• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3160 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۰ دي

در تجمع اعتراضي دانشجويان عليه توهين به پيامبراسلام (ص) انجام شد

فرياد عليه شارلي در نوفل لوشاتو

گروه سياسي| برنامه تجمع مقابل سفارت فرانسه در تهران برگزار شد، برنامه‌يي براي اعتراض به دولت فرانسه. دليل اصلي تجمع، نشان دادن اعتراض به انتشار كاريكاتوري موهن عليه پيامبر اكرم(ص) بود. تجمع‌كنندگان ديروز در اقدامي نمادين تابلوي خيابان نوفل لوشاتو را از جا كنده و دست به دست بين تجمع‌كنندگان گرداندند و قبل از آن نام اين خيابان را به خيابان «محمد(ص) » تغيير دادند. آتش زدن پرچم فرانسه همراه با شعار «لبيك يا محمد(ع)» هم از ديگر قسمت‌هاي تجمع اعتراضي ديروز بود. تجمعي كه دو مهمان اصلي و سرشناس داشت؛ احمد توكلي، نماينده مجلس و حجت‌الاسلام احمد پناهيان، استاد حوزه و دانشگاه. تجمع ديروز در حالي انجام شده بود كه نيروهاي امنيتي مانع از حضور جمعيت در مقابل ساختمان سفارت شده بودند و به همين دليل مردم و دانشجويان در ابتداي خيابان نوفل لوشاتو گرد هم آمدند. تجمع با شعارهايي چون «سفير فرانسه اخراج بايد گردد»، «سكوت هر مسلمان خيانت است به قرآن» شروع شد و ساعتي بعد به شعارهايي چون «وزارت خارجه، موضع انقلابي»، «وزارت‌خارجه، بصيرت بصيرت» و «وزارت خارجه، اقدام انقلابي» تبديل شد. انتقادها به وزارت خارجه در تمام طول مراسم دوشادوش اعتراض‌ها به سياست‌هاي دولت فرانسه ادامه داشت. از اظهارات سخنرانان مراسم و شعارها گرفته تا بيانيه پاياني. در ميانه مراسم هم دانشجويان معترض با شعار سفارت فرانسه تعطيل بايد گردد، قصد عبور از نيروهاي امنيتي و داخل شدن به سفارت را داشتند كه نيروهاي امنيتي اجازه اين كار را ندادند، اما دانشجويان همچنان شعار خود را تكرار كردند تا اينكه مسوولان بسيج دانشجويي حاضران را به آرامش دعوت كردند. تجمع ديروز با قرائت پيامي توسط يكي از دانشجويان و سلام او و حضار به ساحت مقدس پيامبر اسلام(ص) آغاز شد. در ادامه دانشجويان با صحبت مجري برنامه كه چنين گفت مگر ما مرده‌ايم كه كسي بخواهد به ساحت مقدس پيامبر اهانت كند، شعار «سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم» سر دادند. بعد از آن نوبت به سخنراني‌ها رسيد. جايي كه علي عبدي، دبير انجمن اسلامي دانشجويان گفت: «وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران بايد اقدام به انقلاب كند. ما در چند سال اخير شاهد بوديم از طرف غربي‌ها به اسم آزادي بيان اهانت‌هاي زيادي به اسلام و حضرت محمد(ص) كرده‌اند. » او تاكيد كرد: «كشورهاي غربي مي‌خواهند اسلام را به داعش نسبت دهند و ما اجازه نخواهيم داد كه اين كار را انجام دهند. » در ادامه اين سخنراني، حاضران با شعارهاي خود از دولت تدبير و اميد و حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني خواستند كه سفير فرانسه را از ايران اخراج كند.

احمد توكلي: آيا توهين به پيامبر يك «آخ» از سوي وزارت خارجه نمي‌خواست؟

در ادامه برنامه احمد توكلي، نماينده مردم تهران مجلس شوراي اسلامي ضمن محكوم كردن اقدام توهين آميز نشريه شارلي ابدو اظهار داشت: «اين آزادي نبايد منجر به اهانت شود. » وي افزود: «عده‌يي در روزنامه بد‌كاره‌يي به مقدسات توهين مي‌كنند و كار زشتي انجام مي‌دهند. اين ثمره كار خودشان است. ثمره كار موساد بوده تا مسلمانان اروپايي را هم تحت فشار قرار دهند. » توكلي ضمن انتقاد از اقدام دستگاه ديپلماسي كشورمان افزود: «در شرايطي كه فرانسه اين خيانت غيرانساني را انجام مي‌دهد و تمام مسلمانان كشور را هدف قرار داده است، وزارت‌خارجه نبايد چنين رفتاري را انجام مي‌داد. آيا اين رفتار فرانسوي‌ها حتي آخ نمي‌خواست؟» توكلي خطاب به دستگاه ديپلماسي به كشور اظهار داشت: «آيا شما نمي‌فهميد رسول خدا، اسلام و قرآن وجه مشترك همه اقوام ايراني است؟ آيا شما نمي‌فهميد پيامبر اسلام(ص) وحدت بخش همه مسلمانان است؟ اگر فهم داريد به كار بگيريد و اگر غيرت داريد به كار ببنديد. ما شما را دعوت مي‌كنيم به آنچه براي ايران عزت مي‌آفريند. ما شما را دعوت مي‌كنيم به آنچه براي ايران احترام مي‌آورد. » در ادامه سيد حسين ميرحاجي، مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران نيز در سخناني پيرامون اين تجمع گفت: «امروز اينجا جمع شده‌ايم براي اينكه به سفير بي‌هويت فرانسه بگوييم لبيك يا محمد. اگر اين سفارت منحوس را روي سرشان خراب نمي‌كنيم به خاطر حرف امام و رهبري است.»

حجت‌الاسلام پناهيان: شرمنده‌ايم در كوران فتنه‌ها وزير خارجه‌مان هوس مي‌كند

در ادامه اين مراسم هم حجت‌الاسلام پناهيان ضمن محكوم كردن اقدام نشريه فرانسوي شارلي ابدو اظهار داشت: «كشورهاي غربي و فرانسوي در اين فتنه سياه و بازي نفرت‌انگيز جز پياده نظام چيز ديگري نيستند. فرانسه و ساير كشورهاي اروپايي مانند سگ قلاده به گردن هستند.» وي ادامه داد: ما هنوز نيرنگ‌هاي اين كشور را در روزهاي دفاع مقدس فراموش نكرده‌ايم. ما هنوز موشك‌هاي هوا به زمين، حمايت از معاندين انقلاب، تجهيز عراق، پشتيباني از تروريست‌ها، سلطنت‌طلب‌ها و رذالت‌هاي فرانسه را فراموش نكرده‌ايم. » پناهيان خطاب به ديپلمات‌هاي فرانسه گفت: «ما وقتي سر شما فرياد مي‌زنيم مي‌خواهيم اين فرياد به گوش اربابان شما و اسراييل برسد. مي‌دانيد كه اگر امريكا خود را در پرتگاه شكست و نابودي نمي‌ديد دست به اين جنايت نمي‌زد. » وي با اشاره به مذاكرات وزير امور خارجه كشورمان با جان‌كري، وزير امور خارجه امريكا در ژنو تصريح كرد: « ما شرمنده‌ايم كه وزير خارجه ما در كوران فتنه‌هاي دشمنان هوس كرده با وزير امور خارجه امريكا قدم بزند. » وي با تاكيد بر اينكه ما تا نابودي كامل استكبار جهاني از پاي نمي‌نشينيم، افزود: «پيامبر ما رسول رحمت است اما نه براي كفار و همراهان استكبار. » اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه اسلام توانسته كمر ديپلمات‌هاي غربي را شكسته و همه آنها را ذليل كند، اظهار داشت: «هم‌اكنون غيرمسلمانان نيز در تجمع‌هاي اعتراضي خود مي‌گويند كه از اسلام الگو گرفته‌اند.»

بيانيه پاياني؛ سفير فرانسه را اخراج كنيد

در پايان تجمع اعتراضي ديروز عليه توهين برخي نشريات فرانسوي به ساحت مقدس پيامبر اسلام(ص)، حاضران بيانيه‌يي را قرائت كردند. در ابتداي اين بيانيه تاكيد شده كه «روند رو به رشد گرايش به اسلام در بين مردم كشورهاي غربي، حاكمان اين كشورها را به تكاپوي جلوگيري از امواج خروشان اين حركت با سياه‌نمايي چهره رحماني اسلام ناب محمدي انداخته است. » تجمع‌كنندگان «حمله مشكوك و پرابهام هفته گذشته مترسك‌هاي ريش‌دار صهيونيست‌ها، با ادعاي دروغين دفاع از اسلام، به دفتر مجله دست چندم و مبتذل‌نويس شارلي ابدو در فرانسه» را به عنوان زمينه‌يي ارزيابي كردند كه «بهانه مورد نياز سردمداران تفكر الحاد را براي تنگ كردن فضا بر مسلمانان و ترسيم چهره‌يي خشن از اسلام، به دست آنان داد. » در اين بيانيه ضمن تشكيك در نقش دولت فرانسه در جريان حمله به دفتر مجله ياد شده، اين ماجرا با حوادث يازدهم سپتامبر امريكا مقايسه و اين پرسش مطرح شده كه «به راستي چگونه است كه تروريست‌ها در تمامي اقدامات تروريستي، كارت‌هاي شناسايي خود را به همراه دارند؟» در قسمت ديگري از اين بيانيه «اقدام غيرانساني و غيراخلاقي» مجله شارلي ابدو در توهين مجدد به پيامبر اسلام(ص)، «تيغه دوم قيچي غرب براي بريدن ريشه اسلام‌گرايي در اروپا» عنوان شده است. در اين بيانيه همچنين به دولتمردان فرانسه توصيه شده است «به جاي توسل به اين اقدامات بي‌شرمانه، در مورد حقيقت پيام اسلام و دليل گرايش روزافزون مردم خسته از ليبراليسم در اروپا، به اين دين الهي بيشتر بينديشند و بدانند كه با خاك پاشيدن به رخ خورشيد نمي‌توانند از تابش انوار آن جلوگيري كنند.» در قسمت ديگري از بيانيه تجمع اعتراضي ديروز هم آمده است: «شوربختانه و با كمال تاسف پس از اين هتك حرمت بي‌شرمانه به ساحت ملكوتي پيامبر اعظم(صلي‌الله عليه و آله) و در حالي كه ملت شريف ايران منتظر برخورد قاطع دستگاه ديپلماسي كشورمان با دولت فرانسه بودند، جناب آقاي ظريف وزير خارجه دولت يازدهم در اقدامي نسنجيده و مغاير با اصول انقلاب اسلامي و حتي مغاير با اصول شناخته شده و مورد پذيرش ديپلماتيك، تنها دو روز پس از انتشار اين كاريكاتورهاي ننگين، به پاريس سفر كرده و با وزير امورخارجه دولت فرانسه ديدار كرد. » معترضان از وزير خارجه خواستند تا «هرچه سريع‌تر نسبت به تشريح دلايل اين اقدام غيرقابل پذيرش خود اقدام كرده و ضمن عذرخواهي از ملت ايران و مسلمانان جهان، مقدمات اخراج سفير اين دولت هتاك از كشور را فراهم كند. » آنها از رييس‌جمهوري هم تقاضا كردند «مي‌خواهيم در كوتاه‌ترين زمان ممكن، واكنش درخور نسبت به اين حركت نسنجيده جناب ظريف ابراز داشته و ايشان و وزارت خارجه را ملزم به اخراج سفير فرانسه از كشورمان و جلوگيري از بازگشت او تا زمان عذرخواهي رسمي دولت آن كشور از پيشگاه رسول اعظم(صلي‌الله عليه و آله) و همه مسلمانان جهان بكند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون