• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3678 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ آذر

سريال لغوهاي زنجيره‌اي به قزوين رسيد

سخنراني زيباكلام در دانشگاه قزوين به دستور دادستاني لغو شد

گروه سياسي| اكنون ديگر حلقه‌هاي زنجير يكي پس از ديگري خود را نمايان مي‌كند تا واژه «لغوهاي زنجيره‌اي» در نخستين روز از آخرين ماه پاييز در فضاي مجازي ميان ايراني‌ها داغ شود. تنها يك روز پس از اينكه دادستان مشهد از سخنراني نايب‌رييس مجلس در اين شهر ممانعت كرد، خبر مشابهي اين‌بار از قزوين مخابره شد. دادستان قزوين طي نامه‌اي به دانشگاه آزاد اين شهر سخنراني صادق زيباكلام را لغو كرد، نامه‌اي كه در متن آن آمده: «با توجه به اينكه اخباري مبني بر حضور گروه‌هاي مخالف جهت جلوگيري از سخنراني واصل و تاييد گرديده، جهت جلوگيري از وقوع مسائل امنيتي و پيشگيري از وقوع جرم نسبت به لغو اين جلسه اقدام نماييد.» طبق قانون مجوز سخنراني‌ها در دانشگاه‌ها با نظر شوراي نظارت بر دانشگاه كه متشكل از رييس، نماينده ولي فقيه و نماينده وزارت علوم در دانشگاه است صورت مي‌گيرد و همين شورا كه مجوز مي‌دهد خودش نيز اختيارات لغو برنامه را بر اساس دلايل مستند دارد. اما ديروز در قزوين اتفاق ديگري رخ داد و با دخالت دادستاني يك برنامه در دانشگاه لغو شد. اين در حالي است كه چند هفته پيش برخي از نمايندگان مجلس از دخالت دادستاني‌ها در امور داخلي دانشگاه‌ها انتقاد كرده بودند و طي نامه‌اي اعلام كردند برخي از دانشجويان به دليل انتشار مطالبي در نشريات دانشجويي به دادستاني فراخوانده شدند، اين در حالي است كه طبق قانون كليه امور مربوط به نشريات دانشجويي نيز در اختيار خود دانشگاه است و هيچ نهاد ديگري حق دخالت در آن را ندارد. همه اينها در حالي است كه تنها چند ماه تا انتخابات باقي مانده است، انتخاباتي كه هم براي دولت و هم حاميانش بيم‌ها و اميدهاي زيادي را به همراه دارد. دولت حسن روحاني همواره از سوي حاميانش در تيررس اين انتقاد بوده كه نمي‌تواند امنيت سخنراني‌ها را تامين كند و بازوهاي اجرايي‌اش در شهرهاي مختلف توان پيشبرد برنامه‌هاي دولت را آنچنان كه توقع مي‌رود را ندارند. شايد از همين‌رو است كه فرمانداري قزوين بلافاصله واكنش نشان داد و دست پيش را گرفت تا پاي خود را از معركه بيرون بكشد و گفت ما اعلام كرديم لغو اين سخنراني به مصلحت نيست. آنها راست مي‌گويند اين لغوهاي زنجيره‌اي به مصلحت نيست به ويژه كه بيش از هر چيز مصلحت دولت در انتخابات آينده را نشانه گرفته است. حسن روحاني به خوبي مي‌داند از اين دست اتفاقات به ويژه در دانشگاه‌ها قشري را به مسلخ نااميدي مي‌كشاند كه در خرداد 92 يكي از بازوهاي پيروزي او شدند و اگر اين بازو بشكند ارديبهشت ماه سال آينده نبرد سختي را در ميدان انتخابات پشت سر خواهد گذاشت. به گزارش سهندنامه، مسوول روابط عمومي فرمانداري قزوين اظهار داشت كه دانشگاه آزاد مسوول لغو برنامه است. مسوول روابط عمومي فرمانداري قزوين با بيان اينكه فرمانداري درخواست دادستان براي لغو سخنراني زيباكلام در دانشگاه آزاد را رد كرده و آن را به مصلحت ندانسته بود، اظهار داشت كه دانشگاه آزاد مسوول لغو اين برنامه است. عليرضا رحماني به سهندنامه گفت: فرماندار به عنوان رييس شوراي تامين در نامه‌اي به دادستان و رييس دانشگاه آزاد قزوين، با رد درخواست لغو برنامه، از آمادگي كامل فرمانداري و نهادهاي مربوطه براي برقراري نظم و امنيت خبر داد و برگزاري اين مراسم را بلا مانع اعلام كرد.
روايت زيباكلام از لغو سخنراني‌اش
تا مي‌گويم خبرنگارم بدون مكث شروع به صحبت مي‌كند و شرح ماوقع مي‌دهد. اين نخستين‌بار نيست كه سخنراني‌اش لغو مي‌شود، آخرين‌باري كه رنگ لغو برنامه‌اش را ديده بود در دليجان بود و اين‌بار قرعه به نام قزوين افتاد. زيباكلام مي‌گويد: «به دعوت انجمن اسلامي دانشگاه آزاد قزوين و براي سخنراني با موضوع سرنوشت برجام پس از پيروزي ترامپ در امريكا، عازم قزوين بود كه در ميانه راه با تماس دبير انجمن اسلامي اين دانشگاه متوجه شد با دستور دادستاني برنامه لغو شده است.» از او دليل اين لغوهاي زنجيره‌اي را مي‌پرسم. زيباكلام در بيان ديدگاه‌هايش صراحت لهجه دارد و مي‌گويد: «همه اين كارها تنها يك معني دارد، اينها مي‌خواهند بگويند دولت روحاني اقتدار ندارد و نمي‌تواند مطالبات مردم را پيگيري كند، مي‌خواهند بذرنااميدي را در بدنه اجتماعي روحاني بپاشند زيرا به خوبي مي‌دانند كانديداي قدري در مقابل او ندارند و حالا مي‌خواهند با نااميد كردن جامعه ميزان راي روحاني را كم كنند تا از ميزان اقتدار او كم شود.» زيباكلام در ادامه به قانون‌شكني اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «وقتي يك نهاد قانوني و رسمي مجوزي را براي يك برنامه صادر مي‌كند، هيچ قوه و نهاد ديگري حق ندارد وارد عمل شود و آن را لغو كند چرا كه اين كار مصداق قانون‌شكني است. او مي‌گويد: وقتي شوراي نظارت بر دانشگاه به عنوان تنها نهادي كه حق صدور مجوز برگزاري برنامه در دانشگاه را دارد چه معني دارد كه يك نهاد ديگر مجوز آن را زير پا بگذارد، آيا اين قانون شكني نيست؟ همه اين اقدامات يك بازي سياسي براي تخريب دولت در آستانه انتخابات است ولاغير.»
دادستاني از حوزه اختياراتش فراتر رفته
محمود صادقي جزو آن دسته از نمايندگاني است كه چهره بهارستان را تغيير داده و كفه ترازو در خانه ملت را به نفع توجه به حقوق شهروندي سنگين كرده است. او جزو بهارستان نشيناني است كه درباره احضار دانشجويان به دادستاني درباره مطالبي كه در نشريات دانشجويي منتشر كرده‌اند، تذكر داده بود. با توجه به اينكه اين نماينده مردم تهران خود از چهره‌هاي دانشگاهي و عضو كميسيون آموزش مجلس نيز هست، نظر او را درباره اينكه دادستاني قزوين مبادرت به لغو برنامه دانشگاه كرده است جويا شديم. صادقي هم روي اين مساله تاكيد مي‌كند كه شوراي نظارت دانشگاه تنها مرجع صدور و لغو مجوز است و به «اعتماد» مي‌گويد: طبق قانون تنها شوراي نظارت بر دانشگاه مي‌تواند براي يك برنامه در دانشگاه مجوز صادر كند يا آن را لغو كند. او در ادامه مي‌گويد: متاسفانه به نظر مي‌رسد دادستاني قزوين در اين زمينه پار را فراتر از اختيارات خويش گذاشته است زيرا قانون چنين اختياراتي را به او نداده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون