• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3666 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان

همزمان با حمايت امريكا از دولت اردوغان صورت گرفت

ادامه دومينوي بازداشت روزنامه‌نگاران در تركيه

گروه جهان| هيچ خط قرمزي وجود ندارد. دومينوي دستگيري‌ها ادامه دارد و اين‌بار روز شنبه در حالي كه تركيه در شوك دستگيري رهبران حزب كردي دموكراتيك خلق بود، مقام‌هاي تركيه دستور رسمي دستگيري ۹ تن از مديران اجرايي و روزنامه‌نگاران روزنامه جمهوريت را صادر كردند. روزنامه‌اي كه هفته پيش نيز سردبير و چندتن از يادداشت‌نويس‌هاي آن هم بازداشت شده بودند و يك روز پس از اين حادثه تيتر زده بود: «تسليم نمي‌شويم.» اكنون به نظر مي‌رسد كه اين دولت رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه است كه تسليم نمي‌شود و دست از بازداشت‌ها برنمي‌دارد. به گزارش رويترز، اين‌بار نيز حكم بازداشت اين روزنامه‌نگاران به اتهام حمايت از كودتاي نافرجام نيمه جولاي صادر شده است.  حكم بازداشت 9 تن از اعضاي تحريريه روزنامه جمهوريت در حالي صادر شده است كه به گزارش بي‌بي‌سي، نام يكي از كاريكاتوريست‌هاي معروف و ستون‌نويس‌هاي منتقد دولت اين روزنامه هم در ليست بازداشت‌شدگان است. اين روزنامه يكي از آخرين بازمانده‌ها در فضاي رسانه‌اي تركيه است كه مخالف اردوغان است و منتقدانه مي‌نويسد. بر اساس آخرين گزارش‌هاي به روز شده از روز كودتا تا به امروز، 110 هزار نفر يا از كار اخراج يا از خدمت معلق شده‌اند و 37 هزار نفر هم بازداشت شده‌اند. گفته مي‌شود كه هم سياستمداران و هم روزنامه‌نگاران بازداشتي تا روز دادگاه در بازداشت خواهند ماند و امكان آزادي آنها به قيد وثيقه وجود ندارد. اخيرا كميته صلح نوبل يكي از جايزه‌هاي فرعي خود را به دليل پوشش‌هاي خبري مستقل و گزارش‌هاي خبري شجاعانه جمهوريت به اين روزنامه داده بود. اين روزنامه همچنين برنده جايزه‌اي از سازمان گزارشگران بدون‌ مرز هم شده بود.
حمايت امريكا از اردوغان
موج تقبيح رفتارهاي دولت اردوغان در كشورهاي غربي از سوي سياستمداران حاضر در راس سيستم‌هاي اجرايي ادامه دارد اما در ميان اين بيانيه‌ها به نظر مي‌رسد كه ايالات متحده تلاش مي‌كند فاصله خود را با تنش‌زايي با آنكارا حفظ كند. جان كربي، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا ضمن اينكه نسبت به تحولات اخير در تركيه ابراز نگراني مي‌كند اما مي‌گويد كه واشنگتن همچنان از متحد خود و همچنين دموكراسي در اين كشور حمايت قوي مي‌كند. در حالي كه رفتارهاي دولت تركيه در سركوب مخالفان صداي نهادهاي حقوق بشري و آزادي مطبوعات و رسانه را بلند كرده است، برخي از منابع خبري مي‌نويسند كه جايگاه تركيه در ناتو و همچنين وضعيت پرونده انتظار اين كشور در صف الحاق به اتحاديه اروپا در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. با اين همه جان كربي چنين ادعايي را رد مي‌كند و مي‌گويد: يكي از اصول عضويت در ناتو احترام گذاشتن به اصول دموكراتيك است و البته كه تركيه همچنان يك دموكراسي است و همچنان هم عضوي از اين ائتلاف به شمار مي‌رود. ما همچنان در كنار دوست و متحد خود تركيه در اين مبارزه مي‌ايستيم.  امريكا كه در جريان كودتاي نافرجام نتوانست دوستي خود با تركيه را به موقع اثبات كند و از اين حيث بسيار هم مورد انتقاد آنكارا قرار گرفته بود اين‌بار تلاش مي‌كند، جبران مافات كند اما سوژه‌اي كه براي اين جبران انتخاب كرده چندان عاقلانه انتخاب نشده است. كربي در واكنش به رفتارهاي اخير دولت تركيه در روزهاي پساكودتا مي‌گويد: واشنگتن حق و مسووليت آنكارا براي رويارويي با طراحان اين كودتا را به رسميت مي‌شناسد. مي‌توانيد تصور كنيد كه اگر اين اتفاق در امريكا رخ مي‌داد ما چه واكنشي نشان مي‌داديم؟دولت دموكرات منتخب تركيه مسووليت مواجهه با اين مسائل را بر عهده دارد. دولت اردوغان در توجيه چرايي رفتارهاي خود در هفته‌هاي پس از كودتا كه همچنان هم ادامه دارد مي‌گويد كه گروه تروريستي وابسته به فتح‌الله گولن در پشت پرده اين كودتاي نافرجام بوده است. اين كودتا قريب به 240 نفر را به كشتن داده و 2100 نفر نيز زخمي شده‌اند.
آغاز دشمني آشكار با كردها
رجب طيب اردوغان جرقه درگيري‌هاي جدي با كردها را زده است و ناآرامي‌هاي پراكنده در تركيه از همين حقيقت خبر مي‌دهد. روز گذشته مرادكاراييلان، يكي از رهبران ارشد حزب كارگران كردستان تركيه (پ. ك. ك) با انتقاد شديد از بازداشت تعدادي از اعضاي حزب «دموكراتيك خلق» كرد تركيه گفت: حزب عدالت و توسعه آشكارا دشمني با كردها را آغاز كرده است. اكنون همگان مي‌دانند كه حزب ««عدالت و توسعه» اقدامات خصمانه‌اي عليه كردها آغاز كرده و نيات سوئي دارد. اكنون هدف‌شان اين است كه با ايجاد فضاي ساكت وآرام، عمليات خود را انجام دهند.
وي در ادامه تهديد كرد كه پ.ك.ك درگيري‌ها با نيروهاي دولتي را بيش از پيش افزايش خواهد داد.
اميدوارم اروپا درس عبرت بگيرد
 «بيشتر كشورهاي اروپا حامي پ.ك.ك هستند. اين عبارتي است كه مولود چاووش‌اوغلو، وزير خارجه تركيه در جمع خبرنگاران در شهر «ازمير» تركيه در پاسخ به انتقادها از رفتارهاي دولت مركزي مي‌گويد. وي در ادامه گفت: بسياري از كشورهاي اروپايي متاسفانه حمايت بسياري از حزب كارگران كردستان تركيه (پ. ك. ك) مي‌كنند. ما نمي‌پذيريم كه اروپايي‌ها به ما درس دموكراسي و قانونمداري بدهند. اروپا تنها از تركيه انتقاد مي‌كند و هرگز پ. ك. ك را به عنوان يك سازمان تروريستي اعلام نمي‌كند يا از اين گروه نمي‌خواهد كه سلاح‌هاي خود را بر زمين بگذارند. به گفته او همچنين تاكنون مشاهده نشده است كه يك كشور اروپايي يا يك مقام خارجي به حزب دموكراتيك خلق توصيه كند كه ميان حزبش و گروه تروريستي پ.ك.ك فاصله ايجاد كند. چاووش اوغلو گفت: من اميدوارم كه اروپا از حوادث رخ داده درس عبرت بگيرد و در كنار دولت، قانون، دادگاه‌ها و موسسات تركيه باشد. همچنين چاووش‌اوغلو درباره احضار سفراي تركيه در كشورهاي اروپايي درباره بازداشت‌هاي اخير عليه حزب دموكراتيك خلق گفت: تمام گام‌هاي برداشته شده در تركيه براساس قانون اين كشور انجام شده است.  از سوي ديگر عمر چليك، وزير امور اتحاديه اروپاي تركيه نيز در گفت‌وگو با موگريني اعلام كرد: تركيه انتظار دارد كه اين اتحاديه به يك ابزار سياسي براي حزب پ.ك.ك تبديل نشود.
نگراني بارزاني
«نيچروان بارزاني» نخست‌وزير منطقه كردستان عراق خواستار آزادي دو رهبر حزب دموكراتيك خلق تركيه و تعدادي از نمايندگان وابسته به اين حزب شد. وي در ادامه از اعضاي اين حزب خواست در چارچوب قوانين تركيه عمل كند. بارزاني در بيانيه و در اعتراض به بازداشت‌شدگان ياد شده گفت: اين بازداشت‌ها ما را نگران مي‌كند و معتقدم اين اقدامات وضعيت تركيه را پيچيده‌تر مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون