• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3160 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۰ دي

آيت‌الله هاشمي:

22بهمن امسال تابلوي وحدت مردم باشد

با تشكيل گروه‌هاي جعلي و شعارهاي انحرافي صف اتحاد مردم را تضعيف نكنيم

آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ديدار اعضاي ستاد بزرگداشت شهداي منصورون كه از مبارزان تشكيلاتي سال‌هاي قبل از انقلاب هستند، پيشتازان انقلاب اسلامي را سرمايه‌يي براي كشور و يادآور روزهاي پرشكوه دهه فجر خواند و گفت: خوب است كه جوانان با سوابق مبارزان و ماهيت انقلابي آشنا شوند. به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، هاشمي آشنايي جوانان با اوضاع و شرايط قبل از پيروزي انقلاب را ضرورت سياسي و اجتماعي انديشه‌هاي آنان دانست و گفت: نقطه آغاز مبارزه تصويب انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي در دولت رژيم پهلوي بود كه نيروي خفته و سركوب شده از رژيم پهلوي اول را بيدار كرد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني آگاهي و رهبري امام و حضور بي‌نظير مردم براي مبارزه با مصوبه پهلوي را عامل شكست رژيم در آن مقطع خواند و گفت: با حضور پر هيمنه مردم و اجماع روحانيون و طلبه‌ها و هدايت امام (ره) نخستين شكست را در زمان خفقان تجربه كرد. وي با ارايه تحليلي از شرايط سياسي آن روزها و اهداف سلطنت، انقلاب سفيد را تلاش رژيم براي جبران شكست در ماجراي انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي توصيف كرد و گفت: آن شعارها هم، برنامه غربي‌ها براي اجرا در مقابل كشور‌هاي كمونيستي بود كه امام(ره) اهداف فريبكارانه آنها را درباره هر بند افشا مي‌كرد. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رفراندوم انقلاب سفيد را دسيسه رژيم پهلوي براي فريب مردم خواند و با تمجيد از اقدامات امام و مبارزين، به يادآوري اتفاقات مهم تاريخي تا 15 خرداد پرداخت و گفت: يكي از كارهاي آنها سربازي اجباري طلبه‌هاي معاف بود كه شايد آن روزها براي مردم و مبارزان تلخ بود، اما به قول امام، جوانان روشن ضمير ما سربازخانه‌ها را متحول كرده‌اند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، 15 خرداد و حضور انبوه و موثر مردم را از مقاطع حساس تاريخ انقلاب دانست و گفت: حضور مردم در آن روز، مصداق تكيه و تاكيد هميشگي امام بر مردم بود كه تا آخر عمر و در همه مراحل به آن پايبند بودند. وي حبس و حصر امام از سوي رژيم پهلوي و حاكميت خفقان در جامعه را موجب سازماندهي جوانان در گروه‌هاي فرهنگي، مذهبي و سياسي دانست و گفت: در آن شرايط احساسات سياسي و عواطف انساني، تفكر مبارزات مسلحانه را در بين مبارزان زنده كرد، اما امام همچنان بر مردم تاكيد مي‌كردند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با ذكر خاطره‌يي كه يكي از افسران رژيم پهلوي از امام براي ترور شاه در يكي از برنامه‌ها اجازه مي‌خواست و امام اجازه ندادند، گفت: كم‌كم گروه‌هاي مسلحانه مركب از جوانان در سنين مختلف شكل گرفتند كه به مرور شناخته و كشف مي‌شدند. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ادامه تحليل دوره‌هاي مختلف، به دهه چهل و تشكيل گروه‌هاي فراوان در نقاط مختلف كشور اشاره كرد و گفت: متاسفانه بسياري از آن گروه‌ها به خاطر افكار كمونيستي و تلاش‌هاي التقاطي، به انحراف كشيده شدند.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با سخت توصيف كردن شرايط مبارزه در سال‌هاي اول دهه 50، گفت: امام در تبعيد و بزرگان مبارزه در زندان بودند، اما آتش زير خاكستر روحيات انقلابي جوانان، تبليغات مسلحانه را به راه انداخت تا به رژيم پهلوي بگويند مردم ايران در همه اعصار بخار و بخارايي دارند. وي با تشريح اوضاع نفسگير زندان‌ها و شكنجه‌هاي جسمي و روحي مبارزان، به خاطره‌يي از زنداني ‌شدن آيت‌الله خامنه‌اي اشاره كرد و گفت: هشت ماه از ايشان خبر نداشتيم و در سفر مبارزاتي به اروپا و امريكا، مقابل سازمان ملل بودم كه خبر آزادي‌اش را شنيدم و از همانجا كارت پستالي حاوي نمادي از زندان و آزادي براي‌شان فرستادم. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، فضاي بازسياسي سال‌هاي آخر مبارزه را فرصتي براي مبارزان، اشتباه رژيم پهلوي و برنامه غربي‌ها دانست و گفت: نتيجه آن، راهپيمايي بزرگ قيطريه در روز عيد فطر بود كه نشان داد آتش مبارزه در كوچه پس كوچه‌هاي سراسر كشور زنده است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني جنايت‌هاي ددمنشانه رژيم پهلوي در حمله‌هاي نظامي به صفوف مردم و كشتار آنان را تقبيح كرد و گفت: خون شهيدان، اراده مردم را در رگ غيرت به جوش آورد و به صحنه‌هاي ميليوني در راهپيمايي‌ها رسيديم. وي با يادآوري جمله از سر پشيماني شاه خطاب به مردم كه «صداي انقلاب شما را شنيدم»، آن را دير هنگام دانست و گفت: زماني بود كه مردم و مبارزان خود را براي استقبال از امام عزيز آماده مي‌كردند. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به مقطع 12 بهمن و نگراني مبارزان براي سرنوشت اشاره كرد و گفت: وقتي هواپيماي حامل امام در فرودگاه مهر‌آباد نشست، فرياد شوق، شكر و اشتياق مبارزان و مردم برخاست. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با ذكر خاطراتي از استقبال امام در 12 بهمن گفت: تلخ‌ترين لحظه آن روز شيرين، پرواز هلي‌كوپتر حامل امام از بهشت زهرا بود و تا رسيدن خبر حضور ايشان در منزل برادرشان نبض انقلابيون و مردم كند مي‌زد. وي حضور مردم در حمايت از انقلاب را «كوهكن» توصيف كرد و گفت: رهبري بي‌نظير امام و زبرالحديدهاي مقاوم، انقلابي را در تاريخ ايران، تشيع و اسلام ثبت كرده‌اند كه پس از حكومت كوتاه امام علي(ع)، بي‌نظير است. آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با تجليل از زحمات گروه‌هاي متعدد انقلابي، مانند منصورون، گفت: در مقابل آنها گروه ولايتيون بودند كه مبارزه را بر افراشته‌ كردن پرچم ضلالت مي‌دانستند و شگفتا كه الان خود را وارث انقلاب مي‌دانند و از مردم طلبكارند.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد موكد بر نقش مردم در همه مراحل انقلاب، گفت: نبايد با تشكيل گروه‌هاي جعلي و شعارهاي انحرافي و توخالي صف اتحاد مردم تضعيف شود كه مهم‌ترين سرمايه نظام است. وي تفرقه‌افكني بين مردم را برنامه تاريخي استبداد و استعمار و فرعون‌هاي ستمگر دانست و گفت: بايد با اتحاد به استقبال دهه فجر برويم و راهپيمايي 22 بهمن امسال را به عنوان تابلوي وحدت مردم به جهانيان نشان بدهيم. در ابتداي اين ديدار، حجت‌الاسلام والمسلمين پهلواني، احمدي و خانم صديقه زماني همسر شهيد عبدالرضا موسوي، از اعضاي گروه منصورون، ضمن تشريح فعاليت‌هاي اين گروه، به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خويش درباره نقش خانواده‌هاي شهدا در شرايط فعلي جامعه پرداختند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون