• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3666 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان

روايت مطهري از سفرش به نجف و كربلا و ديدار با آيت‌الله سيستاني

حوزه‌هاي علميه استقلال مالي ندارند

گروه سياسي|  در همه اين سال‌ها كه صداي متفاوت بهارستان بود و امروز كه در بسياري از مسائل خط شكن است همواره يك تكيه گاه داشت و آن آرا و نظرات پدرش بود كه برايش حكم چراغ راه را دارد. علي مطهري در هر موضوعي كه وارد مي‌شود، مصلحت را به گوشه‌اي نهاده و آنچه را كه درست مي‌داند بدون لكنت بر زبان مي‌آورد. بي‌شك او در همه‌چيز با ساير هم‌فكران و همكارانش در بهارستان متفاوت است، حتي در گزارش سفرهايش. فرزند شهيد مطهري در صفحه شخصي اينستاگرام خود از سفر دو روزه‌اش به نجف و كربلا خبر داده و مهم‌تر از همه به ديداري كه با آيت‌الله سيستاني داشته، اشاره كرده است. علي مطهري اين ديدار را بهانه‌اي قرار داد تا از مستقل نبودن حوزه‌هاي علميه در ايران انتقاد كند و در اين مسير هم بسان گذشته نظرات و آراي پدرش را بيش از هر چيز به رخ مي‌كشد. نايب‌رييس مجلس با انتشار عكسي از خود در حرم اهل بيت پيامبر(ص) به صحبت‌هايش با فرزند آيت‌الله سيستاني اشاره كرده و نوشته: نكته‌اي كه در مذاكره با فرزند ايشان دريافت كردم اين بود كه آيت‌الله سيستاني مصر است كه از دولت عراق هيچ كمك مالي دريافت نكند و معتقد است كه حوزه‌هاي علميه و روحانيت شيعه بايد استقلال خود را از دولت‌ها حفظ كند تا قدرت مردمي‌اش محفوظ بماند، همان نظريه‌اي كه شهيد مطهري به‌شدت بر آن تاكيد داشت و متاسفانه امروز حوزه‌هاي علميه ما آن را رعايت نمي‌كنند و رديف‌هاي بودجه براي حوزه‌هاي علميه در بودجه سالانه كشور وجود دارد. به گزارش ايسنا، در اين نوشتار نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي آمده است: در روزهاي 13 و 14 آبان سفر دو روزه‌اي به نجف و كربلا داشتم. ضمن زيارت مرقد امام علي(ع) و امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و ساير اولياي خدا در نجف و كربلا و كوفه بازديدي از برخي موكب‌ها در مسير نجف به كربلا كه در تسهيل راه پيمايي زايران اربعين نقش ويژه‌اي ايفا مي‌كنند داشتم. او به نقش ايراني‌ها در اين موضوع نيز اشاره كرده و نوشته: ايراني‌ها هم كم كم به برپاكردن موكب پرداخته‌اند و اين قابل تحسين است. برخي زايران گله‌هايي از تشريفات ورود به عراق داشتند از قبيل افزايش عوارض خروج، كه اينها را به اطلاع رييس سازمان حج و زيارت رساندم.
ملاقات با آيت‌الله سيستاني
علي مطهري در ادامه خبر از ملاقات با آيت‌الله سيستاني، مرجع بزرگ شيعيان عراق مي‌دهد و خاطراتي كه از زبان او درمورد شهيد مطهري بيان شده است. نماينده مردم تهران ديدار با آيت‌الله سيستاني را مغتنم مي‌خواند و مي‌گويد اين مرجع شيعه اطلاعات خوبي از مسائل ايران و دنياي اسلام دارد و نگاهش به جايگاه مرجعيت شيعه حكيمانه است. مطهري از قول آيت‌الله سيستاني مي‌گويد: گاهي از ما مي‌خواهند كه در يك مساله اختلافي وارد شويم، در حالي كه ممكن است با ورود در آن مساله، تاثيرگذاري ما در يك مساله اساسي كه ورود مرجعيت لازم است، دچار كاستي شود. از فتواي خودشان براي جهاد با داعش زماني كه در آستانه فتح بغداد و كربلا و نجف قرار داشت و مردم عراق به آن فتوا لبيك گفتند، راضي به نظر مي‌رسيدند. نايب‌رييس مجلس در ادامه مي‌آورد: اظهار علاقه زيادي به شهيد مطهري كردند و گفتند من دوسال و نيم در قم تحصيل كردم و زماني كه به قم رفتم آقاي مطهري سال‌هاي آخر اقامت خود در قم را مي‌گذراند و امام خميني به حجره ايشان مي‌آمد و من هم گاهي حضور پيدا مي‌كردم. همين طور از سفر شهيد مطهري در سال 1355 به نجف براي ديدار با امام خميني خاطره‌اي را نقل كردند.
آيت‌الله سيستاني درباره كدام نظريه شهيد مطهري سخن گفت
آيت‌الله سيستاني در ميان مراجع شيعه عراق جايگاه ويژه و قابل توجهي دارد، هم براي مردم و هم براي دولت عراق. دلايل اين جايگاه ويژه براي همه روشن است، علي مطهري هم به يكي از اين دلايل اشاره مي‌كند و مي‌گويد اين مرجع شيعه به نظريه شهيد مطهري درباره عوام زدگي روحانيت شيعه سخن گفته است. بي‌شك اين نوع نگاه يكي از دلايل برجسته شدن آيت‌الله سيستاني است، آنجايي كه علي مطهري از قول او مي‌نويسد: امروز هم اين مساله وجود دارد. از كراماتي كه عده‌اي براي برخي علما قايل شده‌اند و كتاب‌هايي در اين باره مي‌نويسند راضي نبودند و معتقد بودند كه بسياري از اينها واقعيت ندارد. مي‌فرمودند در همه جوامع بشري اكثر مردم در سياست عوام هستند. ظاهرا مثال به انتخابات امريكا هم زدند. به افرادي كه نزد من مي‌آيند و مي‌خواهند خواب تعريف كنند يا درباره ملاقات با امام زمان سخن بگويند، مي‌گويم اين حرف‌ها را برويد به ديگران بگوييد. فرزند شهيد مطهري همچنين نوشته از آيت‌الله سيستاني درباره رشد داعش در عراق و تصرف موصل سوال كرده است و او در پاسخ گفته: علت اصلي اين بود كه آنها مساله خلافت را كه از اصول اوليه اهل سنت و مانند مساله امامت نزد شيعه است مطرح كردند و هيچ سني با اصل آن مخالفت نمي‌كند و البته رفتار داعش به گونه‌اي بوده است كه خيلي از مسائل براي اهل سنت هم روشن شده است.
آيت‌الله سيستاني از دولت عراق كمك مالي دريافت نمي‌كند
اكنون ديگر اين بخشي از خصوصيات علي مطهري شده است، اينكه در لواي هر خاطره و سخني يك موضوع را به چالش نقد بكشد. اين‌بار هم گويي اصرار آيت‌الله سيستاني بر نگرفتن كمك مالي از دولت عراق سبب شده تا فرزند شهيد مطهري از وجود رديف بودجه براي حوزه علميه در ايران انتقاد كند. او نوشته: نكته‌اي كه در مذاكره با فرزند ايشان دريافت كردم اين بود كه آيت‌الله سيستاني مصر است كه از دولت عراق هيچ كمك مالي دريافت نكند و معتقد است كه حوزه‌هاي علميه و روحانيت شيعه بايد استقلال خود را از دولت‌ها حفظ كنند تا قدرت مردمي‌شان محفوظ بماند، همان نظريه‌اي كه شهيد مطهري به‌شدت بر آن تاكيد داشت و متاسفانه امروز حوزه‌هاي علميه ما آن را رعايت نمي‌كنند و رديف‌هاي بودجه براي حوزه‌هاي علميه در بودجه سالانه كشور وجود دارد، هرچند اين بودجه‌ها براي عمران و ساخت و ساز و نگهداري حوزه‌هاست نه براي شهريه طلاب، ولي همين هم تا حد زيادي حوزه‌ها را وابسته به دولت كرده و از حريت و آزادگي و نظارت آنها بر حكومت كاسته است. نايب رييس مجلس در ادامه نوشتار خود آورده است كه فرزند آيت‌الله سيستاني گفته نه تنها ما كمكي از دولت عراق دريافت نمي‌كنيم بلكه گاهي دولت عراق از ما درخواست كمك مالي مي‌كند. علي مطهري در پايان نوشتار خود آيت‌الله سيستاني را فردي مهذب و مجسمه تقوا و دقيق و حكيم و زيرك مي‌خواند كه شرايط عراق و شرايط ايران و بطور كلي شرايط دنياي اسلام و جهان را خوب مي‌فهمد و حكيمانه و خالصا لِوجهِ‌الله تصميم مي‌گيرد و مي‌نويسد: آخرين سخن ايشان هم اين بود كه به محرومان كشور خصوصا مرزنشينان و به ويژه در سيستان و بلوچستان رسيدگي نماييد و فرمودند به نمايندگانم در ايران اجازه استفاده از وجوهات در اين مناطق را داده‌ام.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون