• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3666 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان

فيروزآبادي:

داعش را در ۴۰كيلومتري ايران زديم اما اعلام نكرديم

گروه سياسي| «داعش را در 40 كيلومتري مرز ايران زديم اما خبري نكرديم»؛ اين جمله را رييس سابق ستادكل نيروهاي مسلح مي‌گويد. تير ماه بود كه سرلشكر فيروز‌آبادي جاي خود را به سردار محمد باقري داد. اكنون او از روزهايي مي‌گويد كه داعش در نخستين ماه‌هاي مانور قدرت خويش بود و خاك عراق را سنگر به سنگر مي‌بلعيد. در حالي كه شايعات نزديك شدن داعش به مرزهاي ايران شبكه‌هاي اجتماعي را تحت تاثير خود قرار داده بود، اعلام شد كه 40 كيلومتري مرز ايران خط قرمز خواهد بود و اگر داعش از اين خط عبور كند مورد هدف نيروهاي نظامي ايران قرار خواهد گرفت. اكنون فيروزآبادي مي‌گويد در 40 كيلومتري مرز ايران داعش مورد هدف قرار گرفت اما اين موضوع را خبري نكرديم. او همچنين از شب كودتاي تركيه و حالت هوشيار نيروهاي نظامي ايران در آن شب صحبت كرده است. به گزارش تسنيم سرلشكر فيروزآبادي با اشاره به شب كودتا در تركيه گفت: اعلام هوشياري كه قطعي بود و اين كار انجام شد و مراقبت‌هايي نيز صورت گرفت، منتها ما تهديدي از آن جانب احساس نمي‌كرديم. خطري كه وجود داشت اين بود كه ممكن بود يكي از آن جنگنده‌ها مسيرش را اشتباهي به‌سمت ايران سوق دهد يا به‌سمت كشورمان فرار كند، يا مثلا يگاني وقتي ببيند سلسله‌مراتب فرماندهي‌اش مختل شده دست به اقدام ناخواسته بزند، اينها خطراتي بودند كه ممكن بود در صورت بي‌دقتي، متوجه كشورمان شود. نبايد مي‌گفتيم «دعوا آنجاست (تركيه) و به ما چه ربطي دارد؟» خير، اينگونه نبوده و نيست. فيروز‌آبادي در پاسخ به اين سوال كه در رسانه‌هاي تركيه اين تحليل مطرح شد كه احتمال داشت اردوغان تركيه را ترك كند و به ايران بيايد يا اينكه اگر كودتا آنجا پيروز شد او به‌سمت ايران فرار كند، به همين دليل جنگنده‌هاي ايراني آن شب تا صبح عمليات پرواز در آسمان داشتند، گفت: خير، اين‌طور نبود، اين واقعيت ندارد.
درهر مرزي تنشي ايجاد شود، بلافاصله از قرارگاه خاتم وضعيت «هوشياري» اعلام مي‌كنيم
 وي با اشاره به اينكه اصولا ما يك روش جاري در ستادكل نيروهاي مسلح داريم، گفت: به‌محض اينكه در هر مرزي تنشي ايجاد شود، ما بلافاصله از قرارگاه خاتم به ستادهاي ارتش، سپاه و ناجا و همچنين به فرماندهان منطقه وضعيت «هوشياري» اعلام مي‌كنيم. فيروز‌آبادي در ادامه افزود: البته اين را بگويم كه ما در سيستم تحت امر فرماندهي كل قوا دو شبكه داريم؛ يك شبكه ستادي كه شامل ستادهاي كل نيروهاست كه سيستم ستادي در سلسله مراتب فرماندهي نيست بلكه ستادها براي فرمانده كار مي‌كنند و كار اداري و آمادگي را در نيروها انجام مي‌دهند. فرماندهي نيروهاي مسلح تحت امر فرمانده كل قواست. در زمان حضرت امام هم ما قرارگاه خاتم را داشتيم. من خودم جانشين رييس دولت در قرارگاه خاتم بودم، مثلا براي پدافند هوايي، قرارگاه پدافند هوايي داشتيم و آقاي دكتر روحاني فرمانده قرارگاه پدافند هوايي بودند و من عضو آن پدافند بودم و كارهاي پدافند غيرعامل هم انجام مي‌داديم. فيروزآبادي ادامه داد: قرارگاه، قرارگاه فرماندهي است. سلسله مراتب فرماندهي مي‌آيد به فرمانده خاتم دستور مي‌دهد. در شرايطي كه سپاه و ارتش عمل كنند به فرماندهان ارتش و سپاه و ناجا (نيروي انتظامي) دستور مي‌دهد.   
روي مرز 40كيلومتري داعش را زديم
فيروزآبادي در بخش ديگري با اشاره به اينكه تكفيري‌ها در شمال عراق عقبه داشتند، تا نزديكي‌هاي بغداد آمدند و از سه سمت شرق، غرب و شمال، بغداد را به محاصره درآوردند، گفت: نقطه شرقي به‌سمت ايران بود. جاده‌ها و شهرهاي شرق بغداد عقبه‌اش به 40كيلومتري ايران مي‌رسيد و آن تعبير هم براي اين بود كه اگر داعش به 40كيلومتري مرز ايران رسيد ما مي‌زنيم و ما اين كار را كرديم و آنها را آنجا زديم، يعني زماني كه آنها به هر نيتي وقتي به مرز نزديك شدند ما روي مرز 40كيلومتري آنها را زديم. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين موضوع را خبري كرديد، گفت: خيلي از كارها اعلام نشده است، آنها خودشان مي‌دانند كه ما زديم. فيروزآبادي در ادامه اضافه كرد: همان زمان خبرنگاران يكي از اين رسانه‌هايي كه مي‌خواستند نقطه ضعف نيروهاي مسلح ايران را بگيرند، آمد و از من سوال كرد و گفت: «شماها گفتيد كه 40كيلومتري مرز ايران خط قرمز با داعش است اما آنها به آن منطقه خانقين آمدند و شما كاري نكرديد؟» من گفتم حرف شما درست نيست و آيا يك نفري را كه به‌تنهايي به مرز 40كيلومتري بيايد، مي‌زنند؟ آن چيزي را مي‌زنند كه يگان باشد، تجهيزات باشد، نفرات باشند نه نفر. نفر را هيچ‌كس نمي‌تواند مدعي شود كه مي‌تواند بزند. نفر را بايد تلاش كني كه به او برسي و بگيري. وي افزود: تازه آن يك نفر هم كه با هدايت و پوشش و حمايت آن قبيله به آن منطقه بيايد برود چيز مهمي نيست، مهم اين است اقدام نظامي شود. آن خط قرمز 40كيلومتري به‌قوت خود باقي است و هر وقت داعش از آن خط قرمز عبور كند ما مي‌زنيم و اين براي داعش هم ثابت شده است.
در عراق كار اطلاعاتي مي‌كرديم
فيروزآبادي در پاسخ به اين سوال كه برخي از رسانه‌هاي عربي نيز مطرح كردند كه ايران براي مقابله با داعش در عراق قرارگاه نظامي دارد، گفت: آن قرارگاه مربوط به قبل از بحث جلو آمدن تكفيري‌ها بود. قضيه آن نيز اين بود كه هر سيستم نظامي اطلاعات خارجي دارد. خب، اطلاعات خارجي هم مي‌رود در منطقه هدف اطلاعات جمع‌آوري مي‌كند، حالا يا از زمين مي‌رود يا از هوا يا از درون وسايل الكترونيكي ارتباطي مي‌رود و اطلاعات زمين دشمن را جمع‌آوري مي‌كند. او در ادامه افزود: ما الان چگونه مي‌دانيم كه داعشي‌ها چه‌كار مي‌كنند، يا امريكايي‌ها با داعش چه‌كار مي‌كنند، كه مدام آن را افشا مي‌كنيم؛ از طريق همين جمع‌آوري اطلاعات در مقصد. در ابتدا وقتي دستور (جمع‌آوري اطلاعات) صادر شد كه اقداماتي را براي آمادگي در مرزها انجام دهند، ارتش و سپاه اقداماتي را در اين راستا انجام دادند، بر اين اساس كارهاي اطلاعاتي مرزها انجام شده بود، نه اينكه بالگردي يا وسيله نظامي به آن سمت برود، اين‌طور نبود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون