• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3678 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ آذر

برنامه‌هاي وزارت بهداشت براي پيشگيري از مقاله‌هاي تقلبي اعلام شد

مجله علمي BMC ۵۸ مقاله از ايران را به دليل تخلف علمي كنار گذاشت

اعتماد| يك روز پس از آنكه وزارت علوم در بيانيه‌اي اعلام كرد كه به دنبال نشر گزارش مربوط به سرقت علمي از سوي مجله نيچر و براي رسيدگي به موضوع و برخورد با متخلفان در حوزه كاركردي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و همچنين برخورد با تخلفات علمي، اين وزارتخانه قرار است يك كميته حقيقت‌ياب به مسووليت معاونت پژوهش و فناوري تشكيل دهد، معاون آموزشي وزارت بهداشت برنامه‌هاي جديد اين وزارتخانه را براي جلوگيري
از تدوين و انتشار مقالات تقلبي اعلام كرد.
«گزارشي در خصوص تدوين پايان‌نامه‌ها از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در جلسه آينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تهيه و به اين شورا ارايه مي‌شود. پيشنهادهايي نيز براي اين موضوع به اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارايه خواهيم داد زيرا وزارت بهداشت براي مقالات نامعتبر تدابير مختلفي انديشيده است.» باقر لاريجاني، روز گذشته در نشست خبري خود با اشاره به اينكه مجله
(BMC)، (Biomed Central) شماري از مقالات كشور را كه داراي اشكال بوده از اين مجله حذف كرده است، گفت: «اين مجله ۵۰۰ مقاله را مورد بررسي قرار داده است و طبق بررسي‌هاي انجام شده ۵۸ مقاله از ايران داراي تخلفاتي بوده است اما ارايه اين آمار به معناي زيرسوال بردن علم در ايران نيست. » او باز هم مانند چند روز گذشته تاكيد كرد كه هيچ چهره شناخته‌شد‌ه‌اي در ليست متخلفان وجود ندارد: «هيچ محقق برجسته‌اي در ليست اين تخلفات علمي وجود نداشته است. اين تخلفات توسط ۳ يا ۴ نفر صورت گرفته، به طور مثال يك نفر ۱۵ مقاله و نفر ديگر ۱۲ مقاله را منتشر كرده است.»
معاون آموزشي وزارت بهداشت از برخورد با موارد تخلف خبر داد: «با توجه به اينكه بايد دقت شود تا هيچ تخلفي صورت نگيرد. با توجه به اينكه ايران سالانه ۳۰ هزار مقاله توليد مي‌كند كه وجود چنين آماري درصد بالايي نيست. وزارت بهداشت با افرادي كه در ليست مقالات داراي تخلف بوده‌اند برخورد مي‌كند كه برخورد با افراد دانشگاهي و غيردانشگاهي مسيرهاي متفاوتي دارد.» به گفته او براي كاهش تخلفات در مقالات علمي بايد برخوردهاي سيستمي نيز صورت گيرد و برنامه‌اي انديشيده شود تا در برخي رده‌هاي مختلف نيازمند تدوين مقاله نباشيم: «به طور مثال در آيين‌نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي اگر عضو هيات علمي سرآمد در آموزش باشد، با تاييد هيات مميزه مي‌تواند ارتقا يابد و اين فرد نياز به تدوين مقاله ندارد. همچنين طبق اين آيين‌نامه اگر يك عضو هيات علمي خدمت بزرگ علمي ارايه كند، نياز به تدوين مقاله ندارد و اين فرد ارتقاي علمي خواهد داشت.»
لاريجاني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به موضوع رشته‌هاي مشترك ميان وزارت علوم و وزارت بهداشت پرداخت: «جلسات مكرري براي اين موضوع برگزار شده و محمدعلي نجفي، مشاور علمي رييس‌جمهور اين موضوع را دنبال مي‌كند. براي رشته‌هاي مشترك ميان وزارتخانه علوم و بهداشت بايد چارچوبي ايجاد شود تا بتوان از بستر و ظرفيت دو وزارتخانه براي رشته‌هاي ميان‌رشته‌اي استفاده شود.»
لاريجاني سپس به مخالفت با ادغام بحث آموزش در اين دو وزارتخانه پرداخت: «آيين‌نامه مورد تاييد دو وزارتخانه علوم و بهداشت در اين زمينه تدوين شده و به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ابلاغ شده اما اين موضوع به معناي ادغام آموزش اين دو وزارتخانه نيست زيرا كه اين ادغام هزينه بسيار سنگيني براي كشور دارد. نبايد وقت خودمان را به ساختار مشغول كنيم. ساختار آموزش پزشكي با وزارت بهداشت عجين شده است كه جدا كردن اين دو ساختار هزينه سنگيني را دربر خواهد داشت و با سياست‌هاي كلي مقام معظم رهبري در حوزه سلامت متفاوت است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون