• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3666 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان

چهره‌ها - خبرها

گام بلند تهران براي عضويت در پروژه گداخت هسته‌اي

ديروز تهران، مهمان متفاوتي داشت. برنارد بيگوت، مديركل پروژه بين‌المللي ايتر روز گذشته به دعوت علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي به ايران آمد تا رايزني‌هاي اخير ايران و مسوولان ايتر براي پيوستن تهران به اين پروژه بين‌المللي را ادامه دهد؛ رايزني‌هايي كه البته نتيجه‌دار هم بود و همگان با لباني خندان از جلسه خارج شدند و از امضاي يك تفاهمنامه در اين راستا خبر دادند. به گزارش ايسنا، صالحي پس از اين ديدار در جمع خبرنگاران گفت: ايتر به عنوان بزرگ‌ترين پروژه بين‌المللي در فرانسه مدتي است شروع به ساخت شده و البته زماني طولاني تا تجاري‌سازي اين پروژه داريم. وي گفت: در چارچوب برجام، براي همكاري در پروژه ايتر رايزني داشتيم و مقدمات تفاهمنامه و جزييات همكاري ميان كارشناسان دوطرف انجام شد و نخستين سند را امضا كرديم كه در آن طرفين متعهد شدند اطلاعات دوطرف محرمانه بماند. همچنين تفاهمنامه‌‌اي درباره كليات همكاري امضا شد و تفاهمنامه ديگري درباره جزييات همكاري وجود دارد كه هنوز در حال رايزني درباره آن هستيم و اميدواريم ظرف چند هفته آينده به امضا برسد. صالحي يكي از دلايل استقبال ايتر از عضويت ايران در اين پروژه را به خاطر نيروي انساني متخصص و با تجريه دانست و گفت: با همكاري ايران در اين پروژه مي‌توانيم به كمك ايتر نيروي انساني خود را ارتقا دهيم. همچنين مي‌توانيم در زمينه توليد و استفاده از تجهيزات اندازه‌گيري لازم در اين پروژه تحت نظارت فني ايتر فعاليت كنيم. رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه ايران نمي‌تواند لزوما به بخش‌هاي فني و مهندسي ايتر وارد شود، با رد اين مطلب گفت: وقتي ايران به عضويت ايتر درآيد حضورش در تمام ابعاد نرم‌افزاري و سخت‌افزاري است و نمي‌توان گفت كه اين حضور صرفا به يك بخش خاص منحصر شود، ايتر يك پروژه عملياتي است نه صرفا تحقيقاتي.

 

تظاهرات گسترده در كره‌جنوبي با درخواست استعفاي رييس‌جمهور
هزاران تن از مردم كره‌جنوبي عليه رييس‌جمهور به دردسر افتاده كشورشان تظاهرات كردند و خواستار استعفاي او پس از رسوايي فساد فلج‌كننده اخير شدند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، معترضان با سر دادن شعار و حمل بنرهايي خواستار استعفاي پارك گئون‌هاي، رييس‌جمهوري كره‌جنوبي شدند. اين اعتراضات يك روز پس از آن انجام شد كه گئون‌هاي در يك سخنراني تلويزيوني از مردم بابت امور نفوذ در قدرت كه اعتماد عمومي را خدشه‌دار كرده است، با چشمان اشكبار عذرخواهي كرد. انتظار مي‌رود كه حدود 40 هزار معترض در اين گردهمايي خياباني در سئول شركت كرده باشند. 20 هزار افسر پليس هم مستقر شدند. مقام‌هاي امنيتي براي راهپيمايي مردمي به سوي كاخ رياست‌جمهوري موسوم به كاخ آبي آماده شدند. جرقه رسوايي سياسي و فسادي كه گريبانگير دولت كره‌جنوبي را گرفته است، به دنبال مطرح شدن اتهام‌هايي عليه رييس‌جمهوري كره‌جنوبي مبني بر سوءاستفاده يكي از دوستان نزديكش از فرصت و امكانات دولتي زده شد. پارك گئون‌هاي در سخنانش گفت كه تمام رسوايي مربوط به دوستش چوي سون- سيل تماما تقصير خودش بوده است. چوي سون- سيل 60 ساله متهم شده است كه به پشتوانه دوستي با رييس‌جمهوري كره‌جنوبي ميليون‌ها دلار از شركت‌ها كمك مالي دريافت كرده است.

 

فضاي گفت‌وگوها براي تشكيل كابينه مثبت است
«سعد حريري»، نخست‌وزير مامور به تشكيل كابينه لبنان در نشستي خبري بر مثبت بودن فضاي سياسي اين كشور در جريان گفت‌وگوها براي تشكيل كابينه تاكيد كرد. شبكه خبري «الميادين»، گزارش داد حريري در پاسخ به سوالي درباره سخنراني سيد حسن نصرالله گفت: ما نسبت به فضاي موجود بعد از انتخاب «ميشل عون» به عنوان رييس‌جمهور لبنان خوشبين هستيم. وي تاكيد كرد كه با ديد مثبتي به تشكيل كابينه دولت وحدت ملي با حضور همه جريان‌هاي سياسي لبنان نگاه مي‌كند. سعد حريري همچنين تاكيد كرد كه همكاري زيادي ميان ميشل عون و نبيه بري رييس پارلمان لبنان وجود دارد و گفت كه هيچ جريان و فراكسيون سياسي در جريان مشورت‌ براي انتخاب كابينه تلاش نكرده جريان ديگر را حذف كند. پيش‌تر شبكه خبري «الميادين»، گزارش داد كه حريري به سيد حسن نصر‌الله دبيركل حزب‌الله پيامي داده است. بر اساس اين خبر اين پيام از طريق فراكسيون نمايندگان حزب‌الله لبنان تحت عنوان فراكسيون «الوفاء للمقاومه» به سيد حسن نصر‌الله انتقال داده شده است. دبيركل حزب‌الله لبنان روز گذشته به موضوع انتخاب رييس‌جمهور و تشكيل دولت پرداخت و تاكيد كرد كه لبنان نيازمند دولت وحدت ملي است و اين مساله به همكاري و همبستگي همه جريان‌هاي موجود بستگي دارد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون