هم باشند و گروه‌هاي اجتماعي هم بايد گفت‌وگو ميان خود را بيشتر كنند. امنيت رواني، اجتماعي و اخلاقي نياز امروز جامعه ماست. ربيعي تاكيد كرد: امروز بيش از همه وقت نياز داريم به گسترش روح خيرجمعي در جامعه و بيش از آنكه هواي هم را تنگ و محدود كنيم بايد هواي هم راداشته باشيم. وزير رفاه تاكيد كرد كه براي حل مسائل ايران به گفت‌وگوي اجتماعي و ائتلاف بزرگ نياز داريم.
ديگر نمي‌توان از رابطه تك‌علتي فقر و اعتياد صحبت كرد
ربيعي به آسيب‌هاي اجتماعي اشاره كرده و با بيان اينكه باور داريم و صحبت هم كرده‌ام كه ديگر نمي‌توان از رابطه خطي و تك علتي بين فقر و اعتياد يا فقر و طلاق صحبت كرد، گفت: مواردي نظير فقدان مهارت‌هاي زندگي، از بين رفتن گفت‌وگو و مسائل مرتبط با ايجاد رابطه جنسي و همچنين نوع سبك زندگي نامتعارف با زندگي ايراني- اسلامي در زمره عوامل طلاق به شمار مي‌روند در خصوص اعتياد هم مواردي نظير ناامني، بي‌پناهي، احساس ناامني رواني و فردگرايي از جمله عوامل شيوع به شمار مي‌روند. وي در پايان افزود: در كنار مردم بودن سبب مي‌شود فرصت به تهديد بدل نشود و سيستم اطلاعاتي مسائل را در ساحت‌هاي مربوط به خود تحليل و واكنش نشان دهد.
كدخدايي: جامعه اطلاعاتي بدون كمك مردم به اهداف خود نمي‌رسد
اما سخنگوي شوراي نگهبان نيز ديگر ميهمان اين همايش بود. عباسعلي كدخدايي كه دبيري كميسيون حقوق شهروندي و سازمان اطلاعاتي همايش اطلاعات و مردم را نيز برعهده دارد طي سخناني كوتاه اظهار كرد: جامعه اطلاعاتي بدون كمك مردم به اهداف خود نمي‌رسد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ كدخدايي اظهار داشت: همه مباحثي كه در يك نظام سياسي است بايد با كمك مردم آن جامعه حل و فصل شود. وي افزود: جامعه اطلاعاتي بدون كمك مردم به اهداف خود نمي‌رسد. دبير كميسيون حقوق شهروندي و سازمان اطلاعاتي همايش اطلاعات و مردم خاطرنشان كرد: كميسيون حقوق شهروندي خود 32 مقاله را بررسي كرد كه 13 مقاله پذيرش شد و در جسله نيز فرصت استماع 5 مقاله فراهم شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون