• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3666 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان

با وجود آثار تحريم‌ها بر بدنه اقتصادي كشور انجام شد

پرداخت 10 هزار ميليارد تومان بدهي وزارت نيرو

گروه اقتصادي| صنعت برق به عنوان صنعتي كليدي كه در حكم پلي ميان ساير صنايع كشور فعاليت مي‌كند، از جمله صنايعي است كه با وجود دشواري‌هايي كه سايه آن بر اقتصاد كشور به طور كلي سنگيني مي‌كرد، توانسته است، ‌95 درصد از تجهيزات مورد نياز خود را از طريق بخش داخلي تامين كند. چنين رويه عملياتي در اين صنعت نشان از اجراي مصداق خواستن، توانستن است كه در دولت تدبير و اميد به ثمر نشست. براي به روز رساني تجهيزات صنعت برق و تبادل تكنولوژيكي شانزدهمين نمايشگاه صنعت برق كه براي معرفي تازه‌ترين توانمندي‌هاي فعالان و متخصصين اين حوزه در نظر گرفته شده است با حضور حميد چيت‌چيان، وزير نيرو برخي ديگر از مقامات و فعالان اين حوزه برگزار شد.
حميد چيت‌چيان، وزير نيرو ديروز در حاشيه بازديد از شانزدهمين نمايشگاه صنعت برق با بيان اينكه صنعت برق با اتكاي 95 درصدي به توليدات و محصولات داخلي يكي از صنايع پيشروي كشور در بحث خودكفايي است، گفت: علم و فناوري در جهان به سرعت در حال پيشرفت است و ما بايد شبكه برق كشور را به‌ تجهيزات روز جهان مجهز كنيم كه همواره نيازمند يك داد و ستد و ارتباط نزديك با كشورهاي پيشروي جهان هستيم.
وزير نيرو با اشاره به اينكه برگزاري نمايشگاه صنعت برق فرصت مناسبي براي عرضه و ارايه‌ آخرين دستاوردها و محصولات صنعت برق است، ادامه داد: شركت‌هاي داخلي و خارجي مي‌توانند در قالب برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي مراودات و همكاري‌هاي نزديكي با يكديگر برقرار كنند كه اين مساله از اهميت بالايي برخوردار است.
 او اضافه كرد: بسياري از شركت‌هاي ايراني با همكاري شركت‌هاي خارجي در قالب شريك توانسته‌اند بازار‌هاي خوبي را در سطح بين‌الملل براي خود دست و پا كنند كه بسياري از مذاكرات ابتدايي شركاي داخلي و خارجي، در چنين نمايشگاه‌هايي است.  اين عضو كابينه دولت، محصولات ارايه شده در نمايشگاه امسال را محصولات و خدمات به روز صنعت برق جهان دانست و گفت: اميدوارم با توجه به شرايط جديد بين‌المللي به ويژه در پسابرجام، صنعت برق ايران بتواند سطح همكاري‌هاي خود را در عرصه بين‌الملل افزايش داده و بازار صادراتي خود را توسعه و گسترش دهد.
اين مقام مسوول با اعلام اين موضوع كه غالب شركت‌هاي حاضر در نمايشگاه در مقايسه با سال گذشته محصولات جديدي را توليد و ارايه كرده‌اند، اظهار داشت: اين محصولات مورد تاييد كشورهاي مختلف جهان است و از نظر كيفي مورد بررسي قرار گرفته و مطابق با بهترين استانداردهاي روز جهان تهيه شده است.  
وزير نيرو همچنين از حضور 20 شركت دانش بنيان داخلي در نمايشگاه شانزدهم خبر داد و گفت: در چارچوب مقررات و قوانين موجود اين شركت‌ها از مزيت‌هاي موجود برخوردارند و در اين زمينه گرايش وزارت نيرو و شركت‌هاي تابعه آن حمايت از اين شركت‌هاست تا بازار در اختيارشان قرار گرفته و امكان رشد و فعاليت داشته باشند.
چيت‌چيان در خصوص مطالبات گسترده پيمانكاران و توليد‌كنندگان برق از وزارت نيرو تصريح كرد: عمده عقب‌ماندگي پرداخت‌ها سه يا چهار ماهه و حداكثر 6ماهه است كه در شرايط فعلي مالي كشور، اين شرايط دور از انتظار نيست.
وي افزود: امروز صنعتگران و مديران صنعت برق با همكاري يكديگر مكانيزم‌هايي را طراحي كردند تا بر مشكل عقب‌ماندگي پرداخت‌ها غلبه كنند. اين در حالي است كه برخي كارخانجات توليد‌كننده فولاد، آلومينيوم و غيره كه صنعت برق به آنها انرژي فروخته است، به وزارت نيرو بدهكارند و شركت‌هاي توليد‌كننده برق نيز خواهان مواد اوليه اين شركت‌ها هستند كه برقراري يك مكانيزم تهاتر بين آنها تا حد قابل توجهي بدهي‌هاي صنعت برق را كاهش داده است.  وي ادامه داد: با همكاري دولت، وزارت نيرو نيز با مكانيزم‌هاي اوراق تسويه خزانه، اسناد خزانه اسلامي و اوراق مشاركت به خلق منابع جديد مالي اقدام كرده و آنها را در اختيار نيروگاه‌ها و شركت‌هاي سازنده طلبكار از وزارت نيرو قرار داده است.  
چيت‌چيان با بيان اينكه ابتداي امسال بدهي‌هاي صنعت برق 320 هزار ميليارد ريال بود، گفت: با اقدام‌هاي انجام شده در طول 7، 8 ماه گذشته از سال جاري توانستيم 100 هزار ميليارد ريال از بدهي وزارت نيرو به صنعت برق را پرداخت كنيم و امروز اين رقم به حدود 220 هزار ميليارد ريال كاهش يافته است.  وزير نيرو همچنين با اشاره به ارايه‌ مجوز ساخت 37 هزار مگاوات نيروگاه به بخش خصوصي در 10 سال گذشته گفت: در اين مدت، بخش خصوصي فقط 11 هزار مگاوات نيروگاه احداث كرده و علت عمده اين عقب‌ماندگي ميسر نبودن تامين سرمايه و منابع مالي در كشور بوده است.
به گفته او منتقدان در اين زمينه بايد پاسخگو باشند كه چرا قرار‌دادهاي منعقدشده براي ساخت بخش بخار نيروگاه‌هاي گازي تاكنون مورد استقبال قرار نگرفته كه دليل اصلي آن محدوديت‌هاي مالي بوده است.  وزير نيرو با بيان اينكه كشورهاي موفق در صنعت برق كشورهايي بودند كه منابع مالي خارجي را در كنار منابع داخلي وارد چرخه كرده‌اند، اذعان داشت: اين دو مكمل يكديگرند تا گام‌هاي توسعه سريع‌تر برداشته شود.  چيت چيان در خصوص آخرين وضعيت تعيين تكليف سهام شركت‌هاي مپنا و مهاب قدس گفت: اين موضوع در دادگاه‌ها و مراجع ذي‌صلاح در دست پيگيري و اقدام است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون