• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3677 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱ آذر

سيد حسن خميني:

عاشورا هشدار به اين مهم است كه شمرهاي درون خودمان را دريابيم

گروه سياسي| يادگار امام همزمان با فرا رسيدن اربعين حسيني و در باب قيام حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع)، از هشدارهاي عاشورا مي‌گويد. هشدارهايي از «شمر درون ما»، كه سيد حسن خميني معتقد است در همه مكان‌ها و زمان‌ها وجود دارد و ممكن است در وجود تك‌تك ما باشد، او را بر آن داشت تا براي دعوت به مبارزه، همچون هميشه توصيه كند كه «نام سيد‌الشهدا را سرلوحه رفتار خود براي استمرار پيام پيامبر(ص) قرار دهيم». حجت‌الاسلام سيد حسن خميني با بيان اينكه «عاشورا هشدار به اين مهم است كه شمرهاي درون خودمان را دريابيم، هشدار به اين است كه نام سيدالشهدا(ع) را سرلوحه رفتار خودمان براي استمرار پيام پيامبر(ص) قرار دهيم، مي‌گويد: «در حقيقت فرياد و خون امام حسين(ع) و فرزندان او هشدار به اين است كه ممكن است شما هم گرفتار مبارزه با دانسته‌هاي خودتان شويد. اين نكته بزرگي است! چرا امام حسين روز عاشورا وقتي علي‌اكبر(ع) به ميدان مي‌رود اين را تذكر مي‌دهد كه اين شبيه‌ترين مردم به رسول‌الله(ص) است؟ براي اينكه ممكن است شما گاهي آگاهانه بدي كنيد و ايشان با اين جمله قصد هشدار داشته‌اند. همه ما ممكن است دچار اين دنيازدگي‌ها و گرفتاري به ترس و خودكامگي شخصي شويم. حر يك نفر است كه با فرزندش به طرف لشكر سيدالشهدا مي‌آيند؛ يك تذكر به اين است كه ممكن است ما جرات حر بودن پيدا نكنيم. ديگران هم كه آنجا بودند مي‌توانستند مثل حر باشند؛ اما شجاعت او را نداشتند.»

حل سختي‌هاي مهاجرين افغان، نيازمند همت مسوولان است
به گزارش جماران، يادگار گرامي امام در ديدار اعضاي شوراي هماهنگي هيات‌هاي مذهبي مهاجرين افغانستاني مقيم ايران، حل سختي‌هاي پيش‌روي جامعه مهاجرين افغان را نيازمند همت مسوولان دانست و تصريح كرد: «هر كدام از ما به نوبه خودمان براي رفع مشكلات تلاش كرديم، ولي يقين دارم ميزان زحماتي كه در اين مسير كشيده شده در مقايسه با نيازهايي كه جامعه مظلوم افغانستان در ايران دارد ناچيز است. بنابراين، بايد همه همت كنيم و مردم و مسوولان ايران كمك كنند تا اين خدمات بيشتر شود. در روزگار غربت امام، مردم افغانستان در هر جايي كه حضور داشتند، امام را تنها نگذاشتند. وقتي كه امام از ايران به نجف تبعيد شدند يكي از قوي‌ترين مجموعه‌هايي كه در دفاع از ايشان در آن فضاي تحجرآميز، به هم ريخته و سرشار از دشمني در كنار امام ايستاد دوستاني بودند كه ملبس به لباس روحانيت و از مناطق مختلف افغانستان بودند.»

عاشورا نبود نامي از اسلام باقي نمي‌ماند
 يادگار امام در ادامه سخنان خود به قيام سرور و سالار شهيدان امام حسين(ع) اشاره و با بيان اينكه نبايد ترديد كنيم كه اگر عاشورا نبود شايد حتي نامي از اسلام باقي نمي‌ماند، اظهار كرد: «روزگاري دين صرفا بر زبان‌ها معلق بوده است. وجود مبارك سيدالشهدا(ع) بناي اسلام را قوام بخشيد و باقي داشت و مي‌توان گفت يك بناي منهدم شده را از نو تجديد كرد. امام حسين(ع) از جامعه زمان خويش به عنوان يك جامعه «از دست رفته و از هم پاشيده» تعبير مي‌كنند كه هزار پيام در دل آن است. روز عاشورا وقتي امام حسين(ع) مي‌خواهند صحبت كنند، سپاه مقابل هلهله مي‌كردند كه سخن ايشان را نشوند. امام حسين(ع) به آنان مي‌فرمايد كه «چگونه مي‌خواهيد بشنويد؟ شكم‌هاي شما از حرام پر شده است. » در جامعه‌اي كه دچار حرام‌خواري شده، در هم افتاده، فريب خورده و حاكمي مثل يزيد پيدا كرده، بسيار روزگار عجيبي حاكم است.»سيدحسن خميني با تاكيد براينكه بقاي اسلام مديون خوني است كه آن روز ريخته شد، گفت: «اما ما داستان عاشورا را تا روز عاشورا مي‌گوييم و بعد از آن نمي‌گوييم كه اين خون با جامعه چه كرده است؛ جامعه خواب آلوده را هشيار كرده است. گويي احتياج بوده كه يك سيلي به گوش جامعه بخورد تا از خواب بيدار شود و ببيند كه به كجا مي‌رود. در ادبيات عرب به اشعار و متون مربوط به واقعه عاشورا «أدبّ الطّف» گفته مي‌شود كه امروز حدود 10 جلد شعر در اين حوزه باقي مانده است؛ گويي همه جامعه اسلامي ناگهان از خون سيدالشهدا(ع) به هوش مي‌آيد و بيدار مي‌شود. قيام‌هايي پشت سر هم در اقصي نقاط سرزمين اسلامي با شعار «يالثارات الحسين» ادامه پيدا مي‌كند شاهدي بر اين واقعيت است؛ اينكه در مجلس يزيد، حضرت زين العابدين(ع) و زينب كبري(س) خطبه مي‌خوانند و وقتي در مجلس ابن زياد شيون بلند مي‌شود يعني هشياري و بيداري از همان لحظه واقعه شروع شده و نداي بيدار باشي كه امام حسين(ع) مي‌خواسته اعلام كند بلند مي‌شود.  وي با بيان اينكه پس از واقعه عاشورا جامعه اسلامي به يك نگاه جديد مي‌رسد و «شيعه» شكل مي‌گيرد، تاكيد كرد: در واقع شيعه پس از عاشورا خود را باور مي‌كند. گرچه اعتقاد شيعه به اميرالمومنين(ع) و صديقه طاهره از فرداي رحلت پيامبر(ص) آغاز شد، ولي در جامعه ماتم زده و دنيا زده آن روز خود شيعه‌ها نيز احتياج داشتند كه هشداري به آنها داده شود تا خودشان را بازيابي كنند؛ لذا سيدالشهدا(ع) علم بقاي اسلام است. عاشورا زنگ هشداري است براي هميشه تاريخ كه حقيقت اسلام چيست، زنگ هشداري است كه در زندگي روزمره خود گم نشويم. يادگار گرامي امام گفت: «دايما نام سيدالشهدا(ع) را مي‌بريم به خاطر او نيست، امام حسين(ع) به سينه زدن من و شما احتياج ندارد؛ اين ما هستيم كه ما به سيدالشهدا(ع) احتياج داريم، بقاي دين به سيدالشهدا(ع) احتياج دارد، استمرار نام پيامبر(ص) به سيدالشهدا(ع) احتياج دارد، استمرار معنويت و اخلاق در جامعه كه پيام اصلي پيامبر است به سيدالشهدا احتياج دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون