• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3666 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان

زمان تحويل هواپيماهاي جديد باز هم در شرف تاخير

ايرباس‌ها را آخر زمستان مي‌شمارند

آخرين سدها بر سر راه ورود هواپيماهاي جديد به ايران يكي پس از ديگري كنار مي‌رود و به نظر مي‌رسد ديگر حتي لابي‌هاي بزرگ صهيونيستي نيز توان مقابله با  بازار جهاني صنعت هواپيمايي براي معامله با ايران را ندارند. براساس صحبت‌هايي كه وزير راه و شهرسازي داشته با مجوز ابتدايي صادرشده از سوي اوفك ديگر مي‌توان انتظار داشت كه چه هواپيماهاي باقيمانده ايرباس و چه توافق امضا شده با بويينگ بدون هيچ‌گونه مشكلي به آسمان تهران برسند و از آنها در ناوگان رسمي ايران استفاده شود.
با وجود اين نقاط اميدواركننده اما به نظر مي‌رسد هنوز برخي ابهام‌ها باقي‌مانده است. از يكسو ايران از شركت‌هاي بزرگ هواپيماساز تضمين‌هايي جدي براي خدمات پس از فروش مي‌خواهد. در اين چارچوب مذاكرات براي نهايي‌شدن واردات برخي قطعات به ايران، افزايش امكانات داخلي براي تعمير و نگهداري و حتي اعطاي امتياز به ايران براي ساخت برخي قطعات هواپيماهاي بويينگ و ايرباس در دستور كار مذاكرات قرار گرفته است.
تمام اين مباحث پيچيده در طول ماه‌هاي گذشته از سوي دو طرف پيگيري شده و طبق اعلام قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي به مراحل نهايي خود رسيده است. هرچند مذاكرات در حال نهايي شدن هستند، اما براي آنكه كار به اجرا برسد همچنان زمان بيشتري نياز خواهد بود. از اين‌رو شايد وعده رسيدن هواپيماها به ايران در پاييز سال جاري اجرا شدني نباشد، موضوعي كه قائم‌مقام آخوندي آن را مطرح كرده و گفته با توجه به شرايطي كه در مذاكرات حاكم است احتمالا نخستين هواپيماهاي ايران تا پايان سال جاري يعني ماه مارس سال ۲۰۱۷ ميلادي تحويل خواهند شد.
هرچند صنعت هوايي ايران كه تاكنون نزديك به چهار دهه براي رسيدن به هواپيماهاي جديد صبر كرده مي‌تواند سه ماه ديگر نيز با همين روال فعلي كار خود را ادامه دهد، اما اصلي‌ترين نگراني تا قبل از ورود نخستين هواپيماهاي خريداري‌شده به احتمال كارشكني كشورهاي غربي و ممانعت از ورود هواپيماهاي جديد به ايران مربوط مي‌شود؛ موضوعي كه البته يك عامل خارجي مهم نيز دارد و آن احتمال محدوديت جدي خطوط توليد ايرباس است كه حتي چند هفته قبل به افزايش اختلافات اين شركت با قطر ايرويز منجر شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون