ابراهيم حقيقي بار ديگر در خط نگارههايش به سراغ حافظ رفت
نمايشگاه «نقش غلط» حقيقي
برگزار ميشود
علي مطلبزاده
ابراهيم حقيقي تازهترين نمايشگاه خطنگارههايش را با عنوان «نقش غلط» در گالري آ برگزار ميكند كه از روز جمعه، 5 آذرماه افتتاح ميشود. او پيش از اين هم در سال 87 نمايشگاهي از خطنگارههايش بر مبناي اشعار حافظ در گالري دي برگزار كرده بود. «خطنگاره» عنواني است كه ابراهيم حقيقي از سال ۷۶ براي بعضي از آثارش كه به شيوه سيلكاسكرين چاپ شده انتخاب كرده است. اين هنرمند تا به حال پنج نمايشگاه از آثارش را با همين عنوان در طول سالهاي گذشته برگزار كرده است و همين باعث شده تا اين خطنگارهها به عنوان امضا و معرف آثار ابراهيم حقيقي در طول اين سالها تعريف شود. اين آثار كه نه نقاشيخط، نه پوستر و نه طرحهاي گرافيكي محسوب ميشوند با استفاده از تكنيك اكرليك روي بوم و به شيوه كاملا دستي كار ميشوند. و اما چرا ابراهيم حقيقي بار ديگر به سراغ اشعار حافظ رفته است؟ او در گفتوگو با «اعتماد» در مورد انتخاب اشعار حافظ براي ششمين نمايشگاه خطنگارههايش كه بيستوپنجمين نمايشگاه انفرادي او در طول اين سالها هم هست ميگويد: «خيال داشتم اينبار به سراغ كلمات «نقش» و «خيال» در اشعار شاعران كلاسيك و غزلسرايان بزرگ بروم. در مجموعهاي كه از اين اشعار جمع كردم و به نظرم ظرفيت تصويري شدن داشت شعرهاي حافظ بود. بنابراين تصميم گرفتم در نهايت به شعرهاي حافظ بسنده كنم و اينطور شد كه شعرهاي ديگر شعرا موقع اجرا كنار رفتند و در نهايت شعرهايي از حافظ را كار كردم كه در آنها از دو واژه «نقش» و «خيال» استفاده شده بود.»اما حقيقي تغييراتي هم در كارهايش داده است، كه به گفته خودش بيشتر در شكل تصويري كارها اعمال شده و از لحاظ تكنيك همان آثاري را خواهيم ديد كه پيش از اين در پنج نمايشگاه قبلي با عنوان خطنگارهها شاهد بوديم. اما اين كارها ادامه منطقي آثار او كه در نمايشگاههاي قبلي شاهد بوديم محسوب نميشوند. چون با توجه به ابعادشان و استفاده از حروف و نوشتار و فرم شكل جديدي پيدا كردهاند. حقيقي در مورد اين تغييرات ميگويد: «تنها تفاوت در ابعاد نقاشيها و همچنين نقوش و نقشهاي تصويري است كه وارد اين نقاشيها شده است. اما اين تفاوتها به اين شكل نيست كه اين آثار از مجموعه قبلي خطنگارهها جدا شوند و در ادامه همان آثار هستند.»تكنيك حقيقي براي آثار جديدش همان تكنيكي است كه پيش از اين هم در خطنگارههايش آن را دنبال كرده بود. او در اين آثار و شبيه نمايشگاه قبلياش، «من، ماتيس و خيام»، با تكنيك اكرليك روي بوم كار كرده و براي نوشتهها از چاپ ديجيتال استفاده كرده است. حقيقي در اين نمايشگاه نزديك 25 اثر را با ابعادي از 80 در 120 سانتيمتر گرفته تا 120 در 160 سانتيمتر به نمايش خواهد گذاشت. به گفته او تعداد آثار اين مجموعه منوط به چيدمان آنها در گالري است و به همين علت هنوز مشخص نشده چه تعداد از آثارش در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته خواهد شد. حقيقي پيش از نمايشگاه «نقش غلط» خطنگارههايش را بر مبناي اشعار شاعران معاصر و همچنين مولوي و خيام هم كار كرده بود. پنج سال بعد به سراغ اشعار خيام رفت و آثارش را در نمايشگاهي در گالري گلستان با عنوان «من و ماتيس و خيام» روي ديوار برد. او در اين نمايشگاه از نقاشيهاي قيچي بريده (كات اوت) «هانري ماتيس» فرانسوي در كنار نقاشيهاي قيچي بريده خودش هم استفاده كرد. ابراهيم حقيقي درباره فاصلهاي بين دو نمايشگاه آخر خطنگارههايش توضيح مي دهد: «قطعا هر كدام از اين نمايشگاهها يكي دو سال كار ميبرد. دو سال گذشته را به اجراي آثار نمايشگاه «نقش غلط» اختصاص دادم و غير از اين فقط فرصت ميكردم گاهي عكاسي را در سفر دنبال كنم كه آن هم در طول اين سالها هميشه جدا از اين خطنگارهها اتفاق افتاده است.» حقيقي تصميمگيري درباره اينكه در نمايشگاه بعدياش كار روي اشعار شاعران كلاسيك را ادامه خواهد داد يا به سراغ اشعار شاعراني همچون نيما، ابتهاج و ديگران خواهد رفت را با اين توضيح كه بايد خود فضا، اتفاق يا شعر من را به سمت اجراي آنها ببرد به آينده موكول ميكند. نمايشگاه خطنگارههاي ابراهيم حقيقي با عنوان «نقش غلط» از روز جمعه ۵ آذرماه ساعت 16 در گالري آ افتتاح ميشود و تا ۲۶ آذرماه از ساعت 16 تا 20 در اين گالري به نشاني خيابان كريمخان زند، خيابان عضدي (آبان جنوبي)، كوچه اردشير ارشد، شماره ۷ ميزبان داير است.