• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3678 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ آذر

واكنش صريح روحاني

رييس‌جمهور در دستوري صريح به وزراي كشور و دادگستري، عاملان جلوگيري از سخنراني نايب‌رييس‌مجلس را به باد انتقاد گرفت

 تعرض به آزادی های اساسی در کهف حصین ثامن الائمه(ع) مایه شرمساری است

 پس از لغو سخنراني نايب رييس مجلس در مشهد، مطهري از دادستان خراسان رضوي شكايت كرد و آيت‌الله علم‌الهدي از مطهري

گروه سياسي| كمتر از 24 ساعت زمان لازم بود تا يك پي نوشت مهم پاي نامه سرگشاده علي مطهري نوشته شود. نامه‌اي كه عصر ديروز علي مطهري خطاب به حسن روحاني نوشت و از لغو سخنراني‌اش در مشهد انتقاد كرده بود سريع‌ترين پاسخ ممكن را گرفت. حسن روحاني عصر ديروز دست به قلم شد و خطاب به دو وزير سياسي كابينه‌اش، يعني وزراي كشور و دادگستري دستورات لازم را صادر كرد. آنچه در مشهد رخ داده بود را مايه شرمساري خواند و از اقدام دادستاني مشهد در لغو اين سخنراني انتقاد كرد. اين دومين بار است كه رييس‌جمهور براي علي مطهري دست به قلم مي‌شود. يك‌بار ديگر آنجا كه در شيراز جلوي سخنراني او را گرفتند به وزير كشورش دستور داد تا براي پيگيري اين مساله وارد عمل شود و تنها چند وقت بعد استاندار فارس كنار گذاشته شد و مراحل قضايي پرونده طي شد. با اين حال اين‌بار حسن روحاني به لغو يك سخنراني واكنش نشان داده است. سخنراني در مشهد كه پيش از اين نيز رييس‌جمهور از عقب‌نشيني وزير ارشادش براي برگزاري كنسرت در اين شهر گلايه‌هاي تندي كرده و حتي استعفاي وزير ارشادش را هم به راحتي پذيرفت تا نشان دهد اهل عقب‌نشيني نيست. اين‌بار حسن روحاني نامه‌اي بلندبالا نوشت و خواستار شناسايي متخلفين در مورد لغو سخنراني شد. خواسته‌اي كه مخاطبش علاوه بر وزراي دادگستري و كشور، رييس قوه قضاييه نيز بود.
با بستن دهان‌ها مي‌خواهند راه را بر افراطي‌گري بگشايند؟
شروع نامه حسن روحاني با توجه به شخصيت علي مطهري بود. حسن روحاني در اين نامه نوشت «گزارش جناب آقاي دكتر علي مطهري، نايب‌رييس محترم مجلس شوراي اسلامي - كه در حريت و شجاعت بيان و دفاع از مصالح ملي، نماينده‌اي كم‌نظير بوده و از پشتوانه بسيار قوي در افكار عمومي جامعه برخوردارند - بسيار تكان‌دهنده است. به ويژه آنكه اين اتفاق ناگوار در شهر مقدسي رخ مي‌دهد كه ملاذ و ملجا همه مردم ايران و بلكه همه شيعيان و مسلمانان جهان است و افتخار كشور ما هميشه اين بوده كه در پناه كهف حصين ثامن‌الائمه(ع)، امن و امان يافته است. با كمال تاسف شاهديم كه در آستانه سالي كه مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام معرفي شده است رفتارهايي در اين شهر ديده مي‌شود كه با آرمان‌ها و آموزه‌هاي آن امام همام(ع) فاصله فراوان دارد. آيا كساني در مراكز حساس استان نفود كرده‌اند كه گمان مي‌كنند با بستن دهان‌ها و سد راه سالن‌هاي سخنراني، مي‌توانند راه پيشرفت و توسعه كشور در مسير مورد نظر مردم و رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌‌الله خامنه‌اي مدظله را ببندند و راه را بر افراطي‌گري و دوقطبي‌سازي جامعه بگشايند؟
دادستان پايتخت معنوي كشور قاعدتا بايد از برگزاري سخنراني‌هاي روشنگرانه در تبيين نهضت حسيني(ع) حمايت كند به ويژه آنكه سخنران مراسم، شخصيت فرهيخته‌اي از تبار چهره درخشاني از عالمان آزادانديش آن استان همچون استاد شهيد مطهري(ره) باشد.
اتفاق مشهد مايه شرمساري است
حسن روحاني در ادامه اين نامه نوشته است: «اتفاقي كه در شهر مشهد رخ داد، مايه شرمساري است. وزارت كشور و دولت تدبير و اميد در قبال ملت ايران و به ويژه مردم آگاه و دلاور مشهد رضوي(ع) كه نقش تعيين‌كننده‌اي در موج آفريني 24 خرداد 92 و پيروزي اعتدال داشتند مسووليت دارد كه از حقوق اساسي آنان دفاع كند. انتظار از قوه محترم قضاييه جلوگيري از جرايم مشهود و حمايت از آزادي بيان به موجب قانون اساسي و مقابله با كج‌انديشي در اجراي قانون است. اميد است رياست محترم قوه قضاييه دستور رسيدگي سريع به اين حادثه را صادر كرده و با اعلام نتيجه آن، مردم را نسبت به برخورد قانوني با تعرض به آزادي‌هاي اساسي دلگرم كنند. لازم است تاكيد فرماييد كه استاندار به عنوان رييس و ديگر اعضاي شوراي تامين استان با همكاري كامل نيروي انتظامي و مقامات امنيتي، وظيفه حفظ اجتماعات قانوني و حمايت از آزادي بيان را به عهده دارند و در قبال شوراي امنيت كشور مسوولند. از هر دو وزارت مي‌خواهم كه طبق وظايف ذاتي خود عمل نمايند و با بررسي كامل و گزارش سريع موضوع متخلفين و اهمال‌كنندگان را شناسايي و معرفي كنند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون