• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3675 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۶ آبان

فصل جديدي از گردشگري كشور ورق خواهد خورد؟

الهام معيني جزني

«برنامه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي بر اساس همان اهدافي است كه دولت تدبير و اميد طراحي كرده و ما هم براساس سند چشم‌اندازي كه دولت در نظر دارد و مي‌خواهد محقق كند، در آن جهت حركت خواهيم كرد.»
اين جملات شايد راهبردي‌ترين اظهارنظر رييس جديد سازمان گردشگري پس از انتصابش بود. زهرا احمدي‌پور هفته گذشته و پس از نشستن بر صندلي رياست، در ديدار با برخي از معاونان و مديران سازمان متبوعش، نخستين وعده‌اش در بخش گردشگري را پيگيري رفع موانع گردشگري داخلي و خارجي دانست. او همچنين به برجام و اثرات آن بر رونق گردشگري خارجي اشاراتي كرد تا همسويي كامل خود را با دولت اعتدال، با اين سخنان نشان دهد.
او در پاسخ به سوالي كه در خصوص سياست‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري پرسيده شده بود جوابي زيركانه داد، تا نشان دهد كه مي‌داند كجاست و راه‌هاي رسيدن به اهدافش را ترسيم كرده است.
او در پاسخ به اين سوال گفت: «برنامه‌ها همان برنامه‌هاست اما ما مي‌خواهيم با سرعت و تحرك بيشتر حركت كنيم و زودتر به اهداف مندرج در برنامه‌ها برسيم زيرا از اساس ترميم كابينه هم برمبناي چابك‌سازي دولت صورت گرفت.» پاسخي كه با سياست خاصي بيان شد تا علاوه بر حمايت از فعاليت‌هاي اين سازمان در دوره قبل، نشاني هم از همسويي‌اش با نظرات حسن روحاني در سياست‌هاي تغيير كابينه بدهد.
باتوجه به اينكه احمدي‌پور به صورت غيرمترقبه و بدون اعلام قبلي به رياست اين سازمان برگزيده شد، براي بررسي اهدافش در حوزه گردشگري، بايد به سخناني كه او در چندروز پس از انتصابش در محافل گوناگون زده، استناد كرد و اميدوار بود كه بيشتر اين سخنان رنگ اجرايي به خود بگيرند. او در مباحث كلان گردشگري به چند نكته‌ حايز اهميت اشاره كرده كه ايجاد فضاي امن براي گردشگران و امنيتي نكردن فضاي گردشگري، تعريف مسيرهاي جديد گردشگري، اهتمام بيشتر در معرفي پتانسل‌هاي گردشگري به مردم و ارتباط موثرتر با رسانه‌ها از جمله موثرترين آنها هستند. مواردي كه اگر از حد حرف و كلام خارج شود، مي‌تواند اميد به بهبود وضعيت گردشگري در كشور را پررنگ‌تر كند.
نكته حايز اهميتي كه در كار احمدي‌پور مي‌توان به آن اشاره كرد، تجربه او در حوزه تقسيمات كشوري است. اين سابقه حضور مي‌تواند كمك شاياني به احمدي‌پور در هماهنگي با جوامع محلي در استفاده هرچه بيشتر از پتانسيل‌هاي اين بخش در گردشگري كند. تجربه‌اي كه در نخستين سفر استاني او به سيستان و بلوچستان مشهود و چشمگير بود. امتيازي كه شايد در مديران قبلي اين سازمان وجود نداشت و حالا در اختيار احمدي‌پور است.
سخن را كوتاه كنم، همان‌طور كه در ستون هفته پيش ايرانشهر به آن اشاره شد، رياست جديد سازمان گردشگري بايد ثباتي هر چند نسبي را براي اين صنعت به ارمغان آورد. ثباتي كه با تمركز بر برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و پي‌ريزي برنامه‌هاي جامع بلندمدت، دست‌يافتني خواهد بود. رنگ و بوي سخناني كه احمدي‌پور در اين چندوقت برزبان آورده است، نشان مي‌دهد كه سومين زن كابينه حسن روحاني راهي متفاوت از آن را در پيش نخواهد گرفت. هرچند كه اين سخنان نبايد ناقض حركت رو به جلو در بخش گردشگري باشد و حضور مدير جديد بر سر گردشگري بايد نيرو و انرژي جديدي را به اين بخش تزريق كند.
بايد اميدوار بود تا در فرصت باقيمانده از دولت يازدهم، اين كابينه كارنامه موفق‌تري را در بخش گردشگري از خود به جا بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون