• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3677 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱ آذر

چهره‌ها- خبرها

دوترته: امريكا دورو است

رودريگو دوترته، رييس‌جمهور فيليپين در ديدار با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه از تحكم و دورويي امريكا انتقاد كرد. به گزارش رويترز، در اولين ديدار روساي جمهور فيليپين و روسيه در پرو، دوترته همچنين گفت وقتي بحث از هم‌پيماني مي‌شود، به امريكا نمي‌توان اعتماد كرد. با وجود آنكه دوترته بعد از انتخاب دونالد ترامپ به رياست‌جمهوري امريكا، از اين  نتيجه ابراز خشنودي كرده بود اما در ديدار با پوتين گفت به سياست خود براي دوري جستن از واشنگتن ادامه مي‌دهد. دوترته افزود: مي‌بينم بسياري از اين ملت‌هاي غربي، براي ملت‌هاي كوچك قلدري مي‌كنند و تنها اين نيست، خيلي هم دو رو هستند. پوتين انتخاب وي را در ماه مي‌ به رياست‌جمهوري فيليپين تبريك گفت و افزود: دوترته در اين زمان كوتاه اقدامات زيادي براي ايجاد اعتماد ميان فيليپين و روسيه انجام داده است. دوترته در ادامه با انتقاد شديد از امريكا و متحدان غربي‌اش گفت اين كشورها عوامل آغاز جنگ هستند ولي بعد از شروع جنگ جرات ورود به آن را ندارند. وي براي مثال به جنگ‌هاي ويتنام، افغانستان و عراق اشاره كرد. رييس‌جمهور فيليپين پيش از اين هم بارها از امريكا انتقاد كرده و چندين بار عليه مقامات امريكايي فحاشي كرده بود.

 

تاريخي براي مذاكره مشخص نشد

وليد معلم، وزير خارجه سوريه روز گذشته در كنفرانس مطبوعاتي گفت: من با استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه و هيات همراهش ديدار كردم اما آن طور كه ما انتظار داشتيم وي موعدي براي ازسرگيري مذاكرات صلح تعيين نكرد. وليد معلم گفت: هر زمان كه افراد مسلح بخواهند از حلب خارج شوند از ما مكاني را كه مي‌خواهند به آنجا بروند، براي‌شان تامين مي‌كنيم. ما سه فرصت براي آتش‌بس‌ و خروج ساكنان از شرق حلب ايجاد كرديم. وي گفت: عاقلانه نيست كه ۲۷۵ هزار تن از شهروندان‌مان گروگان گروه‌هاي تروريستي در شرق حلب باشند. وظيفه دولت سوريه است كه نگذارد شهروندانش به دست گروه‌هاي تروريستي گروگان گرفته شوند. دي‌ميستورا از اداره خودگردان شرق حلب صحبت كرد اما ما گفتيم كه اين حرف قابل قبول نيست. وليد معلم گفت: دي‌ميستورا اقدام قابل ملاحظه‌اي براي كمك به ازسرگيري مذاكرات صلح نكرده است شايد وي منتظر آغاز فعاليت دولت جديد امريكا يا دبيركل جديد سازمان ملل است. وي تاكيد كرد: ما به نقش سازمان ملل ايمان داريم و هيچ جايگزيني براي اين نقش نيست اما سازمان مللي كه به حاكميت اعضايش احترام بگذارد. درباره نشستي كه مخالفان مي‌خواهند در دمشق برگزار كنند بايد بگويم كه ما از هر نشستي كه دور از مداخله خارجي باشد، استقبال مي‌كنيم. چه اين نشست در سوريه و چه در ژنو برگزار شود ما از آن استقبال مي‌كنيم. معلم گفت: امريكايي‌ها با تركيه درباره آينده رقه توافق كرده‌اند. امريكا در مرحله اول و قبل از رسيدن به شهر رقه از كردها استفاده مي‌كند اما بعدا از نيروهاي تركيه در اين عمليات استفاده خواهد كرد. ما هرگز حضور نيروهاي تركيه بر روي خاك كشورمان را نخواهيم پذيرفت. معلم ضمن تاكيد بر اينكه سوريه همواره براي حل سياسي بحران تلاش مي‌كند، گفت: ما و روس‌ها در عرصه سياسي و نظامي همواره در حال هماهنگي هستيم و روسيه نقض حاكميت ملي سوريه را محكوم مي‌كند. وي گفت: ارتش سوريه و عراق منافع مشتركي براي ممانعت از نفوذ تروريست‌هاي داعش از موصل به سوريه دارند.


ادامه نبرد در موصل

نيروهاي مشترك عراق با پيشروي گسترده خود در محورهاي مختلف داخل و خارج شهر موصل و آزادي مناطق وسيعي در حاشيه جنوبي شهر، عرصه را بر تروريست‌ها در اين شهر يك‌ونيم ميليون نفري تنگ‌تر كردند. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه خبري شفق نيوز، يگان‌هايي از لشگر نهم ارتش عراق همچنان به نفوذ خود در بخش شرقي شهر موصل ادامه مي‌دهند و گفته مي‌شود در برخي مناطق تا نزديكي ساحل رودخانه دجله كه شهر را به دو قسمت تقسيم كرده، پيش رفته‌اند. نيروهاي مبارزه با تروريسم عراق نيز كنترل محله العلما و المعلمين در شمال‌شرقي موصل را پس از درگيري‌هاي شديد با داعش در دست گرفتند. آنها همچنين كنترل محله المحاربين را در دست گرفتند. تروريست‌هاي داعش تلاش مي‌كنند تا با خودروهاي بمب‌گذاري شده مانع پيشروي نيروهاي عراقي شوند. شهر موصل كه دومين شهر بزرگ عراق محسوب مي‌شود توسط رودخانه دجله به دو بخش راست(شرقي) و چپ(غربي) تقسيم شده است كه درگيري‌ها اكنون در محله‌هاي شرقي و تا حدودي شمالي ادامه دارد. اين مناطق بر خلاف محله‌هاي تودرتوي غربي، به دليل تازه ساخت بودن، مناطقي با خيابان‌هاي بازتر دارد كه كار پيشروي را براي نيروهاي عراقي به ويژه ادوات زرهي ارتش آسان‌تر مي‌كند. پس از آزادي شهر استراتژيك نمرود در محور جنوبي، ارتش عراق عمليات در روستاي قره شور در شمال نمرود را آغاز كرده و نيروهاي مشترك مواضع خود براي پيشروي به سمت محله‌هاي شهر موصل تقويت كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون